Ape Escape
Keď sa spoja slová plošinovka a PlayStation, každému sa automaticky vybaví buď Crash Bandicoot alebo fialový dráčik Spyro. Na PlayStation ale okrem nich existovali aj iné výborné plošinovky a jednou z tých najoriginálnejších bola Ape Escape, hra o chytaní opíc schovávajúcich sa na rôznych nedostupných miestach, kam sa hráči museli dostať na základe svojho dôvtipu a dostupných gadgetov.
Aj keď je hra považovaná predovšetkým za plošinovku, a to samozrejme právom, dalo by sa povedať, že každá úroveň v hre je jedno veľké enviromentálne puzzle. Opice totiž neboli len štatistami, ktoré len tak bezducho postávali, ale ak ste si nedali pozor, dokázali vaše plány odhaliť a už bolo zle nedobre. Hra bola svojho času prirovnávaná k legende Super Mario 64 a to nie je náhoda. Ape Escape rovnako tak oplývalo vynikajúcim level designom, zmyselne vystavanými svetmi a roztomilým nádychom.
Ape Escape bola okrem iného jedinečná hra v tom, že ste si ju bez Dual Shocku zahrať jednoducho nemohli. Hra totiž umne využívala všetky možné tlačidlá a možnosti, ktorými tento vylepšený pôvodný PlayStation ovládač oplýval, a bez nich ste boli v Ape Escape úplne stratení.
Metal Gear Solid
Unikát na poli videohier a hra, ktorá navždy zmenila optiku, prostredníctvom ktorej sme dovtedy hľadeli na akčné hry. Už to nebola len prachprostá strieľačka s celým ansáblom vyvraždených vojakov za našim chrbtom. Bola to už veľkodušná hra atakujúca filmový zážitok s príbehom a zvratmi tak prekvapujúcimi, že by aj Tarantino bledol závisťou.
Metal Gear Solid priniesol dovtedy nevídaný mix akcie, stealthu a na akčnú hru prekvapivo hlboko vykreslených postáv. Režisér Hideo Kodžima svoje nápady dotiahol až tak ďalej, že sa doslova hral s psychológiou hráčov (napríklad boj proti Psycho Mantisovi pravidelne prerušoval čiernou obrazovkou) a naťahoval ich nervy až takmer na hranicu únosnosti (napríklad scéna mučenia Snakea).
Každá scéna tu mala zmysel, každý okamih tu mal svoje miesto a každý z bossov mal svoju nezameniteľnú charizmu, až ich bolo hráčom ľúto zabiť. Mystika, sci-fi, ponurá temnota, celospoločenská kritika a mrazivý chlad večne hladnej Aljašsky spravili z Metal Gear Solid legendu.
Chrono Cross
Chrono Cross je prenádherné JRPG dobrodružstvo, ktoré môže vzniknúť len po rukami skutočných majstrov. Pokračovanie legendárneho Chrono Trigger prinieslo síce iné princípy, na ktorých bola hra oproti predchodcovi vystavaná, no samo o sebe to bola rovnako vysokokvalitná hra s rôznymi fantastickými detailami a mechanikami nemajúcich na platforme obdobu.
Hra ponúkol svet zložený z dvoch paralelných dimenzií, medzi ktorými hráč mohol prechádzať, až 80 rôznych postáv, ktoré mohli byť naverbované do partie, originálny systém Elementov, inovatívny ťahový súbojový systém, jednu z najlepších grafík na konzole a legendárny soundtrack od Jasunori Micudu. Chrono Cross priniesol na PlayStation jeden z najrobustnejších herných systémov vôbec.
Hra oplývala pohodovou vzdušnou atmosférou pripomínajúcou horúce leto, nakoľko sa celá odohrávala v tropickom zasadení. Svet hry bol pojatý skutočne pedantne, dokonca až tak, že postavy v rôznych kútoch sveta hovoria rôznymi nárečiami. Ak by sa hra objavila v PlayStation Classic, bolo by to prvýkrát, kedy by sa hra objavila v našich končinách, nakoľko pôvodná hra nikdy v Európe nevyšla.
Tombi! 2
Tombi je ružovovlasý domorodý bijec zlých prasiat, ktoré sa rozhodli spraviť šarapatu vo svete, kde si doteraz žili všetci v pokoji a harmónii a zároveň hlavným hrdinom tak trocha neprávom opomínanej plošinovkovej série Tombi!, ktorá svojho času vynikala úžasnými nápadmi vrcholiacimi práve v druhej časti.
Plošinovka Tombi! priniesla zaujímavý pohľad na daný žáner tým, že obsahovala systém hlavných a vedľajších questov, ktoré hráči mohli plniť v ľubovoľnom poradí. V hernom svete sa človek pohyboval ako v 2D plošinovke, no hra bola kompletne 3D a dosť často využívala perspektívu priestoru pre riešenie rôznych problémov. Bola to z časti aj klasická adventúra, nakoľko ste mali inventár a mnohokrát ste museli využívať získané predmety na daných miestach a z časti metroidvania umožňujúca vchod do predtým neprístupných oblastí na základe správnych vecí. Tento systém vylepšila a vypilovala práve druhá časť, ktorú práve z toho dôvodu zaradzujem do zoznamu.
Hra bola prepchaná rôznymi zábavnými minihrami (napr. jazda na veveričke), mechanikami (ako varenie si vlastného jedla) a funkciami (možnosť využívať rôzne schopnosti oblekov), a to z nej robí jedného z najoriginálnejších zástupcov svojho žánru na platforme.
Crash Team Racing
Absolútne najlepší kart racing, ktorý môžete nájsť na prvom PlayStatione, je ten od Naughty Dog s Crash Bandicootom v hlavnej úlohe. Pôvodne som na toto miesto chcel umiestniť rovnako skvelý počin Speed Freaks od írskeho štúdia Funcom Dublin, no napokon to predsa len vyhral Crash Team Racing, a to z dôvodu nápaditejších a celkovo lepších levelov.
Crash Team Racing je neuveriteľne zábavná, okamžite chytľavá a dlhé veky trvácna akčná „racingovka“ ponúkajúca niekoľko herných módov, skvelú príbehovú kampaň a vynikajúce boss fighty. Prakticky každá z tratí vám utkvie v pamäti kvôli ich parádnemu dizajnu plnému originálnych momentov. Aj keď sa hra jasne inšpiruje sériou Mario Kart, robí to tak skvele a svojim vlastným spôsobom, že je hru nemožné nemilovať.
Hra nebodovala len výborne zvládnutou hrateľnosťou ale na špičkovej úrovni bola aj po technickej stránke, hlavne čo sa vizuálu týka. Graficky hra vyžmýkavala z konzoly aj tie jej posledné zbytky dovtedy nevyužitých síl, čo sa prejavilo v kryštalicky čistých textúrach a nádherne plynulých animáciách postáv.