Dead Space som si zamiloval už pri prvom hraní hneď po vydaní v roku 2008. A to aj napriek tomu, že sa vtedy ozývali hlasy, ako sa EA len snaží zviezť na vlne popularity Resident Evil 4. Hra toho údajne kradla zo známej hororovej série až príliš veľa, aj tak však išlo o skvelý zážitok a Dead Space si hráči obľúbili. Priznám sa, že ak odhliadneme od spomínanej série Resident Evil, moje skúsenosti s remakami nie sú veľmi dobré. Napríklad na Warcraft III: Reforged alebo XIII nespomínam naozaj rád. Aj preto som k Dead Space pristupoval s adekvátnou dávkou skepsy, tá sa však rozplynula už počas prvej hodiny hrania.
Návrat na USG Ishimura
Príbeh vás okamžite vhodí do núdzovej misie na baníckej vesmírnej lodi USG Ishimura. Pokiaľ ste pôvodnú verziu už hrali, najväčšiu zmenu si všimnete hneď v úvode. Hlavný hrdina Isaac Clarke tentokrát rozpráva (som v tábore, ktorý túto verziu preferuje) a keďže si prilbu dáva častejšie dole, zmenila sa aj jeho tvár – tentokrát zodpovedá hercovi, ktorý ho dabuje. Isaac má okrem svojho pracovného zaradenia ako technik ešte jedno spojenie s Ishimurou. Práve z nej sa mu ozvala jeho priateľka Nicole a vašou úlohou bude zistiť, čo sa stalo jej a zvyšku posádky. Čo by to bol za horor, keby sa všetko kompletne nedobabralo a celá loď nebola plná monštier. A tie budú na vás skákať zo všetkých strán. Aj keď jumpscary nemám rád, Dead Space na to ide rafinovane a snaží sa vás neustále držať v napätí, pričom nie každý hlasný zvuk je nepriateľ. Unikátom Dead Space zostáva, že ideálnym spôsobom, ako všemožné kreatúry poslať na onen svet, nie je strela do hlavy, ale to, aby ste ich pripravili o čo najviac končatín. Keďže je Isaac technik, výbavu na to má adekvátnu a remake disponuje všetkými ikonickými zbraňami, ako je napr. moja obľúbená rezačka. Mnohým zbraniam pribudli lepšie alternatívne režimy streľby, po novom tak viete strieľať aj menšie granáty alebo klásť pasce.
Zmien po stránke hrateľnosti nie je veľa, no vníma ich ako posun jednoznačne k lepšiemu. Kompletne zmizli nahrávacie obrazovky a vďaka tomu bude váš zážitok úplne bez prestávok, čo nenaruší tempo hry. Až prekvapivo príjemný je fakt, že titul neobsahuje žiadne cut-scény, takže v podstate nestratíte kontrolu nad Isaacom a všetko neustále vidíte z pohľadu tretej osoby. Mierne rozšírená a prerobená je aj samotná Ishimura. Okrem toho, že celou vesmírnou loďou viete prejsť bez akýkoľvek zdržiavaní, trochu prekopané boli aj niektoré miestnosti a obsah v nich. Vďaka tomu sa tentokrát budete môcť v beztiažovom stave hýbať neobmedzene, ako to bolo napr. v druhom diele. Pribudli aj menšie bočné úlohy, ktoré vás viac vtiahnu do príbehu a sveta Dead Space. A za ich splnenie vás, samozrejme, čaká aj odmena.
Už sa asi môžem považovať za hráča zo starej školy a ak patríte do mojej generácie, určite oceníte, že na vás nečakajú žiadne nástrahy moderných titulov. Nečakajte žiadny battlepass, exkluzívne DLC, možnosť nakupovať hernú menu za reálne peniaze alebo zbytočný multiplayerový mód. Jednoducho ide o plnohodnotný zážitok, čo je popri dnešných trendoch príjemné vidieť. Manuálne ukladanie pozície v špeciálnom termináli, ktorý je na to určený, mi vždy vykúzlilo úsmev na tvári.
Prosím si nový Dead Space s týmto vizuálom
Už keď originálny Dead Space vyšiel, graficky nepatril medzi najkrajšie hry. Textúry boli slabšie, detaily nízke a bolo z toho cítiť biedny hardvér konzol. Vizuálny štýl a estetické poňatie však kompletne prebili akékoľvek výčitky voči grafickej kvalite. Výbornou správou je, že zatiaľ čo štýl bol zachovaný, kvalita detailov išla rapídne hore. Remake je jednou z najkrajších hier súčasnosti. Na konzolách ale titul trochu trpí, keďže vývojári použili technológiu AMD FidelityFX Super Resolution, vďaka ktorej sa upscaluje na vyššie rozlíšenie. Navyše, originálne rozlíšenie nie je 1440p, ako by malo, ale 1080p. Pravdepodobne ide o bug, ktorý hádam bude čo najskôr odstránený. Kombinácia týchto dvoch faktorov spôsobuje, že titul je v niektorých momentoch rozmazaný a pri pohybe po niektorých efektoch zostáva na obrazovke viditeľná stopa, pripomínajúca machuľu. Nič to však nemení na fakte, že Motive vytiahli z Frostbite enginu maximum a niektoré scenérie vyrážajú dych. Kombinácia tieňov, dymu a svetiel vás donúti spomaliť a kochať sa.
Zvuky boli a stále sú tým pravým orechovým. Tvoria základný pilier atmosféry hry, či už ide o prechody cez jednotlivé položky menu, používanie obchodu a ukladanie pozície, alebo šialené škrekoty a vreskoty nekromorfov. Hudba Jasona Gravesa bola zachovaná, pričom o rozšírené motívy sa postaral Trevor Gureckis. Napriek tomu, ako výborne soundtrack do hry zapadá, nejde o niečo, čo by ste si asi pustili k práci alebo k zaspávaniu. No pre survival horor ide o výborný tracklist.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
DEAD SPACE 2023
- Platforma: Xbox Series X/S
- Žáner: Akcia
- Vývojár: Motive Studio
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: EA
Galéria