Poriadna dávka skepticizmu.
Zatiaľ čo Sony prišlo do novej generácie s novou cenou za svoje first-party hry, tak Microsoft sa vydal úplne opačným smerom. Všetok first-party obsah od svojich 23 herných štúdií poputuje do predplatenej služby Xbox Game Pass v deň vydania a namiesto 80€ vám stačí 9,99€ alebo 12,99€ mesačne.
Bývalému šéfovi PlayStation Studios Shawnovi Laydenovi sa však tento obchodný model nepozdáva a v rozhovore pre GameIndustry.biz naznačil, že v súčasnej podobe je neudržateľný: „Je veľmi komplikované vydať hru s rozpočtom 120 miliónov dolárov do predplatenej služby, ktorá stojí 9,99$ mesačne. Keď si to napíšete ceruzkou, tak zistíte, že musíte mať 500 miliónov predplatiteľov, aby ste začali zarábať na svojej investícii.“
„To je dôvod, prečo teraz musíte ísť do straty, aby ste vybudovali základňu hráčov. No napriek tomu je na trhu iba 250 miliónov konzol, takže sa nedostanete na číslo jednej miliardy. Takže ako spravíte kruh z obdĺžnika? Na to ešte nikto neprišiel.“
Layden odmieta aj argument, že Game Pass je dostupný aj na smartfónoch: „Samozrejme, keď do čísla 250 miliónov pridáte majiteľov smartfónov, tak sa dostanete k ďalším stovkám miliónov. No to sú rozličné kategórie. Časom sme sa naučili, že hranie na smartfónoch nie je bránou ku konzolovému hraniu. Je to iná vec, ktorú ľudia robia v iný čas.“
„Ľudia nekupujú konzoly, lebo chcú mať doma viac plastu a kovu. Kupujú ich preto, lebo konzoly im dávajú prístup k obsahu. Keď nájdete spôsob, ako dostať tento obsah k ľudom bez boxu, tak to je schodná cesta. Každý má streamovaciu službu, no tá je limitovaná tým, či máte dobré internetové pripojenie. A tieto služby zatiaľ nevybudovali biznis model, ktorý by fungoval.“
Layden tak prakticky iba zopakoval slová, ktoré povedal šéf PlayStation Jim Ryan už dávnejšie, že pre Sony nedáva finančný zmysel pridávať svoje first-party hry do predplatenej služby typu Xbox Game Pass. Na druhej strane je však zrejmé, že aj Microsoft má svojich ekonómov a tiež by nevytvorili službu, ktorá jedného dňa nebude prinášať profit. Uvidíme teda, kto bude mať z dlhodobého hľadiska pravdu.