Výhodu zatiaľ nevidno.
Microsoft niekoľko mesiacov masíroval hráčov s frázou „najvýkonnejšej konzoly na svete“ a ak sa na to pozrieme rečou čísel, tak má pravdu. Vo všetkých aspektoch (s výnimkou rýchlostí SSD disku) je Xbox Series X popredu oproti Playstation 5 a ten rozdiel mal byť v multiplatformových hrách viditeľný primárne vďaka vyššiemu výkonu grafického čipu, ktorý poskytuje o 2TFLOPy vyšší teoretický výkon.
Prišli však prvé porovnania a tento teoreticky výkon sa v žiadnom prípade nepreniesol do stavu hier a Playstation 5 verzie multiplatformových hier dokonca vo väčšine prípadov fungujú lepšie ako Xbox Series X verzie. A to dokonca aj pri hre ako Assassin’s Creed Valhalla, ktorá bola promovaná takmer výlučne na konzole od Microsoftu.
Prečítajte si tiež
Valhalla dostala 60FPS aj na Xbox Series S a opravil množstvo bugov
Niečo tak nie je s kostolným poriadkom. Minulá generácia totiž ukázala, že ak teoretický výkon jednej mašiny (PS4 vs. Xbox One a následne Xbox One X vs. Playstation 4 Pro) na rovnakej architektúre prekonával tú druhú, tak to bolo vidieť aj na hrách.
Tom Warren z webu The Verge tak začal celú situáciu skúmať a o vyjadrenie požiadal aj samotný Microsoft a ten vydal nasledujúce stanovisko: „Sme si vedomí výkonnostných problémov v niektorých hrách, ktoré sú optimalizované pre Xbox Series X/S a aktívne pracujeme s vývojármi na ich odstránení a na tom, aby sme hráčom poskytli optimálny zážitok. So začiatkom novej generácie naši partneri zatiaľ iba začínajú skúmať, čo nové konzoly dokážu a bugy sú očakávané predtým, ako sa naučia používať plnú silu konzol. Tešíme sa na ďalšiu spoluprácu s vývojármi, aby sme objavovali ďalšie možnosti nových konzol v budúcnosti.“
Jez Corden z Windows Central zas dodal, že podľa jeho zdrojov spočíva celý problém v novom vývojárskom prostredí Xbox konzol s označením GDK, ktorý nahradil staré vývojárske prostredie XDK, ktoré bolo používané na vývoj Xbox One hier. Respektíve vo fakte, že ani zďaleka nie je dokončené. Momentálne má GDK podľa jeho informácií bug, ktorý degraduje výkon v určitých situáciách a Microsoft má do konca roka vydať aktualizáciu, ktorá tento problém odstráni.“
A oficiálna dokumentácia GDK, ktorá leakla na internet v lete dáva tejto teórii za pravdu. Júnová verzia GDK bola prvou, za pomoci ktorej mohli vývojári vyvíjať hry na Xbox Series X/S a to aj vysvetľuje to, prečo sme dlhú dobu nevideli žiadne zábery z hrania, ktoré by boli zachytené priamo na next-gen konzolách Microsoftu. A aj júnové GDK (na ňom sú postavené prvé hry pre Series X/S) malo problémy pri použití SMT technológie.
Naproti tomu Sony údajne posielalo devkity vývojárom ešte počas minulého roka a s vývojárskym prostredím, ktoré bolo evolúciou vývojárskeho prostredia z Playstation 4 konzol. Vývojári tak mali oveľa viac času zoznámiť sa s hardvérom a výsledky sú jasne viditeľné.
To však neospravedlňuje Microsoft a jeho zjavne nedostatočnú prípravu na novú generáciu konzol. Pretože zatiaľ čo hardvérový tím Xboxu si svoju robotu zjavne urobil dobre, tak ostatné aspekty novej konzoly značne zaostávajú. A taktiež to dokazuje, že hardvér je iba jednou súčasťou rovnice.
Sme tak zvedaví, ako sa táto situácia vyvinie časom, či a kedy sa výkonnostná výhoda Xbox konzoly prejaví.