Sériu Fable asi netreba nikomu bližšie predstavovať. RPG hry sa objavili na Xboxe ako aj na PC (s výnimkou druhého dielu), a hoci ponúkali výbornú kvalitu, mnoho ľudí si ich spája so sľubmi, ktoré Peter Molyneux púšťal pred vydaním hry do éteru. Najnovší diel rozprávkovej série, Fable: The Journey, je však veľmi atypický titul.
A je tomu tak z jedného prostého dôvodu – Kinect. Pohybový senzor je výbornou pomôckou, pokiaľ hľadáte zábavu na párty a rôzne skupinové udalosti, avšak hier, ktoré sú určené náročným hráčom, je však minimum. Niekedy ide o umelecký a hrateľný počin, ako tomu bolo v prípade Childof Eden, inokedy je výsledkom frustrujúci simulátor futuristických tankov. V prípade Fable: The Journey sa podarilo vývojárom dosiahnuť pomerne zaujímavý výsledok – nie, táto hra neuspokojí hardcore hráčov, avšak ponúka pomerne unikátny herný zážitok a o tom to celé je.
Pekne postupne. Fable je jedna veľká rozprávka a do herného sveta Albion sa pozrieme aj v prípade FableJourney. Zabudnite však na izometrický pohľad, je čas preskúmať herný svet z pohľadu vlastných očí. Hlavný hrdina je na prvý pohľad úplne obyčajný chlapec, ktorého však osud obdarí špeciálnymi čarovnými rukavicami a umožní mu čarovať – predtým, ako sa tak stane, čakajú vás virtuálne dostihy, ktoré vás budú sprevádzať celou hrou.
Verím, že posledný odstavec mohol byť mierne mätúci, vedzte však, že hra vám prekladá jednotlivé vlastnosti pekne postupne. Dalo by sa povedať, že prvá hodina hrania je jeden veľký tutoriál, ktorý vás naučí všetkému potrebnému. Začínate hladkaním svojho koňa – áno, pred televízorom budete mávať rukami, aby ste následne na kobylu aj vysadli a naučili sa cválať. V tomto prípade stačí naznačiť typické gesto, ako keby ste mali v rukách skutočné popruhy. S virtuálnymi popruhmi budete následne aj navigovať koňa pri ceste doprava alebo doľava, spomalíte ho alebo úplne zastavíte. V tejto súvislosti chválime reakcie pohybového senzora Kinect – hranie je pohodlné a reakcie sú presne také, aké by ste očakávali. Hoci sa z času na čas objavia menšie nepresnosti pri pohybe rukami, nejde o nič, čo by spôsobovalo frustráciu alebo inak ruinovalo herný zážitok.
Neskôr sa dostanete, ako sme už spomenuli, aj k čarovaniu. To nám mierne pripomenulo Childof Eden, najmä z hľadiska využitia oboch rúk a výborného pocitu, že (skoro) všetko funguje tak, ako má a mávanie je veľmi cool. To, ako vyzeráte pre ostatných ľudí, ktorí sa na vás pri hraní pozerajú, radšej komentovať nebudeme.
K samotnému kúzleniu ešte dodajme, že z tejto aktivity vás môžu bolieť ruky, najmä ak dlhodobo máchate rukami, čo sa stane najmä zo začiatku, pri kalibrácii. Tá môže niekomu spôsobovať menšie problémy, senzor nás nie vždy presne poslúchal, časom sme si však na ovládanie zvykli a vedeli sme odhadnúť, akým spôsobom „mieriť“, aby kúzlo dopadlo tam, kam chceme. Vývojárov chválime aj za podarené vybalansovanie hrateľnosti, kedy sa vhodne striedajú časti jazdenia na koni s čarovaním. Vďaka tomu si oddýchnu aj vaše ruky a samotné hranie nie je až také stereotypné. Z tohto hľadiska získava Fable: The Journey naše sympatie a bonusové body.
Fable je rozprávka a Journey je rozprávková cesta, čomu je prispôsobená prezentácia hry. Hrateľné sekcie sa tak striedajú s animáciami, ktoré neustále posúvajú príbeh vopred. Vďaka tomu máte niekedy pocit, že pozeráte, respektíve ste súčasťou interaktívneho filmu z pohľadu vlastných očí. Toto sa podarilo dosiahnuť iba máloktorej hre a z hľadiska titulov pre Kinect ide o vzácny unikát. Hoci môže takáto prezentácia niektorým hráčom vadiť (skutočne nejde o titul pre hardcore publikum), z hľadiska herného zážitku ide o výbornú skúsenosť. Hoci sa časom stane herná náplň mierne stereotypná, príbeh je hnacím motorom, ktorý vás núti hrať ďalej.
Samotné hranie pritom nie je príliš zložité, a hra je tak vhodná pre všetky vekové kategórie. Pohyb je automatický – ide o takzvanú hru na koľajách a hráči regulujú iba rýchlosť pohybu koňa, respektíve čarovanie a iné aktivity, ako je otváranie truhlíc, pumpovanie vody či trhanie jabĺk. Posledné menované aktivity však tvoria minoritnú časť a ide o drobné osvieženie. Prevažnú väčšinu hrania budete sledovať, čo sa deje na obrazovke v prednastavenom slede a tieto aktivity ovplyvňovať. Z času na čas je možné si vybrať z dvoch ciest, ide však iba o veľmi malé úseky, ktoré neovplyvňujú samotný príbeh.
Keďže Fable je RPG séria, základné RPG prvky nájdete aj v Journey. Počas cválania a pri boji zbierate skúsenostné body. Po dosiahnutí určitého počtu je následne možné si vybrať jednu z dvojice špeciálnych schopností – vaše blesky sa tak budú môcť napríklad reťaziť.
Fable: The Journey nás príjemne prekvapil. Ide o hru, trpiacu klasickými obmedzeniami pohybového senzora, a hrateľnosť je teda v určitom smere limitovaná – spomenutý automatický pohyb. Avšak z hľadiska herného zážitku ide o výbornú skúsenosť, o hru, ktorá je poháňaná príbehom – dobre sa ňu pozerá a príjemne sa hrá. Hoci nejde o nič revolučné, z hľadiska ponuky aktuálnych Kinect hier ide o jeden z tých lepších titulov.
|
prezentácia hry jednoduchá hrateľnosť rozprávkový príbeh |
|
čiastočný stereotyp |
75% | |
ŽÁNER | akčná Kinect hra |
VÝROBCA | Lionhead Studios |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Microsoft |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
|