Čo však hovoria činy?
Je zrejmé, že značka PlayStation je v posledných rokoch viac americkou ako japonskou. Výrobca konzol si posilňuje pozíciu na Severoamerickom kontinente a to všetko na úkor krajiny vychádzajúceho slnka. Od silných náznakov, ako zjednotenie lokálnych divízií spoločnosti pod tú americkú, cez drobnosti, ako zmena ovládacej schémy na DualSense gamepadoch pre tamojších hráčov až po nedávne zatvorenie najstaršieho first-party štúdia Japan Studio.
Podľa šéfa PlayStation Studios Hermena Hulsta to však neznamená, že by PlayStation opúšťalo tamojších hráčov a hry, ktoré sú špecificky japonské: „Povedal by som, že sme stále Japonskou spoločnosťou. Je to náš pôvod. Je to súčasťou toho, kým sme. Máme radi japonské hry.“
„Budujeme tím Team Asobi pod Nicolasom Doucetom a investujeme doň. Ľudia taktiež zabúdajú, že máme Polyphony Digital, čo je tím v dvoch lokalitách. A taktiež investujeme do našich externých vývojárskej skupiny v Tokiu a tento tím napríklad spolupracoval s From Software a Kojima Productions.“
„Takže sme veľmi zanietení v investovaní do vývoja hier v Japonsku a je to niečo čo máme radi. Myslím si, že je to kľúčová súčasť PlayStation identity a nevidím dôvod, prečo by sme sa niekedy stránili Japonsku a Ázii.“
Japan Studio bolo zatvorené k 1. aprílu 2021 a mnoho známych dizajnérov odišlo ešte pred posledným dňom v práci. Podľa zákulisných informácií bola za zánikom štúdia jeho nízka ziskovosť a taktiež aj to, že Sony chcelo, aby štúdio robilo hry viac zamerané na celosvetový trh a nie iba pre Japonský trh. Navyše, ani ohľadom spolupráce s Kojima Productions to už nebude také horúce, pretože podľa dostupných informácií bude ďalšia hra od tohto štúdia exkluzivitou pre Xbox a PC.
Prečítajte si tiež
R.I.P. Japan Studio: First-party štúdio Sony zaznamenalo posledné odchody
Na jeho miesto nastúpilo štúdio Team Asobi, tvorcovia hry Astro’s Playroom.
Faktom však zostáva, že značka PlayStation je v Japonsku na ústupe. PlayStation 4 predala v tejto krajine ešte menej konzol ako PlayStation 3 a omnoho menej ako PlayStation 2 (21,4 milióna vs. 10,4 milióna vs. 9,3 milióna) a nezdá sa, že PlayStation 5 tento trend zvráti. Japonsko je proste krajinou Nintenda.