Nie je všetko ružové v krajine Sony.
Podľa známeho herného redaktora Jasona Schreiera z webu Bloomberg pracuje štúdio Naughty Dog na remaku jednej z najoceňovanejších hier histórie – The Last of Us z roku 2013. Táto hra vyšla ešte na konzolu Playstation 3, no následne sa dostala v kompletnej kolekcii aj na Playstation 4 a teraz sa chystá aj na najnovšiu konzolu od Sony.
NEW: In 2018, a small team of PlayStation developers tried to build their own studio to remake The Last of Us. Today, the game still exists but the studio doesn’t. As we enter the PS5 era, Sony is avoiding risk and prioritizing its biggest teams. My story: https://t.co/c5gw8WuMVy
— Jason Schreier (@jasonschreier) April 9, 2021
Príbeh toho, prečo vôbec vzniká remake hry, ktorá nemá ešte ani 10 rokov je však veľmi fascinujúci a ide o hlavný dôvod, prečo Schreier tento článok napísal. Podľa jeho informácií totiž v posledných rokoch v San Diegu vznikalo postupne ďalšie štúdio Sony, ktoré možno poznáte pod názvom VASG (Visual Arts Service Group). Ich hlavnou úlohou bolo vypomáhať ostatným first-party Sony štúdiám pri rôznych herných projektoch, no približne 30 vývojárom sa zachcelo viac kreatívnej slobody a preto sa rozhodli pre vytvorenie remaku The Last of Us. Sony ale nikdy existenciu štúdia nepriznalo, nikdy nedalo štúdiu samostatné meno a nikdy tento projekt vo veľkom nepodporovalo. Namiesto toho sa rozhodlo presunúť vývoj tohto remaku do materského štúdia série, Naughty Dog.
Vedenie tohto „štúdia“ sa tak rozpadlo a zo Sony odišiel aj jeho zakladateľ Michael Mumbauer, ktorý celý článok odmietol komentovať.
Podľa dostupných informácií je to náznakom konzervatívneho prístupu Sony ku tvorbe first-party hier, ktorý preferuje veľké štúdia so zaužívanými hernými šablónami pred viac experimentálnymi projektmi. To napríklad Sony viedlo k nedávnej reštrukturalizácii, ktoré prakticky ukončilo činnosť first-party štúdia Sony Japan. Spoločnosť prezradila vývojárom, že už nemá záujem vyvíjať menšie hry, ktoré sú smerované primárne na Japonský trh.
Prečítajte si tiež
R.I.P. Japan Studio: First-party štúdio Sony zaznamenalo posledné odchody
Ďalšia obsesia veľkými hitmi sa prejavila v prípade štúdia Sony Bend, ktoré vytvorilo Playstation 4 exkluzivitu Days Gone (ktorá mieri na PC). Hra sa síce predávala dobre, no nie tak, ako si predstavovalo Sony a preto boli pokusy Oregonského štúdia o schválenie vývoja pokračovanie zmietnuté zo stola. Namiesto toho bola polovica štúdia priradená k vývoju multiplayeru pre The Last of Us: Part II a druhá polovica mala pod vedením Naughty Dog vyvíjať novú hru v sérii Uncharted. Mnoho členov štúdia to však frustrovalo do takej miery, že zo Sony Bend odišli. Nakoniec však pod hrozbou výpovedí (štúdio sa bálo, že bude absorbované do Naughty Dog) dostali členovia štúdia povolenie odstúpiť od Uncharted projektu a momentálne pracujú na vlastnej hre.
Prečítajte si tiež
Days Gone mieri na PC a ďalšie Playstation exkluzivity budú nasledovať
Späť však k The Last of Us Remaku. Myšlienka za týmto remakom bola taká, že na Playstation 5 sa dostane kombo jednotky a dvojky v jenom balení a práve VASG dostalo schválenie na vývoj remaku jednotky. Bohužiaľ, ako sme spomenuli vyššie, Sony odmietlo umožniť štúdiu veľký nábor vývojárov a taktiež odmietlo projekt výrazne finančne podporovať. Tento projekt mal kódové označenie T1X a už na jar 2019 malo štúdio pripravené prvé ovocie svojej práce. Manažment Sony, na čele so šéfom Playstation Studios Hermenom Hulstom však nebol nadšený. Podľa nich tento projekt stál veľa na pomery remaku, pretože by so sebou priniesol novú verziu grafického enginu a na jeho vývoj potreboval Mumbauer viac vývojárov.
Keď však začalo prihárať okolo vývoja The Last of Us: Part II, tak VASG tím bol odvolaný z projektu remaku jednotky a mal štúdiu Naughty Dog pomôcť dokončiť dvojku. To sa udialo v čase, kedy sme sa dočkali ohlásenia odkladu hry z roku 2019 na rok 2020. Po dokončení dvojky sa však situácia otočila a Naughty Dog sa začalo venovať projektu remaku jednotky (T1X) popri štúdiu VASG a nakoniec bol celý projekt presunutý do štúdia Naughty Dog.
Podľa Schreiera to pre Sony dáva zmysel, pretože Naughty Dog je „kľúčové štúdio,“ no pre tých členov VASG, ktorí hľadali nezávislosť a možnosť pracovať na vlastných projektoch to bolo veľkým sklamaním. A tak väčšina vedúcich projektu T1X v roku 2020 odišla na čele s Mumbauerom a šéfom vývoja Davidom Hallom. Zamestnanci dokonca začali vtipkovať, že s VASG sa stalo štúdio Naughty Dog South.