Next-gen je veľmi náročný.
Epic včera oficiálne ohlásil Unreal Engine 5 – piatu generáciu asi najpopulárnejšieho herného enginu a odprezentoval ju cez plne hrateľné demo s názvom Lumen in the Land of Nanite a celé demo si opäť raz môžete pozrieť nižšie.
Od jeho vydania sme sa však dozvedeli veľké množstvo informácií o engine, o technológiách, ktoré sú za ním až po očakávaný dátum vydania enginu pre vývojárov. Unreal Engine 5 je podporovaný prakticky všetkými existujúcimi platformami – Playstation 5, Xbox Series X, PC, PS4, Xbox One, iOS, Android a Mac, pričom zo súčasných platforiem chýba iba Nintendo Switch. Demo však bolo odprezentované na Playstation 5 a je zrejmé, že ide o marketingovú spoluprácu Sony a Epic Games, nakoľko Tim Sweeney sa vyhýbal rozprávaniu o iných platformách lepšie ako sa Neo vyhýbal guľkám v Matrixe.
Unreal Engine 5 čerpá primárne z dvoch nových technológií – Nanite a Lumen. Nanite umožní vývojárom vytvárať virtualizované mikropolygóny a tie môžu obsahovať „toľko geometrického detailu, koľko môže ľudské oko vidieť.“ V praxi by to malo znamenať, že vývojári by mohli importovať herné assety do enginu priamo zo ZBrush alebo CAD data bez toho, aby museli vytvárať verzie rovnakého assetu s nižším LoD (Level of Detail): „Nanite geometria je streamovaná a upravovaná v reálnom čase, takže už nebudú existovať budgety na počet polygónov, na pamäť pre polygóny – netreba vytvárať normal maps alebo manuálne upravovať LoD – neexistuje strata kvality.“
Pri tomto sa trochu zastavíme, pretože tieto odvážne tvrdenia vzbudili záujem skúsených herných vývojárov, ako je napríklad Josh Sawyer z Obsidian Entertainment, alebo Alex Hutchinson z Typhoon Studios, ktorí sa však skôr vyjadrili v zmysle: „Uveríme, až keď to uvidíme.“ Netreba totiž zabúdať na fakt, že Epic Games sa týmto demom snaží motivovať vývojárov, aby Unreal 5 používali a preháňanie bude teda súčasťou PR.
But I also work on games that have a TON of assets. Hundreds of characters, not 1-5. Hundreds of spells and abilities, weapons, etc. Efficient pipelines are critical for my teams.
— Josh Sawyer (@jesawyer) 13. mája 2020
Can you really drop Zbrush models directly into UE5? I’ll believe it when I see it in production. pic.twitter.com/h9cmoiCsvu
Technológia Lumen je zas revolučnou technológiou nasvietenia scény, ktorá okamžite reaguje na in-game zmeny: „Lumen je plne dynamické riešenie pre global illumination. Systém poskytuje difúznu interreflekciu s nekonečným množstvom odrazov a nepriamymi zrkadlovými odrazmi v obrovských prostrediach na škále kilometrov. Vývojári tak môžu vytvoriť dynamické scény ako je napríklad zmena doby dňa, zapnutie baterky atď. a nasvietenie sa automaticky adaptuje a navyše uľahčí prácu vývojárov, pretože tí nebudú musieť vytvárať samostatné lightmaps.“
Je to však stále „iba“ demo, no aj to Playstation 5 konzole poriadne podkúrilo. Napriek úžasnému vizuálu totiž ešte nevydaná konzoly od Sony dokázala toto demo rozbehnúť iba v dynamickom 1440p rozlíšení a 30FPS a to ešte musíme zobrať do úvahy fakt, že okolo ray-tracingu toto demo ani nepáchlo. Asi najdôležitejším pokrokom, ktorý umožňuje implementáciu dvoch kľúčových nových technológií Unreal 5 Enginu je však prechod s HDD na SSD disky, pretože práve SSD disk umožňuje rýchle streamovanie herných assetov vo vysokom rozlíšení.
Pre PC hráčov to znamená, že v momente, keď sa Unreal Engine 5 hry stanú bežnou realitou našich životov, tak medzi hardvérové nároky sa zaradí potreba rýchleho SSD disku a klasické mechanické pevné disky tak budete môcť pre potreby hier zahodiť. „Niekoľko komponentov je kľúčových na to, aby sa scéna mohla renderovať v takýchto detailoch. Jednou je GPU výkon a GPU architektúra, ktorá je schopná vykresľovať neuveriteľné množstvo geometrie. Hovoríme tu o mnohých TFLOPs. Druhou je však schopnosť načítavať ich a streamovať ich efektívne,“ povedal šéf Epicu Tim Sweeney.
Podľa Sweeneyho je toto demo možné rozbehnúť aj na súčasných počítačoch a na RTX 2070 Super v kombinácii s SSD diskom by toto demo dosiahlo „veľmi dobrý výkon.“ Faktom ale zostáva, že SSD disk v Playstation 5 je popredu oproti všetkému, čo je momentálne dostupné na PC trhu, no to by sa do príchodu hier na Unreal 5 malo vlastne vyriešiť samo. Každopádne nám to naznačuje, prečo sa Microsoft pri svojej Xbox Series X konzole sústreďoval na svoju Xbox Velocity Architecture a prečo sa Sony sústreďovala na ultra rýchly SSD disk.
Totižto, Unreal Engine 5 bude pre vývojárov dostupný až koncom roka 2021. Sweeney prezradil, že vývojári budú vedieť svoju prácu jednoducho migrovať zo súčasného Unreal Engine 4.25 do päťky, no na to, aby hra efektívne využívala všetko, čo tento engine ponúka bude musieť byť od začiatku postavená na piatej verzii. To však znamená, že hry postavené natívne na Unreal Engine 5 s využitím oboch vyššie spomínaných technológii môžeme očakávať najskôr v rokoch 2023 až 2024 a vtedy budú SSD disky na PC svojim výkonom a cenovou dostupnosťou tak trochu inde oproti tomu, čo budú ponúkať next-gen konzoly.
Epic taktiež oznámil iniciatívu, vrámci ktorej bude poskytovať Unreal Engine 5 zdarma pre všetkých vývojárov a až do 1 milióna $ v tržbách nebudú musieť herní vývojári platiť žiaden podiel z predaja.
Je teda zrejmé, že cieľom Epicu je dostať Unreal Engine 5 všade. Vďaka spolupráci so Sony má z toho „promo zdarma“ aj konzola Playstation 5, ktorá ukázala, prečo bolo dôležité integrovať do novej generácie konzol SSD disky. Očakávania je však potrebné nastaviť realisticky a preto asi neprekvapíme nikoho ak povieme, že hry s takýmto vizuálom a využitím takýchto technológií tak skoro neočakávajme. A navyše si musíme uvedomiť, že toto bolo demo, ktoré neobsahovalo obrovské množstvo vecí, ktoré od hier očakávame (NPC postavy, prepracované herné mechaniky atď.).