Monster Hunter patrí medzi série, o ktorých síce veľa ľudí počulo, no málokto ich hral. Veľmi populárna a nadmieru úspešná séria však má svoju nemalú komunitu a každá z hier si so sebou nesie veľmi vysoké hodnotenia. Po prvý raz tak prichádza MH aj ako mainstreamová multiplatforma, ktorá má priniesť svet monštier medzi širokú verejnosť.
Monster Hunter séria až doteraz vychádzala výlučne na Nintendo, a tak sa jej popularita nerozšírila až do takých rozmerov, aby ju bežne poznal každý hráč. Veľa z nás, ktorí sa o hry zaujímame o čosi viac, sme o sérii počúvali chvály a novinky, no málokedy sme niečo z toho zažili z prvej ruky. O kvalite série nepochybne svedčia aj hodnotenia všetkých častí, ktoré sú ukážkovo vysoké diel za dielom, no aj komunita hry, ktorá od prvého dielu len narastá. Nie je preto žiadnym prekvapením, že po oznámení prvého multiplatformového dielu Monster Huntera séria nabrala úplne nový stupeň popularity.
Každá Monster Hunter hra je definovaná niekoľkými charakteristickými mechanikami. K nim patrí neodmysliteľné chodenie na dlhé questy, kde ste si museli pripraviť vlastné jedlo, dávať si pozor, kde ho konzumujete (keďže počas toho nemôžete bojovať) a ikonické rozdelenie mapy na niekoľko oblastí. Tento recept, ktorý samozrejme obsahuje omnoho viac vecí, funguje už roky, no Capcom tentokrát išiel proti múdrosti: „Neopravuj niečo, čo nie je pokazené,” a do novej modernej verzie priniesol more zlepšení. Mapy sú plne otvorené, môžete používať veci počas chôdze a boje sú menej obmedzujúce.
Prvá zo zmien je jedna z najpodstatnejších a v podstate ju aj definuje meno celej hry – World. Každá z nových máp ponúka komplexný – niekoľko vrstvový ekosystém plný tajomstiev, života a všetkého, čo k tomu patrí. Aj po niekoľkých desiatkach hodín budete aj v začiatočnej lokácii objavovať nové veci o vašom okolí, no čo je najlepšie, veľa vecí vo svete je spravených tak, aby dávali zmysel a vedeli ste sa k nim dostať tak, ako by ste to urobili aj v reálnom svete. Na každé veľké monštrum, ktoré budete loviť, pripadajú desiatky malých zvierat, hmyzu, rastlín a iných postáv, ktoré robia svet neuveriteľne živým.
Monster Hunter ale, samozrejme, nie je len o prehľadávaní sveta a zbieraní materiálov (aj keď to tvorí veľkú časť hry). Ako aj názov napovedá, pripravte sa na to, že budete čeliť tým najväčším aj najviac cool príšerám, akým ste kedy čelili. Zabudnite na pomalé a niekoľkominútové boss boje z Dark Souls. Síce sa k nim dajú prirovnať, no tentokrát to bude trvať niekoľko desiatok minút, vyžadovať more odhodlanosti a doslovného lovu, kedy budete musieť svoju korisť často naháňať a hľadať, keďže nebude len nečinne stáť a bojovať s vami aj keď vie, že prehráva. Vaša lovená korisť sa počas boja niekoľkokrát stiahne, aby sa najedla, doplnila sily alebo vás prepadla a bude len na vás, aby ste ju hľadali a lovili kde a kedy bude treba. S tým neodmysliteľne súvisí aj prostredie, v ktorom lovíte a zatiaľ čo niekedy vám poskytne unikátne možnosti a výhodu, inokedy budete bojovať v nehostinnej láve alebo v jedovatom prostredí, ktoré vám boj podstatne sťaží. Či sa už rozhodnete toto prostredie akceptovať a adaptujete sa naň, alebo radšej nalákate korisť do iného, priateľskejšieho prostredia, kde ste si napríklad prichystali pasce – to je len na vás.
Dizajn príšer, ktoré budete loviť, bol aj v minulosti silnou stránkou Monster Huntera, no teraz mali vývojári po prvýkrát možnosť skutočne sa na nich vybúriť na moderných platformách. Boje preto budú také nezabudnuteľné, že na ne budete spomínať ešte nasledujúce dni. Rovnako, ako skvelo monštrá vyzerajú, majú aj kompletne odlišné osobnosti a vlastnosti. Vďaka elementom, ktoré používajú, akým agresívnym spôsobom útočia alebo sa sťahujú, či dokonca volajú na pomoc iné monštrá svojho druhu, bude každý lov osobitý boss fight a žiadne z monštier vám nedaruje nič zadarmo.
Počas lovov do hry vstupuje aj samotný ekosystém sveta. Nie je ničím nevídaným, že sa dve Alfa monštrá stretnú na svojom teritóriu a pustia sa do seba, čo vám často poskytne čas na oddych, damage zadarmo a v neposlednom rade neskutočný pohľad na boj dvoch masívnych monštier. To, samozrejme, môžete často využiť takticky aj vo svoj prospech a ak už máte aký taký prehľad o mape sveta, môžete niektoré monštrá nalákať do teritória iných, ktoré si budú domáce územie automaticky brániť. Tieto, ale aj mnohé podobné mechaniky posúvajú Monster Hunter na úplne iný level, a to nehovoriac o porovnaní s akoukoľvek konkurenciou.
Ako som už spomenul vyššie, lovenie týchto monštier je väčšinou pomerne zdĺhavá záležitosť, na ktorú musíte prísť patrične pripravený. Nehovoriac o výbave, ktorú si vylepšujete naozaj hlbokým systémom upgradovania, na ktoré používate materiály z ulovených kúskov monštier, Budete potrebovať aj poriadnu výbavu v znamení rôznorodých použiteľných predmetov. Lov niektorých naozaj silných drakov môže trvať aj 30 minút a takíto giganti si s vami často vedia poradiť jednou či dvomi ranami. Preto je boj naozaj taktický a dal by sa nazvať pomalým tancom a čakaním na správne príležitosti – ako naozajstný lovec. Trpezlivosť bude vašou najväčšou zbraňou. Váš život ale nie je jediné, čo vás v týchto bojoch tlačí. Jednotlivé misie na lovenie špecifických cieľov sú často časovo ohraničené a môžete zomrieť iba určitý počet krát. Pokojne sa tak môže stať, že kvôli nepozornosti na začiatku hneď zomriete 2-krát a na úspešné ukončenie misie si tak budete po zvyšok hry počínať úplne bezchybne. Ten pocit, keď sa vám takto podarí uloviť váš cieľ, nahradí len málo vecí, pretože o tom práve Monster Hunter je. Dlhé a masívne boje, ktoré overia všetky vaše schopnosti, vás na konci odmenia neskutočným pocitom zadosťučinenia.
Nevýhodou je, samozrejme, aj veľmi reálna šanca, že po hodine boja si misiu zopakujete, lebo vám došiel čas alebo ste proste zomreli. Tento pocit neprináša nič dobré, až do momentu, kým sa vám podarí pomstiť a vtedy pochopíte, o čom to celé je a navyše získate nové skúsenosti.
Na výber máte 14 typov zbraní a na rozdiel od iných RPG neriešite žiadne štatistiky vašej postavy ako takej, ale všetko sa odvíja od vašej výbavy, ktorá definuje vaše skilly, špeciálne schopnosti, ako aj typy útokov.
Žiadna hra ale nie je dokonalá a Monster Hunter síce má navrch v mnohých ohľadoch, no zadržuje ho jeho minulosť. Bohužiaľ, vývojári aj v novej verzii zachovali mnohé archaické a úplne neintuitívne mechaniky, medzi ktoré patrí hlavne menu, orientácia v ňom a rovnako aj multiplayer. Menu má mnoho záložiek, často neviete na čo sú, ako ich využiť a v podstate by sa dalo spracovať miliónkrát lepšie. Rovnako na tom je aj multiplayer, ktorý síce funguje skvelo, no iba ak viete ako vlastne funguje, čo vám hra nevysvetľuje úplne najlepšie. Pripojiť sa do spoločnej hry s kamošmi je menšia maturita, a to nehovorím o spustení a pripojení sa do spoločnej misie. Keď sa vám už ale podarí dostať sa do hry, všetko funguje rovnako skvelo ako v sólo hre. Niekoľko vylepšení by sa určite dalo nájsť aj na ovládaní menu počas boja.
Keď sa ale rozprávam s veteránmi Monster Hunter série o týchto neduhoch, väčšinou dostávam zábavné odpovede typu: „Mal si vidieť, ako to bolo v minulých dieloch. Toto je jedna báseň.” Koniec koncov sme sa ale vždy zhodli na tom, že by tieto mechaniky tak či tak potrebovali prerobenie a zmodernizovanie a jediná vec, ktorá im v tom bráni, je ich archaická minulosť, ktorá proste do dnešného sveta nepatrí a už vôbec nie do takejto rýchlej a plynulej hry.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Monster Hunter World 2018
V hre Monster Hunter World sa vydávate na lov monštier. Hráči si počas hry postupne vylepšujú svoje schopnosti. Mapy nenápadne spájajú žijúce ekosystémy a hráči si môžu z prostredia a ulovených monštier zbierať materiál na vylepšovanie svojej výbavy. Prežijú len tí najlepší!
- Platforma: PlayStation 4
- Žáner: Akčné RPG
- Výrobca: Capcom
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega