Keďže v pondelok dostali majitelia prémiového balíčka PS Plus možnosť stiahnuť si multiplayer betu pripravovaného AC: Brotherhood, neváhal som a pustil som sa do sťahovania 3GB súboru. Veď kto by odolal možnosti zahrať si ďalší diel jednej z najobľúbenejších sérií súčastnosti v predstihu??
Beta ponúka len multiplayer a zatiaľ len dve mapy a jeden herný mód. Niežeby to nestačilo na hodiny zábavy, systém levelovania postavy je jednoduchý a hlavne celkom motivuje v hraní. Ale o tom neskôr.
Mód, ktorý sa dá vyskúšať v bete, sa volá Wanted. Na začiatku si každý hráč vyberie jednu z postáv – templárov. Na výber je 7 základných charakterov (kňaz, šľachtic, dobrodruh, kurtizána, doktor, kat a inžinier) a postava pašeráčky, ktorá sa ale nedá zvoliť priamo. Akonáhle si niektorý z hráčov vyberie postavu, už si ju nemôže zobrať nikto iný v danom kole. Keď sa nazbiera dostatočný počet hráčov, spustí sa mapa (v bete buďto kus z mesta Ríma, alebo areál jednej honosnej vily) a začína sa desaťminútová hra na mačku a myš.
Teda skôr na mačky a myši. Každý hráč má "kontrakt" na zabitie ďalšieho z hráčov, ktorého musí nájsť v dobre zaľudnenom priestore, nepozorovane sa k nemu priblížiť a z blízka ho zabiť schovanou kontaktnou zbraňou (ostrý nôž pod rukávom, čepeľ na hrane vejára, mechanická paprčka, sekáčik na mäso,…). Zároveň je ale aj naňho vypísaný kontrakt a teda sám je cieľom jedného, dvoch, prípadne aj troch ďalších vrahov. Počet vrahov stúpa podľa toho, na akom mieste v rebríčku je cieľ umiestnený. Verte mi, udržať sa na prvej priečke, keď máte na krku troch psychopatov, nie je vôbec ľahké.
Rebriček v každom kole sa určuje podľa počtu bodov. Za každé úspešné zabitie, prípadne únik vášmu vrahovi, dostanete 100 bodov. Ďalšie body sa prirátajú podľa toho, ako sa Vám podarí kontrakt splniť – bonusy sú takmer za všetko, inkognito, tichá vražda, trochu akrobacie, skok z lávky vo vzduchu, pomsta, prvá krv,… Raz som dokonca za jeden kill dostal 700 bodov.
A spolu s bodmi sa dostávame k levelovaciemu systému. Dostať sa z prvého na druhý je ľahké, postačí 2200 bodov. Takmer s každým levelom pribúdajú nejaké vlastnosti a schopnosti. Každý ďalší level vyžaduje, ako v každom RPG, viac a viac bodov a za to nadobúdate ďalšie sofistikovanejšie schopnosti.
Hneď s druhým levelom nadobudnete schopnosť maskovať sa – teda dočasná premena do postavy pašeráčky (aj keď sporadicky sa Váš charakter zakamufluje ako nejaký iný náhodný charakter). To ľahko dokáže pomiasť vrahov, ktorí čakajú úplne iný vzhľad a tak občas namiesto Vás zabijú nevinného civilistu, ktorý sa na Váš charakter podobá.
Medzi ďalšími bonusmi nájdete rýchly šprint, zvýšenú citlivosť za prehry, bonusy za kill streaky, dymové bomby, schovanú pištoľ a podobne. Nutno podotknúť, že na začiatku hry máte len základnú preddefinovanú kontaktnú zbraň, niečo na spôsob Eziovej vystreľovacej čepele.
A ako sa to vlastne celé hrá? Spočiatku je to dosť frustrujúci zážitok, kým sa zorientujete v hernej mechanike a naozaj neľútostnom multiplayeri. Skúsenejší hráči nikomu nič nedoprajú a každý si počiatočnú šikanu neskôr rád vykompenzuje na nováčikoch. Jednoducho krst ohňom.
Hra prebieha rýchlo, spočiatku obozretne, neskôr sa tempo zrýchľuje a spolu s ním aj mentálny tlak. Každý je potenciálnou obeťou, ciele treba hľadať, mnohokrát sa maskujú ako iné postavy, niekedy Vás omráčia, častokrát Vás na polceste dobehne váš kat a máte chuť tresnúť dualshockom o zem. Niekedy, ak Váš vrah nie je obozretný, Vás hra varuje a máte možnosť uniknúť. No ani zďaleka to nie sú také ľahké naháňačky so strážnikmi, ako z predošlých dielov série. Tentokrát Vás prenasledujú živí hráči, ktorí sú rovnako skúsenými hráčmi, ako Vy.
Čo sa týka technického spracovania, vývojári ešte kúsok pokročili v kvalite. Mapy sú dobre vystavané a chvíľku trvá, kým spoznáte všetky vychytávky relatívne malého priestoru. Aj po niekoľkých hodinách hrania máte stále čo objavovať.
Graficky je vidno istý posun vpred. Modely postáv sú ešte o trochu lepšie prepracované a aj mesto vyzerá plnšie, živšie a skutočnejšie, ako v AC2. Ale to môže byť len subjektívny dojem.
Beta vo mne zanechala prekvapivo dobrý dojem. Po počiatočnej frustrácii, keď som si vážne myslel, že niekde rozbijem svoj dualshock, ma hra nadchla a aj ten jeden mód som si užil do sýtosti. ďalší z multiplayerových módov je kooperatívny Alliance, ktorý ale zatiaľ nie je prístupný. Pokiaľ si single player kampaň, ktorá sa odohráva v Ríme (vývojári sa dušujú, že bude 4-krát väčší, ako Florencia z AC2) zachová rovnakú kvalitu, ako predošlý diel, bude hra veľkým lákadlom nielen pre každého fanúšika série. Detailnejšie prepracovaný svet, o niečo lepšie modely a grafika (nikde som si nevšimol tie škaredé hrany tieňov bez anti-aliasingu) sľubujú dobrý základ pre kvalitný príbeh. A ak si k tomu pridáte chytľavý a dosť náročný multiplayer, v ktorom najviac zúročíte svoju obozretnosť, reflexy a najmä skúsenosti z hry, predstavuje Assassin’s Creed: Brotherhood naozaj lákavý bonbónik snáď pre každého hráča.