Ešte pred uvedením PS Vita na trh bolo všetkým jasné, že táto platforma bude životodarnou pôdou pre sériu LittleBigPlanet. Dotykový displej a zadný touchpad si vyslovene žiadali prítomnosť Sackboya. Nebude trvať dlho, kým sa ho dočkáme, takže poďme sa spolu pozrieť na to, čo nové so sebou prinesie.
LittleBigPlanet nie je len taká obyčajná hra. Očarila deti aj ich rodičov, chlapcov aj dievčatá, jednoducho takmer každého. Vynaliezavé levely, množstvo oficiálneho sťahovateľného obsahu (mnohokrát zadarmo) a hlavne užívateľský obsah spravili z tejto kreatívnej hry priam neskutočne žijúci organizmus. Po prvom a druhom dieli, verzii pre PSP a odbočke do praveku, sa LBP konečne blíži aj na PS Vita.
Mali sme možnosť vyskúšať si začiatok hry, prvú sériu levelov. Okrem toho ešte aj jednu z piatich minihier v Arcade. Na rozdiel od „veľkých“ dielov LittleBigPlanet nie je verzia pre Vitu vyvíjaná štúdiom Media Molecule. O vývoj sa delia Tarsier Studios a Double Eleven, Media Molecule len asistuje pri vývoji. Avšak bohatstvo, s ktorým sa dá v sérii pracovať, je tak rozsiahle, že sme nejaké kritické rozdiely ani nepostrehli.
Samozrejme, keď sa obľúbená séria dostane na novú platformu, očakávame aj nejaké inovácie. Jednou z hlavných zmien je zvýšená náročnosť. V preview verzii sme prešli prvú sekciu hry, krajinu s názvom La Marionette. Kabaretné kráľovstvo zábavy, bábok, divadiel… ovládané zlým Bábkarom, v skutočnosti ide však o taký dlhší tutorial. Ale náročnosť týchto levelov je vyššia, než na čo sme boli zvyknutí z predošlých dielov série. Hra je do počtu levelov možno menej rozsiahla ako jej predchodcovia, a tak sa hracia doba predlžuje vyššou obtiažnosťou. Pre skúsených hráčov je to vítaná zmena, pretože už medzi prvými levelmi nájdu výzvu, pre nováčikov je to trochu tvršia škola, ktorú kompenzuje skutočnosť, že checkpointy respawnujú neobmedzene.
V časti hry, ktorú sme testovali, sa neobjavili niektoré nové prvky uvedené vo série v LBP2. Napríklad taký „Grappling hook“. Pribudli však dotykové prvky. Modré diely sa dajú presúvať dotykom prstov – z miesta na miesto, zatláčať do pozadia či naťahovať ako na pružinke. A po zatlačení do pozadia zmenia tieto dieliky farbu na zelenú, čo signalizuje možnosť „vytlačiť“ ju späť dotykom na zadnom paneli Vity.
Množstvo prekážok v prvej časti hry sa spolieha na reflexy a schopnosť rýchlo a presne navigovať Sackboya. Hra sa snáď viac než kedykoľvek predtým spolieha na pohyb v troch rovinách hĺbky. Zaujalo nás aj širšie využívanie fotorealistických textúr, ale podľa pár levelov nemôžeme súdiť celú hru. Z levelov stojacich mimo hlavnej dejovej línie sme mali možnosť vyskúšať dva, pričom pri jednom z nich sme museli otočiť Vitu vertikálne a hrať s displejom na výšku. Jednalo sa o búchanie prstami po hlavách Sackboyov vykukujúcich z dier. Druhá minihra bola tradičnejšia, bez dotykového ovládania, ale snáď ešte zábavnejšia. Išlo v nej o variáciu na filmové grotesky z Divokého západu, keď kulisa domu padá na hrdinu a hrdina sa postaví tak, že naňho padne presne diera okna. V tejto minihre musíme posúvať Sackboya na správne miesto pred kulisu a sem-tam aj vyskočiť, aby nás trafilo práve okno či dvere.
Novinkou je celkom nová „krajina“ v hre: Arcade. Nachádza sa tu pätica hier, z nich sme si vyskúšali prvú s názvom „Tapling“. Celkovou koncepciou, spôsobom ovládania aj audiovizuálnym spracovaním sa diametrálne líši od LBP. Tapling je vlastne úplne samostatnou hrou, ktorá má 8 levelov (hlavne posledné dva sú výzvou). Mohli by sme ju opísať ako niečo medzi Limbo, World of Goo a Angry Birds. Celá sa ovláda dotykmi. V hre sme sa zhostili malej guličky, čo putuje nebezpečným svetom plným nástrah, aby oslobodila svoju milovanú guličku opačného pohlavia. Jediný pohyb je skákanie, o zvyšok sa starajú zákony fyziky a rôzne povrchy (lepivý, pružný, ľadový…). Ostatné hry sme nemali možnosť vyskúšať, ale originálnosť a kvalita spracovania Tanglingu nás celkom presvedčila.
Ďalšími súčasťami LBP sú, samozrejme, editor levelov, v ktorom si môžeme vytvárať levely podľa našich predstáv, a bohaté komunitné možnosti, teda zdieľanie levelov s ostatnými užívateľmi. Žiaľ, tieto funkcie boli v preview verzii zablokované, ale plodná kreativita hráčov LBP už viackrát dokázala, že s touto sériou budeme mať stále dosť levelov na hranie. Zdieľanie by malo fungovať rovnako dobre cez Wi-Fi ako aj cez 3G a výhodou je možnosť sťahovať si svoj obľúbený uživateľský obsah do vlastného handheldu, aby sme si tieto levely mohli zahrať kdekoľvek aj mimo internetu.
Napriek tomu, že LBP pre Vitu je dielom iných štúdií, máme po vyskúšaní preview verzie z hry veľmi dobré pocity. Trochu sa obávame, že kampaň bude kratšia ako v predošlých dieloch, avšak integrácia Arcade s piatimi úplne novými hrami nás veľmi potešila. A kreativita užívateľov nepochybne zabezpečí dostatok herných možností aj po úspešnom ukončení príbehovej línie hry. S novými možnosťami v editore levelov, ktoré sa spájajú s dotykovým ovládaním (čo takto nakresliť si prstom vlastný level?) a s vedomím, že na vývoj hry dohliada Media Molecule, sme si istí, že LittleBigPlanet pre Vitu bude jednoducho ďalší skvelý a úspešný príspevok do série.