Nová herná „classa“ a občasné záblesky kreativity toto DLC síce ako-tak zachraňujú, no nebyť arkanistu, výlet do inak vizuálne pôsobivej Apocryphy by za veľa nestál.
Necrom mohol poľahky získať titul zatiaľ najlepšej expanzie do The Elder Scrolls Online (ESO), nebyť toho, že poväčšine pôsobí až príliš genericky a recyklovane. Stačí sa pozrieť na hlavné NPC menom Leramil the Wise, elfku, ktorá vás sprevádza hlavným príbehom, a v podstate stelesňuje všetko, čo je na Necrome nedostatočné.
Leramil je ako prázdna nádoba bez osobnosti. Je nudná, plytká, úplne bez života a nápadu. Nemá žiadny príbeh, žiadne pozadie, žiadnu motiváciu. Keby išlo len o jedno NPC, mávol by som nad tým rukou, no Leramil je ako avatar toho, čo ma v tejto novej kapitole The Elder Scrolls Online sklamalo. Inokedy zaujímavé vedľajšie úloly sú tentoraz nedostatočné, nových aktivít je pomerne málo a hlavná dejová línia má síce zaujímavú premisu, ale veľmi chabú realizáciu.
Práve naratív pritom mohol tentoraz krásne zažiariť, veď všetky predpoklady na to Zenimax mal: daedrického princa inšpirovaného Lovecraftom, nové herné povolanie a najmä Apocryphu, jeden z mnohých svetov Oblivionu, ktorému vládne tvrdou rukou – teda, pardon, chápadlom – okatý Hermaeus Mora.
Toho, mimochodom, stretnete absolútne antiklimakticky, bez nejakého povyku. Na to, že ide o akúsi božskú bytosť, ktorú väčšina smrteľníkov neuvidí za celý život, si s ním pokecáte ako s nejakým náhodným pocestným na trhu. Nečakajte ani nejaké bombastické odhalenia, šokujúce zvraty, strašidelné dungeony alebo nebodaj prvky hororu, ktoré by sa tu neskutočne hodili a mohli by pôsobiť ako svieži vánok niečoho nového.
A to ani nehovorím, že Necrom sa, okrem Apocryphy, odohráva v Morrowinde, jednej z hráčsky najobľúbenejších častí celého Tamrielu. Telvannijský polostrov síce pôsobí vďaka obrovským hubám familiárne, no na druhej strane nevyniká ničím pútavým - ide len o akúsi kópiu Vvardenfellu. Niežeby to bolo divné alebo zlé, veď ide stále o nehostinný, až mimozemsky pôsobiaci Morrowind, no chýba tu nejaký krok navyše.
Je to proste niečo, čo sme už videli, nový svet, ktorý vôbec nepôsobí novo, ktorý hráča nenabáda k objavovaniu. Necrom, ako mesto, má z hľadiska herného lóru veľký význam. Je to mesto mŕtvych, dôležitá súčasť dunmerskej kultúry. Jeho samotné herné prevedenie však nejakou takouto kultúrou nedýcha ani náhodou.
Apocrypha je, na rozdiel od Telvannijského polostrova, aspoň vizuálne zaujímavá; pôsobí ako niečo zo Stranger Things či lovecraftovských poviedok a hoci aj tu sa mohli autori vybúriť oveľa viac, je to aspoň niečo naozaj nové a nevidené. Jednoznačne ide o zatiaľ najkrajší a najprepracovanejší z daedrických svetov, aké sme mali možnosť v The Elder Scrolls Online vidieť. Ak sa bavíme čisto o vizuálnom štýle, asi ide o najpôsobivejšie a najexotickejšie prostredie, aké ESO momentálne ponúka.
Celkový problém Necromu, ako novej kapitoly, je, že má dobrý základ, ale akosi tu chýba tá extra snaha, ktorá by ukázala, že sa s touto expanziou vývojári vyhrali. Aj mount, ktorého hráči dostali za predobjednávku deluxe edície, má skvelý a tematický dizajn s chápadlami, očami a všetkým... ale namiesto toho, aby to bolo niečo naozaj exotické a strašidelné, je to skrátka len preskinovaný kôň.
A všetky tie perfektné, relatívne unikátne a vysvietené "tátoše" sú stále skryté za neskutočne vysokým "paywallom", ktorý je pri ESO naozaj hrôzostrašný. Ak by vývojári dodali naozaj kvalitný príbehový obsah, nejako by to človek ešte strávil: ale ak začína mať dlhoročný hráč pocit, že viac pozornosti Zenimax venuje plateným lootboxom než hre samotnej, tak je niečo je zle.
A to ani nehovorím o tom, že dva mesiace pred vydaním DLC bol k dispozícii dosť drahý pet, teda spoločník, ktorého nakoniec rozdávali v preskinovanej verzii k deluxe edícii Necromu.
Necrom je ako domáca úloha, ktorú štúdio vypracovalo, ale nijako extra si nedalo záležať na tom, aby to naozaj stálo za to. Nech sa už pozriem na akýkoľvek aspekt Necromu, vidím len akýsi šedý priemer. Naratívnu časť jednotlivých DLC poväčšine zachraňuje množstvo pútavých vedľajších misií. Tentoraz však akoby si hlavní scenáristi a kreatívci vzali dovolenku a všetku robotu nechali na externistoch. Misie sú neskutočné fádne a až na zopár výnimiek nudné a slabé, a zaujímavých postáv je tiež len máličko - výnimkou sú azda len telvannijský magister Meln, ktorý cestuje vo vašom vrecku, a jeden z dvojice nových spoločníkov menom Sharp-as-Night. Toho, mimochodom, zrejme dabuje Brandon Keener alebo niekto s veľmi podobným hlasom, pretože by som prisahal, že so mnou po celý čas konverzoval Garrus Vakarian z Mass Effectu.
Ako som už načrtol vyššie, Necrom pozostáva z dvoch samostatných máp, podobne ako napríklad predtým Greymoor. Kapitola otvára dvere ako do dunmerského mesta mŕtvych, Necromu, tak aj Apocryphy, ktorú si fanúšikovia série pamätajú zo Skyrimu (presnejšie z jeho DLC "Dragonborn"). Tam však boli príbeh a aj jeho antagonista podstatne zaujímavejší.
Pritom "na papieri" pôsobí zauzlenie primárnej dejovej línie Necromu viac než dobre a dovedna pracuje nie s jedným, ale hneď tromi daedrickými princami. Miestami je teda až fascinujúce, ako môže byť takýto napohľad "nabitý" námet vcelku nudný.
Jediné, čo ako tak kompenzuje nudné misie a ich postavy, sú nové prostredia. Apocrypha – nabitá eldtritchovskými prvkami, plná lietajúcich kníh a "mind terrorov" či "seekerov" – je vizuálne vcelku pútavá a záživná. Aktivít mimo príbehovú rovinu však nie je veľa a globálny čet plnili vždy tie isté výzvy pozostávajúce z hľadania členov (či skupín), ktorí plnili opakujúce sa denné úlohy (daily quests). V tomto prípade ide o world event menom Bastion Nymic, ktorý je vhodný pre štyroch hráčov, no šikovní arkanisti nemali problém ho splniť aj v menšom počte.
Pokiaľ o nové herné povolanie, arkanista je naozaj zaujímavým spestrením. Vhodný je najmä pre hráčov, ktorí obľubujú tzv. "one bar" buildy, v rámci ktorých nie je potrebné prepínať medzi primárnou a sekundárnou zbraňou (a teda aj primárnymi a sekundárnymi schopnosťami, resp. skillmi). Hlavnou zbraňou arkanistu je jeho zelený beam, tzv. "Fatecarver", ktorý je v rámci ESO unikátnou a potenciálne veľmi deštruktívnou schopnosťou. Konsenzus je, že toto povolanie je celkovo až príliš silné a zrejme sa v nasledujúcich aktualizáciách dočká „nerfu“.
Arkanista, ako zatiaľ jediná profesia, využíva priamo a exkluzívne sily späté s daedrickým princom, v tomto prípade Hermaeom Morom. Fungovanie tejto classy je založené na tzv. cruxoch, ktoré sú vizuálne vyobrazené ako lietajúce trojuholníky okolo vašej postavy. Maximálne môžete mať v jednej chvíli tri a zatiaľ čo niektoré vaše schopnosti ich generujú, iné ich konzumujú a posilujú efekt.
Celková gameplay je tak iná ako v prípade iných profesií, pretože tu si musíte strážiť svoje runy a vhodne jednotlivé schopnosti kombinovať. Na strane druhej sa však arkanista naozaj opiera najmä o svoju beamovaciu schopnosť a menej na ľahké a ťažké útoky.
Nová herná "classa" je jednoznačne skvelou novinkou a oplatí sa ju vyskúšať, najmä, ak máte záujem o vytvorenie si nového healera, kde arkanisti excelujú. Okrem toho Necrom pridáva, ako to už býva pri expanziách zvykom, nové sety zbraní a brnení a tiež nové predmety na vykopanie v rámci systému starožitností (Antiquities), ktoré táto MMO predstavila v rámci už spomínaného Greymooru. Nie je toho však veľa.
Keďže po obsahovej stránke nie je Necrom žiadna sláva a iba kvôli Apocryphe sa kupovať 40-eurové DLC naozaj neoplatí, pri otázke kúpy zaváži najmä to, ako veľmi chcete vyskúšať novú hrateľnú „classu“. Arkanista je nepochybne veľmi odlišný od ostatných povolaní, čo môže byť veľkým lákadlom najmä pre dlhoročných hráčov, ktorí už všetky ostatné vyskúšali a túžia po zmene. Ak ste ale jeden z novších hráčov, prípadne pred sebou máte ešte stále veľa objavovania a skúšania, do Necromu sa vôbec hrnúť nemusíte. Keď o rok vyjde ďalšia expanzia, Necrom bude (podobne ako predchádzajúce kapitoly ako Summerset, Greymoor, High Isle či Morrowind) zahrnutý v predplatnom ESO Plus za 13 eur na mesiac
Naše hodnotenie
Informácie o hre

The Elder Scrolls Online: Necrom 2023
- Platforma: PC
- Žáner: MMORPG
- Vývojár: ZeniMax Media
- Vydavateľ: Bethesda Softworks
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: ZeniMax Media
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!