Atom: Trudograd je buď sakra veľkou „standalone“ expanziou, alebo trochu okliešteným pokračovaním pôvodného Atomu – je takmer nemožné presne to určiť. Záleží však na tom? Za dobrú cenu získate hodiny a hodiny zábavného obsahu, ako na mieru šitého pre všetkých fanúšikov pôvodných dvoch Falloutov, ktorými sú Atom a Trudograd výrazne inšpirované.
Trudograd je príliš centralizovaný na to, aby išlo o plnohodnotné pokračovanie Atomu, no súčasne príliš obsiahly na obyčajnú expanziu. Ide o niečo medzi, hoci oficiálne je Trudograd priamym pokračovaním úspešnej východoeurópskej RPG považovanej za skutočného nástupcu Falloutu. Ak ste o Atome ešte nepočuli a považujete sa za fanúšikov prvých dvoch Falloutov, dôrazne vám odporúčam zvážiť kúpu tejto hry. Rozoberať ju však hlbšie nejdem, všetko potrebné som už totiž zhrnul v našej recenzii na Atom RPG.
Do istej miery sa však tomuto kroku nevyhnem a opakovať sa budem, pretože Trudograd má tú istú DNA, len výzorovo je trochu učesanejší. Očividný je grafický posun a aj to, že vývojári mali na toto pokračovanie viac peňazí než pri prvej hre. Od úvodného hraného filmu až po záverečné titulky, autori vylepšili, čo sa vylepšiť dalo, a nezmenili, čo malo ostať rovnaké. Vracajú sa tak ťahové, taktické súboje, trochu nevybalansovaná herná ekonomika, ale aj hĺbavé a pestré dialógy či misie plné prekvapení.
Oproti prvému dielu len jemnejšie novinky
Trudograd navyše obsahuje, oproti prvému Atomu, viacero vylepšení v zmysle prehľadnosti a lepšej hrateľnosti. Vývojári sa očividne poučili z feedbacku, ktorý im dali hráči, a niektoré, predtým krívajúce mechaniky upravili k všeobecnej spokojnosti. Obe hry sa najprv nachádzali vo fáze skorého prístupu, no na rozdiel od mnohých iných takýchto projektov nešlo o žiadny turbulentný vývoj či kvalitatívny skok dopredu. Je jasné, že vývojári mali od začiatku jednoznačnú víziu toho, čo chcú robiť, a očividne boli pre celú vec poriadne zapálení, keď to dotiahli do takého úspešného konca.
Výsledkom je hra Atom: Trudograd, ktorá sa síce profiluje samostatný diel, ako niečo vhodné aj pre nových hráčov, zatiaľ nazasvätených do tajov tohto ruského Falloutu, no nie je to úplne tak. Trudograd je tak tesne spätý s prvým dielom série, že si nemôžem pomôcť a musím jednoducho napísať, že ak chcete začať svoje dobrodružstvo v post-apokalyptickom Rusku tu a nie v pôvodnej, prvej hre, ukrátite sa o mnohé.
Plynulý prechod z vidieka do veľkomesta
Trudograd v prvom rade podporuje nielen vytvorenie úplne novej postavy, ale prenos tej starej z pôvodnej hry. Stačí pri štarte novej hry jednoducho importovať postavu, resp. uloženú pozíciu, a odrazu nezačnete ako úplný zelenáč a kadet-začiatočník, ale všetky vaše znalosti, skúsenostné body a dokonca aj špeciálne schopnosti nadobudnuté vďaka splneniu určitých misií v Atome sa prenesú do Trudogradu.
Nielenže to robí následnú hru o dosť ľahšou, ale hlavne máte pocit kontinuity nielen po stránke príbehu, ale aj čo sa vašej postavy týka. Vaša stará parta, s ktorou ste v prvej hre zmenili osud sveta, síce išla svojou cestou, no to neznamená, že všetko, čo ste si v pôvodnom Atome tvrdo vydreli, za tých pár mesiacov, ktoré delia príbehy prvej a druhej hry, stratilo.
Túto mechaniku považujem za absolútne skvelú, pokiaľ ide o RPG. Ak ste niekedy hrali Gothic, určite si spomínate na to, že zatiaľ čo ste boli na konci prvého dielu ako malý boh, na začiatku druhého ste boli zase troska – a to isté platilo aj pri začiatku tretieho dielu. Rovnako to platí napríklad aj pri nadchádzajúcej novej RPG Elex II.
Ale naspäť k Atomu. Ak sa rozhodnete hrať Trudograd predtým, než prejdete Atom, budete si musieť vytvoriť novú postavu, nepopísaný výkres, čistý štít. Pokiaľ ide o príbehovú nadväznosť, tá je značná, hoci rekapitulácia na začiatku vám dokáže vysvetliť kľúčové udalosti tak, aby ste boli v obraze. Najviac by mi však v tejto alternatíve prekážalo to, že Trudograd, podobne ako Atom, exceluje v diaĺogových možnostiach a množstve riešení, ktoré misie poskytujú. Inak povedané, na to, aby ste si mohli vychutnať maximum obsahu, potrebuje vaša postava rozvíjať aj také vlastnosti ako charizma, všímavosť či intelekt – na strane druhej ide o klasickú hardcore RPG, kde podcenenie bojových stránok tvorby postavy znamená utrpenie neskôr v hre.
Výsledok je teda jasný: potrebujete každý jeden skúsenostný bod, každú výhodu, každý perk, ktorý dokážete schrastiť. A tých je pri vytvorení novej postavy dosť málo.
Atom, to je hotová veda
Ak si neprenesiete postavu z Atomu, nebudete môcť ťažiť z už získaných perkov či skillov, ktoré si na začiatku Trudogradu, pri tvorbe (resp. exporte) postavy viete znova rozdistribuuovať. Je to systém, ktorý je férový, ale neúprosný – značne zvýhodňuje už stálych fanúšikov, pretože tí si už počiatočným „peklom“ prešli v prvej hre. Tých nových to čaká teraz.
Atom aj Trudograd sú totiž hry postavené na princípe starých RPG, kde začínate ako posledná nula, no postupne sa stávate silnejším a silnejším, až ste nakoniec silou, s ktorou treba rátať, a väčšinu nepriateľov vďaka skvelej výbave a schopnostiam roznosíte na kopytách.
Tým však nechcem povedať, že ak si prenesiete postavu, máte vopred vyhrané – no vaše dobrodružstvo je však značne uľahčené. Do veľkej miery tomu pomáha aj to, že už skrátka máte potrebné know-how.
Ako som totiž už vyššie napísal, Trudograd má rovnakú DNA ako jeho starší brat. V jadre sa nezmenilo nič, len to je celé, po technickej a vizuálnej stránke, o krok napred.
Mesto, ktoré prežilo koniec sveta
Ako už názov napovedá, príbeh sa odohráva v meste Trudograd a jeho blízkom okolí. Ako agent prísne tajnej vojenskej organizácie Atom – čerstvo povýšený na hodnosť majora za zásluhy z prvej hry – vás velenie vyšle do poslednej fungujúcej ruskej metropole, až tak veľmi nepoznačenej treťou svetovou vojnou, aby ste našli jedinú vec, ktorá dokáže zachrániť posledné zvyšky ľudstva pred záhubou.
Hlavný príbeh – hoci znie neoriginálne – je v skutočnosti solídny, no ako som už písal vyššie, Atom aj Trudograd excelujú v tom, ako si vaša postava robí meno v tomto povojnovom svete, vo vedľajších misiách, v spoznávaní nových postáv, ich osobností a príbehoch. Dialógy sú bohaté a prepracované, charaktery rôzne. Vhodný prístup v danej situácii v kombinácii s potrebnými znalosťami môžu otvoriť mnoho dverí, no neúspech či neznalosť majú podobne rázny opačný efekt.
Niekedy stačí, že zvolíte zlú možnosť v dialógu,a postava s vami už neprehovorí. Naopak, vhodný prístup vám hocikedy vie sprístupniť cestičku, o ktorej ste predtým nemali ani tušenia.
Boj je takmer vždy možnosť, no ak patríte – podobne ako ja – medzi fanatikov, ktorí sa snažia z obsahovej stránky vytrieskať maximum, nie práve optimálna.
Opatrne, chyby sa s vami budú vláčiť až do konca
Atom: Trudograd je, podobne ako predchodca a takmer identické, hoci trošku neohrabanejšie dvojča, neúprosný. Ak si zle na začiatku vytvoríte postavu, ak zanedbáte niektorú z dôležitých charakteristík, budete tým trpieť celú hru. Na druhej strane to však dodáva váhu každému jednému investovanému bodu schopností; pokiaľ ide o vašu postavu, nič nie je balast, všetko má svoje pre a proti. Neuváženými rozhodnutiami si môžete znepríjemniť život, no ani absolútna opatrnosť vám nezaručí, že vždy všetko zvládnete podľa predstáv a že splníte každý jeden dialógový „skill check“. Vhodnou kombináciou však dokážete vytvoriť postavu, ktorá bude schopná po väčšine stránok, no ak pôjdete naslepo, nemáte šancu – aj preto je lepšie prejsť najprv Atom, aby ste v Trudograde vedeli, akou cestou sa uberať.
Atom aj Trudograd sú RPG hrami, o ktorých by ste si najprv mali hodinu prečítať na rôznych fórach, kým sa konečnete dáte na vytvorenie postavy. Nie je to pre každého, uznávam, ale to, koniec koncov, žiadna hra.
Znie to komplikovane? Nuž, áno, ale to je Atom – strelenejší a náročnejší než Fallout, a takmer vo všetkom prepracovanejší. Je to skutočne duchovný nástupca kultovej post-apo RPG z dielne štúdií Interplay a Black Isles, a je naozaj obdivuhodné, ako „premakanú“ hru dokázala vytvoriť hŕstka východoeurópskych vývojárov. Atom a Trudograd sa totiž po väčšine stránok dokážu merať s veľkými titulmi, ktoré majú na konte oveľa väčšie značky.
GOTY 2021?
Je trochu paradox, že Atom Team zjavne nemal najkreatívnejší chvíľku, keď vymýšľal názov pre svoje štúdio, no hry, ktoré vytvorili, patria k najkreatívnejším počinom, aké som za posledné roky videl. Až miestami žasnem nad tým, ako veľmi dokáže mať Atom, ktorý je na prvý (a možno aj na druhý) pohľad neskrývaným „rip-offom“ prvých Falloutov, vlastnú identitu. Vývojári sa naozaj výrazne inšpirovali predlohou, dokonca aj systém tvorby postavy je kópiou slávneho S.P.E.C.I.A.L., no identický obal v sebe ukrýva duchaplný, trochu streštený, trochu neohrabaný, no zavše originálny a zábavný klenot, ktorý považujem za jednu z najlepších hier rokov 2020 a 2021.
Ak ste už Atom hrali, alebo ho nebodaj aj prešli, a premýšľate nad tým, či si zadovážiť aj Trudograd, odpoveď je jednoznačná – určite, stopercentne áno. Vývojári sa síce v Atome výrazne inšpirovali Falloutom a je to cítiť takmer vo všetkom, no súčasne dokázali vytvoriť svoj vlastný, originálny a nápaditý svet, za ktorý by sa nemuselo hanbiť ani väčšie štúdio, nieto ešte malý tím nezávislých vývojárov.
Trudograd je podobný Atomu, prináša späť tie isté kvality, tie isté mechaniky. Všetko, čo ste milovali na Atome, zažíva v Trudograde comeback, a súčasne sa pritom môžete tešiť na nové postavy, nové lokality, nové misie a množstvo ďalšieho. To všetko navyše sprevádzajú trochu učesanejšie fíčurky v podobe prehľadnejšieho inventára, možnosti vylepšenia zbraní a niekoľkých ďalších, užitočných noviniek.
Súdruh tank, ktorý fičí na diesel
Za spomenutie určite stojí napríklad ruská verzia falloutovského „energo-brnenia“, len s tým rozdielom, že nejde o klasickú zbroj, ale skôr o futuristický exoskelet, aký do série uviedla Bethesda vo Falloute 4. Vďaka tejto výbave sa z vás stáva chodiaci tank, ktorý navyše dokážete vylepšovať a zvyšovať jeho smrtiacu efektivitu. Toto brnenie hru síce výrazne uľahčuje, no budete potrebovať veľký obnos rublov, aby ste si ho mohli zadovážiť. To je možno jedna z mála vecí, ktoré mi na Atome, čo sa kreatívneho hľadiska týka, prekážali – že najlepší predmet v celej hre si môžete skrátka kúpiť namiesto toho, aby ste si ho zaslúžili, aby ste ho objavili kdesi v podzemnom bunkri, ako zapadá prachom, prípadne, aby ste z neho vytiahli kostru predchádzajúceho majiteľa, zatiaľ čo sa vás rúti horda mutantov.
Nie je to ako trojzubec, ktorý pod vplyvom čarovných húb dostanete od rybích bojovníkov za to, že máte vymaxovaný atribút „šťastia“, pretože ste krátko predtým vypili dve vodky, dve pivá a niekoľko ďalších druhov alkoholu.
Znie to šialene? Určite áno, ale to je tá pravá krása Atomu. Nikdy neviete, čo vás stretne za ďalším rohom. Možno oslobodíte z väzenia tajomného nindžu, ktorý vám nechá svoj unikátny meč. Možno dostanete za úlohu vyhodiť do vzduchu loď s otrokármi. Možno sa zúčastníte nefalšovanej lúpeže a možno si v miestnom verejnom dome vypýtate „niečo špeciálne“ a bordelmama vás zavedie za obrovským a zmutovaným…
Ale to vám neprezradím, vyskúšajte sami. Budiž Atom!
Naše hodnotenie
Informácie o hre
ATOM RPG: Trudograd 2021
- Platforma: PC
- Žáner: RPG
- Vývojár: Atom Team
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Atom Team