Zbožňujem hernú sériu Dirt. Myslím to vážne. K titulom z nej sa vraciam rok čo rok a tým nemyslím len Dirt a Dirt 2, ale aj arkádovejšie Dirt 3 a Showdown. Čas od času ma dokonca prepadnú masochistické chúťky a vtedy zapínam Dirt Rally. A keď zavolá nostalgia, idem ešte ďalej a zabíjam čas v Colin McRae Rally. Preto som sa na príchod Dirt 5 tešil ako malé dieťa a aj keby som nemal možnosť zrecenzovať hru pod krídlami Gamesite, tak by som si ju asi kúpil. Ale… Pokiaľ si nechcete kaziť ilúzie o štúdiu Codemasters a sérii Dirt, bude lepšie nasledujúce riadky nečítať.
Štúdio Codemasters je na poli pretekárskych titulov takmer legendárne. Kto by nepoznal série ako Colin McRae Rally, TOCA Race Driver, Grid, či F1? Codemasters toho má od svojho vzniku v roku 1986(!) za sebou naozaj veľa nielen čo sa pretekárskych titulov týka. No práve pri nich zvládli s ľahkosťou preskakovať medzi zábavnými arkádovými hrami a tvrdými simulátormi. Preto je jednoduché pochopiť, aké veľké očakávania sa vzťahovali na nový Dirt. Všetkým bolo z trailerov a pred vydaním vypustených informácií jasné, že nepôjde o tvrdú simuláciu ako Dirt Rally či F1 a všetci hráči odchovaní (mňa nevynímajúc) na Dirt 3 a Showdown sa tešili na nádielku arkádového bláznenia. Avšak to, čo za plnú cenu 55 eur pristálo v obchodoch, čakal naozaj málokto.
Najprv to dobré
Novému Dirtu nemožno uprieť jeho hravý prístup, ktorým si srdcia arkádových hráčov získali staršie tituly zo série. Dirt 5 tiež vyzerá naozaj úžasne – od perfektne spracovaných modelov áut až po dychberúce vizuály rozličných máp. Dynamické počasie a meniaci sa čas dňa z bežného okruhu navyše dokáže vyčarovať úplne iný zážitok aj pri opätovnom hraní. Online multiplayer je vcelku vydarený a dá sa pri ňom stráviť nejaký ten čas, no šťastím mi takmer explodovala hlava, keď som zistil, že Dirt 5 ponúka aj splitscreen. V dnešnej dobe už nie je tak rozšírený, no možnosť na veľkej obrazovke vtesnať až štyroch pretekárov a súperiť medzi sebou z pohodlia jedného gauča je skvelá (ak by teda nebola korona a nebáli sme sa pozývať si domov ľudí).
Soundtracku tiež nemôžem vytknúť ani jednu skladbu a nech si kto chce, hovorí, čo chce (viem, že osoba, ktorú myslím, si bude túto recenziu čítať a aj takto vokálne s ňou nesúhlasím), „moderátori“ hry v podaní chlapov z Youtube kanálu Donut Media mi k arkádovému Dirt titulu pasujú perfektne. Áno, miestami sú infantilní a ich hlasy nemusia sadnúť každému, no je pri nich cítiť, že autá sú naozaj ich vášeň a nejde len o zaplateného dabéra, čo odrapoce svoje slovíčka a vezme tučný honorár. Nejako mi však dochádzajú slová chvály…
Krátke zamyslenie
Arkádovosť a zábava Dirt hier nikdy nespočívala v jednom aspekte, ale išlo o kombináciu množstva faktorov a možností. Pri Dirt 5 akoby game dizajnérov v Codemasters muži v čiernom preblikli neuralizérom a prikázali im vytvoriť hru, ktorá sa na Dirt 5 podobá po všetkých stránkach, ale jednoducho to nie je ono. Vlastne mi napadá ešte lepšie prirovnanie. Po hraní Dirt 5 mám pocit, ako by za ním nestálo štúdio Codemasters, ale z akejsi paralelnej dimenzie sem boli premiestnení ufóni, ktorí z diaľky študovali, čo sa za Dirt sériou ukrýva a teraz sa veľmi snažili napodobniť tú ukrytú esenciu, to „je ne sais quoi“. Avšak výsledok je niečo, čo sa ako pravý Dirt síce tvári, ale vnútri sa ukrýva len prázdnota.
Takže teraz to zlé
Prvým problémom, čo ma prekvapil a to som sa ešte ani nedostal do hry, je to, ako dlho trvá spustiť ju. Pardon, ale s NVMe SSDčkom by som nečakal, že sa úvodná obrazovka objaví až po viac ako 30 sekundách. Ale dobre, konečne som v hre, užívam si úvod, nastavujem si postavu, vyberám auto a narážam na prvý veľký problém, ktorý si všimne každý, kto natešene spustí prvé preteky. Ako by som to slušne povedal… jazdný model je… nedotiahnutý? Čudný? Zlý. V poslednej dobe som skúšal veľa arkádových titulov a aj zopár simulačnejšie zameraných. A takmer každý sa vedel zaradiť do svojej kolónky. Pri Dirt 5 som mal pocit, ako by sa jazdný model snažil byť arkádovo uvoľnený, no občas bol zrazu simulačne tvrdý. Niečo mi na ňom jednoducho nesedelo počas celého hrania, rovnako ako hlúposť počítačových protivníkov, ktorých aj pri nastavení na vyššiu obťažnosť viete absolútne jednoducho predbehnúť v akejkoľvek zákrute.
Dobrým pocitom v prvých dňoch hrania tiež nepomáhalo, ako úboho Dirt 5 fungoval na vcelku výkonnom hardvéri. Áno, nemám doma žiadnu RTX 3080 či 3090 a ani Core i9-10900K či Ryzen 9 3950X, no čakal som, že s mierne pretaktovaným procesorom i5-9600K a grafickou kartou RTX 2080 dosiahnem viac ako priemerných 70 FPS. Pri FullHD rozlíšení! Žiadne 2K, nebodaj 4K, nie, 1920×1080 pixelov, vysoké nastavenia, vypnutý V-SYNC a hra občas padala k nízkym 50 FPS. Aby som však štúdiu Codemasters nekrivdil, po rade updatov sa už priemerné FPS pohybujú okolo stovky. Potom si však uvedomím, že v F1 2020, hre od toho istého štúdia, ktorá vyzerá rovnako dobre, ak nie lepšie, nemám pri FullHD rozlíšení problém prelomiť 150 až 180 FPS na najvyšších nastaveniach. Ach.
A ďalšie zlé
K nepodarenému jazdnému modelu a slabému výkonu si teraz prirátajte ešte všetky menšie problémy, ako sú napríklad absencia podpory volantov, malý počet máp, občasné grafické bugy, chabý pokus o Gymkhanu a pre Dirt titul prekvapivo rýchly nástup rutiny a máte v praxi Dirt 5. Och, a aby som nezabudol, Dirt 5 sa vybral cestou iných hier, ktoré prídu v okresanej forme a do ktorých počas roku (rokov?) má pribúdať obsah. Ibaže ten je platený. A čo si už teraz môžete mimo 55-eurovej cenovky kúpiť? Napríklad Gameplay Booster Pack za 5,49 eur, ktorý permanentne zvýši XP a peniaze, ktoré pri pretekoch získavate. Alebo môžete zaplatiť rovno 34,99 eur za akýsi Season Pass menom Year 1 Upgrade, ktorý vám odomkne všetok obsah, ktorý do Dirt 5 štúdio naleje. Bol som naozaj optimista. Ale… Aká veľká je šanca, že po takom vlažnom prijatí doň budú v Codemasters chcieť investovať čas ešte rok?
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Dirt 5 2020
- Platforma: PC
- Žáner: závody
- Výrobca: Codemasters
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad
Galéria