RECENZIA: Ride 4 - Silnejúci pocit déjà vu

V hernom svete, ktorému najviac dominujú akčné hry, adventúry a (MMO)RPG, sú stále mojou srdcovkou pretekárske tituly. Nezáleží, či majú vozidlá v hrách dve kolesá, štyri, žiadne, alebo akúkoľvek inú kombináciu, budem sa snažiť zistiť ich limity, ak aj na to neboli stvorené. Dobrá pretekárska hra ma jednoducho dokáže udržať pred obrazovkou počítača oveľa dlhšie ako bežné strieľačky či klikačky. Problémom predošlej vety je však slovné spojenie „dobrá pretekárska hra”. V posledných rokoch ako by prichádzalo stále menej titulov, čo by mi boli po chuti. A tak ako som mal vysoké očakávania od série MotoGP s ich posledným dielom MotoGP 20, som dúfal, že nový diel zo série Ride bude náplasťou na moju potrebu pozerať sa na virtuálne páliace sa gumy, snahu prejsť okruh v dokonalej stope a porážať náročných protivníkov.

RECENZIA: Immortals: Fenyx Rising je kvalitný rip-off Zeldy, ktorému chýba väčšia osobitosť

Ubisoft sa v posledných rokoch ako keby uspokojil s jedným modelom hier - s modelom otvoreného sveta napchatého ikonkami, vežičkami strážiacimi zahalenosť danej časti mapy a všadeprítomnými mikrotransakciami, ktoré už bezpečne implementuje aj do singleplayerových hier. Assassin’s Creed, Ghost Recon, Watch_Dogs, každá z týchto popredných sérií obsahuje aspoň časť vymenovaných čŕt. Ako keby mal Ubisoft čarovný stroj, do ktorého len zadal potrebné ingrediencie a tým vyprodukoval novú hru ako cez kopirák. Tiež ste už toho začali byť prejedení? Možno vás poteší, keď poviem, že pri novinke Immortals: Fenyx Rising bola použitá úplne nová a doteraz nepoužitá ingrediencia, úplne nový parameter – The Legend of Zelda.

RECENZIA: Call of Duty: Black Ops Cold War - Návrat do minulosti alebo posun vpred?

Nie každá koridorová strieľačka musí byť automaticky zlá hra. Začal som touto vetou, pretože viem, ako veľmi sa vo svete gamingu začal väčšinovo demonštrovať názor, že každá nová hra zo série Call of Duty dominuje len posunom v grafike. Do tohto spektra takisto začal spadať aj Battlefield a niekdajší Medal of Honor. Asi nemá cenu tváriť sa, že u mňa tento názor neprevládal, a vlastne ani nechcem, aby ste si to mysleli. Malo to jednoduchú príčinu. Gaming a hry vo všeobecnosti začali napredovať nielen graficky, ale aj hernými mechanikami a kopa štúdií tak stavila, napríklad, na sandboxové hranie. Tým pádom nebol priestor na lineárne strieľačky a pri sérii, ako je Call of Duty, teda zostávali hlavne pravoverní fanúšikovia. Tým nechcem povedať, že by ich bolo málo, práve naopak, len chcem objasniť príčinu globálneho hejtu voči tomuto žánru. Na druhú stranu, každý jeden žáner, ktorý sa snažil zostať vo svojich zabehnutých koľajach, bol v hernej komunite veľakrát zosmiešňovaný. Ale predsa nemôže mať každá hra svoj ekvivalent kartičiek alebo battle-royale, veď každý koncept nedokážeme implementovať všade. Preto som rád, že po úspešne odignorovaných asi desiatich dieloch zo série Call of Duty sa môžem vrátiť k tomuto gigantu, ktorý ma ako dieťa toľko napĺňal. A musím povedať, že som si to náramne užil.

RECENZIA: Dirt 5 - Návod, ako sklamať skalných fanúšikov

Zbožňujem hernú sériu Dirt. Myslím to vážne. K titulom z nej sa vraciam rok čo rok a tým nemyslím len Dirt a Dirt 2, ale aj arkádovejšie Dirt 3 a Showdown. Čas od času ma dokonca prepadnú masochistické chúťky a vtedy zapínam Dirt Rally. A keď zavolá nostalgia, idem ešte ďalej a zabíjam čas v Colin McRae Rally. Preto som sa na príchod Dirt 5 tešil ako malé dieťa a aj keby som nemal možnosť zrecenzovať hru pod krídlami Gamesite, tak by som si ju asi kúpil. Ale… Pokiaľ si nechcete kaziť ilúzie o štúdiu Codemasters a sérii Dirt, bude lepšie nasledujúce riadky nečítať.

RECENZIA: Amnesia: Rebirth - Najstaršou a najsilnejšou emóciou ľudstva je strach. A najstarším a najsilnejším druhom strachu je strach z neznáma

Amnesia: The Dark Descent je kultová záležitosť, ktorá na PC spustila lavínu hororových hier a indie vývojárom dala ešte viac priestoru zviditeľniť sa. Titul preslávilo aj množstvo videí s vystrašenými hráčmi, vďaka čomu sa stal synonymom pre ten pravý herný horor. Pri prvej Amnesii jednoducho všetko vyšlo, ako malo. Po desiatich rokoch sa Frictional Games vrátili k sérii, ktorá ich dostala na vrchol. A 98 rokov po udalostiach z The Dark Descent budeme opäť musieť pospájať útržky z traumatických udalostí, ktoré amnéziu spôsobili.

RECENZIA: Age of Empires III: Definitive Edition - Posledná zastávka pred čakaním na štvrtý diel je konečne tu

Tretie pokračovanie úspešnej a populárnej série Age of Empires sa pri svojom vydaní nestretlo s takým prijatím ako predchádzajúce diely. Hráči boli rozdelení na dva tábory, pričom prevládal ten kritickejší. Napriek tomu postupom času, aj vďaka vydaniu Complete Edition a ústupu tohto typu strategických hier, tretí diel postupne u mnohých hráčov rovnako nadobudol kultový status. Tri roky od ohlásenia sme čakali na vydanie Definitive Edition, ktorému sa nevyhli dvaja predchodcovia.

RECENZIA: Iron Harvest - RTS žije

RECENZIA: Iron Harvest - RTS žije

Žije, dýcha a vynára sa z hustého oparu spálenej nafty. V tomto návrate ku klasickým stratégiám by nejeden zástanca ekológie dostal dvojitý infarkt a samotnú Grétku z krajiny troch koruniek by prekotilo horeznačky, až by jej vrkoče opísali dokonalú kružnicu. Našťastie si však nikto pri vývoji prvej videohernej adaptácie slávnej stolovej hry Scythe nemusel zažiadať o pridelenie euroklasifikácie ku každému z tých desiatok unikátnych mecha strojov, ktoré v príbehu o alternatívnom vývoji našich reálnych dejín napĺňajú úlohu pomocníka pri žatve, ako aj obrancu hraníc. Keď som pred niekoľkými rokmi započul fámu, že istá nemecká spoločnosť rozbieha projekt komplexnej adaptácie alternatívneho univerza World of 1920+, sotva som dokázal skrývať nadšenie. Táto jedinečná ilustrovaná fikcia z hlavy poľského umelca menom Jakub Różalski, ktorú dokonalo preslávila vyššie spomenutá spoločenská hra Scythe, totižto dokázala navodiť takú svojskú atmosféru spojením tradičného folklóru Slovanov s bizarnou dieselpunk industrializáciou, až sa prerod do interaktívnej videohry ukazoval byť niečím viac ako potrebným. V tom čase sme však sotva tušili, kto sa vlastne na vývoji podieľa a s akým konceptom celkového prevedenia na nás nakoniec vyrukuje. Dnes už vieme, že išlo o firmu King Art Games, ktorá našťastie siahla po okrajovo využívanom šuplíku s nápisom real-time strategy, a pomocou úspešnej Kickstarter kampane defacto pomohla každému z milovníkov tohto žánru vrátiť ho tam, kam patrí.

RECENZIA: Tell Me Why – Transrodovosť nie je neľudskosť

Štúdio Dontnod Entertainment má neuveriteľný talent vyvolávať vo mne pocity melanchólie a mrazu, ktorý sa mi premáva po mojom chrbte. Neviem, ako to robia, no ich hry ma vždy dostanú svojou takmer až zasnenou atmosférou ostro kontrastujúcou s realistickým stvárnením postáv a civilným rozprávaním ich príbehov. Majú v sebe niečo nádherne magické, niečo, čo ma okamžite zasiahne priamo do srdca a nikdy nevymizne. Asi je to ich výnimočnou schopnosťou preniesť dej hry priamo k vám, vyvolať vo vás pocit, že všetky sklamania, smútky a zrady sa týkajú priamo vás. Všetko vyznieva tak reálne, tak prirodzene, ako by ste v tom prostredí priamo žili a tie postavy boli priamo vy.

RECENZIA: Crusader Kings 3 – Toto je stredovek, na ktorý sme čakali

Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ! Jeden z najväčších hráčov na poli stratégií Paradox po ôsmich rokoch prichádza s novým dielom série Crusader Kings, ktorá plní fantázie ľudí milujúcich stredovek a role-play. Crusader Kings 3 je unikátna hra a prvý titul od Civilization VI, ktorý ma dokázal k monitoru prikovať na desiatky hodín.

RECENZIA: Microsoft Flight Simulator – Hra roka nielen pre milovníkov simulátorov a lietania

Len tak vzlietnuť do oblakov a prevetrať si hlavu. Vybrať si akékoľvek letisko ako štartovaciu či cieľovú destináciu, zdvihnúť do oblakov obrovský Boeing a letieť. To všetko bolo zatiaľ možné len v predpotopnej grafike spred niekoľkých rokov. Ale teraz sa to všetko zmenilo. Sny sa stávajú skutočnosťou, je rok 2020 a prichádza najnovší Microsoft Flight Simulator.

RECENZIA: Battletoads je ukričaná zlátanina otravných minihier a nesúrodej hrateľnosti

Niežeby som niekedy patril medzi skalných fanúšikov legendárnej série Battletoads, no vždy som vnímal a uznával jej kvality. A taktiež som veľmi dobre vedel, prečo sa medzi hráčmi stala doslova kultovou. Bolo to hlavne pre znamenite vyvážené spojenie neľútostnej obťažnosti, zábavných bitiek a originálnych nápadov sršiacich z každého levelu. Navyše to nikdy neboli nejako extra dlhé hry, čiže vďaka svojmu tempu rýchlo odsýpali bez toho, aby po čase začali nudiť.
Reštart Battletoads po 26 rokoch od vydania posledného titulu mení mnoho a taktiež mnoho nového prináša. Ak ste fanúšikom tejto série, Battletoads tu budete ťažko spoznávať. Hoci sa hra snaží priniesť rôznorodú hrateľnosť, ktorá bola typická pre predchádzajúce diely, tento reštart tlačí na pílu až veľmi, čo mu dosť škodí. Až priveľmi totiž „chce“. A nejde len o tieto tony minihier, o ktorých si určite ešte povieme nižšie, ale hlavne o ten humor a celkovo charaktery daných bojových ropúch, ktoré jednoducho pôsobia otravne už od prvých sekúnd, ako sa zjavia na scéne.

RECENZIA: Spongebob SquarePants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated - ARE YOU READY, KIDS?

Remaster sem, HD remake tam. Súčasná doba praje vyhrabávaniu starých herných kúskov zo záhrobia, ktoré vývojári často iba oblečú do krajšieho, nového hávu, postarajú sa, aby fungovali na dnešných strojoch, a hor sa zarábať na nostalgie chtivých hráčoch. Občas to vyjde a výsledok je obdivuhodný (Command & Conquer Remastered), občas sa iba smutne pousmejete (Sniper Elite V2 Remastered). Ak chcete vedieť, ako dopadlo prerobenie dobrodružstiev naivnej a ukecanej žltej morskej hubky v šortkách s podtitulom Rehydrated, čítajte ďalej.

RECENZIA: Beyond a Steel Sky je najlepšou hrou Revolution Software od čias Broken Sword II

Hoci sme si už všetci dobrých 26 rokov od vydania kultovej kyberpunkovej adventúry Beneath a Steel Sky mysleli, že je mesto Union City po porazení umelej inteligencie LINC kompletne zbavené zákerného kybernetického zla, vzostupu novej hrozby nakoniec nezabránil ani všetkých slovami zotierajúci robot Joey. Ten bol na konci pôvodného dobrodružstva dosadený na miesto zosadenej umelej inteligencie, aby priniesol mestu rozkvet a lesk a nasmeroval ho tým správnym smerom. Ak sa v pokračovaní Beyond a Steel Sky dostanete priamo do mesta, zistíte, že sa tak síce stalo, hoci... No poďme pekne poporiadku.

RECENZIA: The Dark Eye: Book of Heroes je exemplárnym príkladom, ako nerobiť RPG

Nie, nedohral som Book of Heroes, no po poslednom mučení s ňou som si normálne pomyslel, že The Elder Scrolls: Blades vlastne nebolo až také zlé. Ah, čo to tu hovorím za kacírstvo! Samozrejme, že Blades bola hrozná hra a Book of Heroes je snáď ešte horšia. Bethesda ale aspoň od hráčov na začiatku nepýtala peniaze. To Book of Heroes si žiada takmer rovných 25 eur. Takú figu borovú! Odo mňa dostanete nanajvýš tak kopanec do zadku. Čo ste to preboha vyviedli?