Dosť smutné čítanie.
Pravidelný pohľad do zákulisia herných štúdií, to je špecialitou redaktora webu Bloomberg, Jasona Schreiera. Tentokrát sa však obeťou tohto článku stalo poľské štúdio Techland, no nie vďaka Schreierovi, ale cez redaktora The Gamer Kirka Mckeanda.
A fanúšikom série a čakateľom na druhý diel Dying Light sa to určite nebude dobre čítať. Situáciu totiž vývojári pod rúškom anonymity opisujú jednoducho – je to na hov*o.
Techland podľa výpovede súčasných alebo bývalých vývojárov trpí autokratickým manažmentom, zlým plánovaním a toxickou kultúrou, ktorá začína pri samotnom vedení štúdia. Na jeho čele stojí Pawel Marchewka a podľa výpovedí je práve on hlavnou príčinou, prečo sme sa do dnešného dňa nedočkali vydania Dying Light 2.
Zamestnanci totiž tvrdia, že Marchewka si často najíma externých konzultantov na hodnotenie jednotlivých častí hry, pričom im dôveruje viac, ako vlastným zamestnancom. Výsledkom toho sú zmeny v produkcii hry, ktoré sú „také rýchle a tak časté, ako keby ani vôbec neexistovali.“ Marchewkov prístup spôsobuje vrásky aj dizajnérom, ktorí nemajú dovolené do Dying Light 2 implementovať funkcie, ktoré „nemajú existujúci referenciu v iných hrách.“ Čiže v skratke, Marchewka chce od svojich dizajnérov, aby kopírovali dizajnové prvky iných hier namiesto toho, aby vytvárali originálne.
„Často sme nútení pri predstavovaní možností našej hry najprv ukázať konkurenčnú hru ako zdroj referencie. To vedie k tomu, že jednoducho prerábame do našej hry to, čo vytvorili druhí a to nemá nič spoločné s kreativitou, ktorou sa toto štúdio hrdí. Zároveň to negatívne vplýva na morálku vývojárov, pretože im vedenie nedôveruje pri kreatívnom procese vytvárania hry,“ tvrdí jeden z vývojárov.
To samozrejme vedie k veľkej fluktuácii zamestnancov štúdiu. Zdroje dokonca hovoria o tom, že „Techland krváca talent do ostatných štúdií v okolí.“ A výsledkom toho je ešte viac chaosu vo vývoji: „Nemám ani tušenie, ako bude finálna hra vyzerať, alebo aký príbeh bude rozprávať. Toľkokrát sa to všetko zmenilo. Ľudia odchádzajú alebo dostávajú padáka.“
„Techland doslova zabil kreativitu. Na konci je totiž všetko zmenené vedením spoločnosti a každý predstavený nápad musí mať referencie. Ak však máte referencie z hier, ktoré Marchewka nepozná, tak to je ako keby ste nemali žiadne referencie a všetko čo je čo i len trochu inovatívne letí okamžite zo stola.“
Je zrejmé, že situácia v štúdiu nie je ideálna. Pawel Marchewka to však tak tragicky nevidí. V reakcii na článok napísal, že za 30 rokov existencie štúdia sú niektorí vývojári v štúdiu veľmi dlhú dobu: „Vývoj hier je ťažký a je normálne, že niekedy existuje potreba, aby vývojári hľadali nové výzvy. Mrzí ma, že niektorí vývojári nás opustili a našli si cestu mimo štruktúru Techlandu, no vždy im prajem to najlepšie.“
Techland nám sľúbil aktualizácie o Dying Light 2 na tento rok, no vzhľadom na to, že hra mala byť vydaná už pred dvoma rokmi veľa viery nemáme. Spoločnosť bola taktiež niekoľkokrát spájaná s nákupmi štúdií Microsoftom, no ak je pravdou to, čo tvrdia vývojári priamo zo štúdia, je otázne, či je toto situácia do ktorej chce Microsoft vstúpiť.