Nie, toto nie je ďalší článok kritizujúci Cyberpunk 2077 a štúdio CD Projekt Red. Táto hra je totiž moja srdcovka a aspoň pre mňa osobne jedna z najlepších hier nielen za minulý, ale aj predošlé roky. Príbeh v ktorom som sa skrz Cyberpunk ocitol, svet, ktorý som mohol preskúmať a aj väčšina herných mechaník ma jednoducho nenechali chladným od začiatku hrania v deň vydania, až doteraz. Predtým, ako ma bude ktokoľvek chcieť lynčovať však musím priznať, že Cyberpunk 2077 zďaleka nie je dokonalý. O tom vôbec netreba diskutovať, nakoľko som si sám prešiel aj nízkymi FPS, bugmi ktoré ma vytrhávali z prežívania zaujímavého príbehu, či pocitmi, že mi v Cyberpunku chýbajú niektoré funkcie, bežne sa nachádzajúce v iných FPS/RPG hrách.
To, že mi táto hra až tak veľmi prirástla k srdcu má podľa mňa dosť čo dočinenia s tým, že pri prvom ponorení sa do sveta Night City som mal akurát na testovanie kombináciu procesoru i9-10900K a grafickej karty RTX 3080. Na lepšom hardvéri som asi ani začať hrať nemohol a preto sa mi vyhla väčšina problémov, ktoré postihli konzolových hráčov, alebo majiteľov menej výkonných počítačov. Keď som si však už navykol na určitý vzhľad a kvalitu hrania, zrazu testované produkty odišli späť do spoločností, ktoré ich zapožičali a ja som sa vrátil na počítač, ktorý sa o čosi viac podobá na zostavu, ktorá by sa mohla nachádzať u väčšiny ľudí. Preč išla RTX 3080 a späť prišla RTX 2080. Áno, som si vedomý, že 2080ka nie je žiadny šrot, ale oproti najnovšej generácii Nvidia kariet je to citeľný krok späť. A čo sa procesoru týka, prejsť z i9-10900K na Ryzen 7 2700 je ešte väčší skok smerom dolu. Akokoľvek sú staršie Ryzen procesory skvelé čo sa týka bežného používania a pracovných záležitostí, na rovnakú latku po stránke herného výkonu sa dostali až teraz, teda dve generácie po mojom procesore.
Ja som si však chcel Cyberpunk 2077 vychutnávať v dobrej kvalite aj naďalej a preto ma nadmieru potešil hotfix/patch 1.05, ktorý priniesol veľa opráv a vylepšení, nielen čo sa stability a bugov týka, ale najmä výkonu. Pôvodne, ešte pred patchom, som si s RTX 3080 užíval svet Night City v 1080P a okolo 80 FPS pri tradičnom rasterizačnom zobrazení a maximálnych nastaveniach. Keď sa mi frame-ov málilo, stačilo zapnúť funkciu DLSS 2.0 a zrazu sa FPS pohybovali bližšie k číslovke 100. Potom však prišiel prechod na spomínané kombo R7 2700 a RTX 2080 a FPS mi zrazu padali aj k nižším 20kam. Sprvoti to vyriešilo vypnutie niektorých post-processing nastavení, prepnutie napájacieho plánu procesoru z Ryzen Balanced na Ryzen High Performance, no najväčším záchrancom však bola určite funkcionalita DLSS 2.0. Vďaka nej som sa dostal späť na 50+ FPS, až kým neprišiel patch od CD Projekt Red a samozrejme aj nové drivery od Nvidia. Aj preto mám v Cyberpunku už nad 100 hodín herného času s jedným kompletným prejdením príbehu v ženskej podobe so začiatkom ako Streetkid a ďalšiu rozohranú hru za mužskú postavu z pozadia Corpo.
Teraz sa ale snáď konečne dostanem k tomu, o čom tento článok je, prečo v ňom stále spomínam Nvidiu a DLSS, či ďalšie funkcie špecifické pre karty z radu RTX. Pozornejší čitateľ možno zbadá, že tento text sa nachádza v kategórii PR Články, takže pre neho nebude prekvapením, že tieto slová píšem na základe prosby práve spoločnosti Nvidia, či by sme hráčom nevedeli priblížiť a predstaviť, čo je podľa nich na RTX kartách jedinečné. Musím povedať, že normálne by som sa do takéhoto textu nepúšťal s takou vervou, kebyže práve funkcionalita a jej využitie v hre je presne to, čo malo dopad na môj vlastný herný zážitok v hre, na ktorú som čakal dlhé roky. Na účely tohto článku k nám na pár týždňov dokonca zavítala grafická karta RTX 3070 od spoločnosti Gigabyte (na ktorú si budete môcť čoskoro prečítať aj recenziu), no bol by som schopný ho napísať aj so stálicou v testovacom počítači, už viac ako dva roky starou RTX 2080, nakoľko aj ona podporuje väčšinu, ak nie všetky najnovšie funkcie. Neberte teda tento článok tak, že by som zapredal dušu spoločnosti, ktorá len nedávno riešila menšie faux pas s prístupom k recenziám svojich produktov, ale dúfam, že pre vás bude užitočná ako predstavenie funkcionality, ktorá dokáže hráčom zjednodušiť hranie, alebo vylepšiť samotný herný zážitok, vďaka lepšiemu zobrazeniu a vyšším FPS.
Ak sa mi teda podarilo dostatočne načrtnúť situáciu, akou som si prešiel, a vysvetlil som aj, prečo je dobré o funkcionalite DLSS 2.0 písať, poďme na to. Za prvé, aké špeciálne funkcie ponúkajú grafické karty RTX 2xxx a 3xxx, najmä v hre ako Cyberpunk 2077?
Tá najhlavnejšia, ktorá je viac menej základným kameňom RTX série kariet a teda dôvodom, prečo sa najvýkonnejšie Nvidia grafiky už nevolajú GTX, ale RTX, je samozrejme Ray Tracing. Schopnosť vykresľovania prostredia na základe sledovania svetelných lúčov je ešte stále v plienkach, no nemožno jej uprieť naozaj efektný výzor, ktorý by pri tradičnom rasterizačnom vykresľovaní bol len málo možný. Pri prvej generácii RTX kariet bolo dostupných len pár hier, ktoré Ray Tracing podporovali, a po jeho zapnutí bolo naozaj cítiť dopad na výkon a tým pádom aj na FPS, čo hráčom FPS a rýchlejších hier definitívne nevyhovovalo. No s príchodom (ak sú teda v obchodoch dostupné) kariet RTX 3xxx sa straty výkonu pri zapnutom Ray Tracingu zmenšili. Za to môžu najmä pokroky s architektúrou Tensor/RT jadier, no určite netreba zabúdať aj na herné štúdiá, ktoré neustále optimalizujú aj niektoré staršie tituly, aby pod Ray Tracing-om bežali lepšie. Akú formu Ray Tracing-u ponúka Cyberpunk 2077? Nvidia a CD Projekt Red sa rozhodli zakomponovať Ray Tracing do štyroch rôznych sfér grafického zobrazenia.
1. Ray Tracing Diffuse Illumination – Efekt ktorý zachytáva svetelnosť neba a dopad lúčov z iných zdrojov, ktoré by bolo obťažné vykresľovať za pomoci tradičnej rasterizácie technik. Po zapnutí tohto efektu mesto Night City realisticky osvetľujú nielen bilboardy a lampy, ale aj slnko či mesiac.
2. Ray Tracing Reflections – Na rozdiel od rasterizácie, ktorá odráža iba to, čo sa nachádza na hráčovej obrazovke, dokážu Ray Trace-ované odrazy zabrať celú scenériu okolo hernej postavy a presne reproduktovať aj objekty mimo zorného uhla.
3. Ray Tracing Ambient Occlusion – Technológia ambient occlusion je metóda tieňovania a vykreslovania používaná k výpočtu toho, ako veľmi je každý bod na scéne vystavený okolitému osvetleniu. V Cyberpunk 2077 je možné technológiu Ray Trace ambient occlusion použiť spoločne s dynamickým a miestnym osvetlením, pre odhadnutie efektov miestneho tieňovania v bodoch, kde by tiene chýbali, čo značne vylepšuje kvalitu efektov tejto technológie.
4. Ray Tracing Shadows – Ray Tracing umožňuje do hier prinášať oveľa lepšie vyzerajúce tiene bez kompromisov a bez obmedzení tieňových máp. V Cyberpunk 2077 sú pridané smerové tiene na základe slnečného, mesačného, ale aj umelého svitu, ktoré sú založené na sile svetla, jeho rozptyle a ďalších faktoroch.
Pre bežn(ejš)ích hráčov a najmä milovníkov vysokých FPS a plynulého hrania bude však zaujímavejšia funkcionalita DLSS 2.0 (Deep Learning Super Sampling), čo v preklade, hoci kostrbato, môže znamenať niečo ako Hĺbkové Učiace sa Super Vzorkovanie. Uf, tak, ako nie som hrdý na tento preklad, môžem byť hrdý na to, že na svete existujú tak inteligentní ľudia, ktorí sú schopní naprogramovať umelú inteligenciu, ktorá sa vďaka hraniu hier učí a dokáže v nich vďaka jednoduchému triku zvýšiť FPS aj bez veľkého dopadu na ich vizuálnu stránku. Týmto trikom je vykresľovanie hry v nižšom rozlíšení a následný softvérový upscaling za pomoci spomínanej umelej inteligencie. Logicky mi doteraz vychádzalo, že by nemal byť rozdiel medzi výkonom potrebným na renderovanie obrazu napríklad v rozlíšení 1080P a renderovaním v nižšom rozlíšení a následnom upscalingu, avšak na túto operáciu využívajú Nvidia karty špeciálne Tensor jadrá, ktorým pomáha opäť raz spomínaná umelá inteligencia. Podľa slov Nvidie je vďaka procesu DLSS 2.0 možné zvýšiť počet FPS aj o viac ako 70% oproti tradičnému renderovaniu, no tu sa bavíme o najnižšej kvalite, kde je rozdiel medzi pôvodným 1080P a DLSS 2.0 už viditeľný.
Navyše, keď DLSS prišlo v prvej verzii spolu s RTX kartami prvej generácie, neboli, až na pár výnimiek, jeho výsledky priveľmi prevratné. Ako sa však hovorí, trpezlivosť FPS prináša a tak po dvoch rokoch, počas ktorých sa umelá inteligencia učila, prišla nová verzia DLSS 2.0, ktorá zisky FPS a kvalitu obrazu posunula na ďalšiu úroveň. Veľkou výhodou DLSS 2.0 v Cyberpunk 2077 je možnosť vybrať si tú správnu úroveň, ktorá sadne na špecifický počítač aj samotnému hráčovi. Na výber sú štyri, respektíve päť rôznych úrovní s klesajúcou kvalitou zobrazenia, no stúpajúcimi FPS – Auto, Quality, Balance, Performance a Ultra Performance. Pri použití Quality nastavenia a rozlíšenia 1080P hra vyzerala väčšinu času o čosi lepšie od bežného zobrazenia, pri Balance stúpli FPS, no stále som si nevšimol priveľký rozdiel oproti bežnému rozlíšeniu, no pri Performance a Ultra Performance sa už o tom najkrajšom zobrazení hovoriť nedalo.
Samozrejme, odmenou za o čosi horšie vizuály je viac FPS, čo určite uvítajú majitelia menej výkonných RTX kariet, ako napríklad pôvodných RTX 2060 a 2070. Pri silnejších kúskoch ako 2080, 2080 Super, 2080 Ti a všetkých RTX 3xxx kartách však nevidím dôvod dávať menej ako Quality nastavenie. Vzdialené texty, ktoré boli normálne pri rozlíšení 1080P, ale aj 1440P slabo čitateľné, sú zrazu oveľa ostrejšie, nepriateľov bolo pre mňa jednoduchšie spozorovať aj bez používania “Ping” quickhacku, a celkovo sa mi hra viac páčila so zapnutým DLSS 2.0. Treba myslieť aj na to, že akékoľvek post-processing efekty je najlepšie vypnúť, ak chcete vidieť naozaj veľký rozdiel, to znamená Blur, Chromatic Aberation, Film Grain, Lens Flare a Depth of Field. Navyše, kebyže disponujem 4K monitorom, určite by som si skúsil vychutnať Night City aj v tomto rozlíšení, bez strachu, že by to grafická karta neutiahla, nakoľko aj so zapnutým Medium Ray Tracing-om je Cyberpunk 2077 v 4K vďaka DLSS 2.0 hrateľný. Nie síce príliš akčne, nakoľko dosahovaných 30-40 FPS s RTX 3070 nie je pre prestrelky to pravé orechové, no pre vizuály by sa to určite oplatilo. Ja osobne si budem aspoň nateraz vychutnávať prechádzky po Night City so zapnutým Ray Tracing-om aspoň pri rozlíšení 1440P. Teraz už len počkať, kým CD Projekt Red pripraví ďalšie patche a pridá do hry funkcionalitu, ktorá v nej naozaj chýba a už sa nebudem musieť báť, ako sa na mňa budú ľudia pozerať, keď poviem, že som sa do Cyberpunk 2077 neskutočne zamiloval. A akokoľvek ma to možno pichá pri srdci, musím uznať že tej láske silnou mierou dopomohli grafické karty Nvidia.