Patentová prihláška na systém pre podporu predaja mikrotransakcií bola podaná ešte v roku 2015.
Americký patentový úrad včera uznal spoločnosti Activision patent na nový systém matchmakingu, ktorý podporuje predaj mikrotransakcií v hrách. Patent s názvom „systém pre podporu predaja mikrotransakcií s online hrách pre viacerých hráčov“ bol podaný v roku 2015 a opisuje algoritmy priraďovania hráčov tak, aby sa zvýšila pravdepodobnosť zakúpenia sťahovateľného obsahu.
Prečítajte si tiež
Sú loot boxy hazardom vo svete videohier?
Etickosť tzv. loot boxov a podobných mechaník je v poslednej dobe veľmi diskutovanou témou, pretože využívajú psychologické poznatky na vybudovanie potreby nakupovania, ktorá môže prerásť až do závislosti. Zdá sa, že patent Activisionu pokračuje v tomto trende a snaží sa o maximalizáciu peňažných ziskov úpravou matchmakingu v online hrách.
Patent je formulovaný veľmi všeobecne a špecifikuje niekoľko postupov vedúcich k zvýšeniu šance na kúpenie mikrotransakcií. „Napríklad, ak si hráč kúpil určitú zbraň, Microtransaction Engine môže priradiť hráča do zápasu, kde je daná zbraň veľmi efektívna. Toto môže podporiť hráča k budúcim nákupom na dosiahnutie podobných výsledkov.“ Iný príklad zasa môže spojiť nového hráča s lepším hráčom so zakúpenou výbavou. „Nový hráč sa môže túžiť stať expertným sniperom. Microtransaction Engine ho môže priradiť k hráčovi, ktorý je veľmi zručným sniperom. Nový hráč je takto podporený v herných nákupoch ako puška alebo iná výbava, ktorú používa zručný sniper.“
Po zverejnení portálom RollingStone sa patent stretol medzi hernou verejnosťou so značne negatívnymi reakciami. Komunitný manažér Destiny 2 David “deeJ” Dague rýchlo ubezpečoval na Twitteri, že Bungie takéto ovplyvňovanie matchmakingu v Destiny nepoužíva. Niekoľko hodín na to sme sa dočkali aj oficiálnej odpovede od Activisionu.
Toto bol prieskumný patent podaný v roku 2015 výskumným týmom operujúcim nezávisle od herných štúdií. Nebol implementovaný v hre.
Oficiálna odpoveď Activision
Podporovať platiacich hráčov nepriamymi výhodami a iné podobné praktiky neznejú práve lákavo a vyzerá to tak, že ak by aj v nejakej hre implementované boli, tak sú iba ťažko odhaliteľné. Tieto algoritmy sú však dobrou ukážkou toho, ako aj na prvý pohľad neškodné mikrotransakcie môžu ovplyvniť všetky aspekty herného dizajnu a nemali by sa brať oddelene. Útechou nám môže byť, že až do vypršania patentu Activisionu nebudú tieto praktiky používať iní herní vydavatelia.