Séria Super Smash Bros. je už neodmysliteľne spojená so značkou Nintendo. Pre tých menej zasvätených v tejto hre Nintendo hodí všetkých svojich miláčikov (rozumej Mario, Luigi, Link, Yoshi, Pikachu atď.) do ringu a nechá ich všetkých rozbiť si držky. Keďže ide už o štvrtú sériu v poradí, boli sme zvedaví, čím nás Nintendo prekvapí. 3DS verzia, ktorú sme nedávno recenzovali, bola dobrou nápovedou, že sa máme na čo tešiť, a do vydania Wii U verzie sme počítali dni. Môžeme povedať, že na nej je SSB graficky, hudobne a najmä hrateľnostne na omnoho vyššej úrovni, než sme vôbec čakali.
SSB na Wii U je vo svojej podstate kompilácia a celá história Nintenda v jednom, a skoro každá jedná zo 49-tich hrateľných postáv pochádza z nejakej Nintendo hry. V hre sa vyskytujú aj postavy, ktoré nie sú od Nintenda, ako napr. Pac-Man či Megaman, ale drvivú väčšinu budete poznať z klasík ako Donkey Kong, Mario či Legend of Zelda, a priemerný gamer si určite nájdete aspoň jedného obľúbenca. Nie všetky postavy sú však otvorené a len hraním sa vám postupne všetky odomknú. Čarom SSB je mechanizmus, ktorý je vo svojej podstate veľmi jednoduchý. Jedným gombíkom skáčete, druhým udierate a tretím používate špeciálny útok. Jednoduché, no nie? Ale neskôr, pri vyšších stupňoch náročnosti, alebo pri online zápasoch budete musieť používať pokročilejšie techniky ako perfektne načasovanú obranu alebo chytanie a odvracanie úderov, čo sa všetko však pri hraní naučíte.
Super Smash Bros. však nie je o klasickej bitke. Namiesto toho, aby ste sa snažili znížiť počet životov vašich protivníkov na nulu, tu zbierate body za každé vyhodenie protivníka z ringu. Čím väčšiu škodu vášmu protivníkovi udelíte, tým ďalej bude po úderoch odlietať – odpáľte ho dostatočne ďaleko a máte bod. Vyleťte vy a bod dostane protivník. Jednoduchý princíp, na základe ktorého sa všetky postavy na obrazovke budú mlátiť hlava-nehlava a budú k tomu používať snáď nekončiacu škálu vecí (ako napr. plameňomety, bejsbalové pálky, kladiva, pokémonov, robotov atď.). Aj napriek tomu, že každá postava má svoj nepísaný prototyp ako bitkár, šermiar alebo odstreľovač, každá má svoju unikátnu kombináciu útokov a vlastností, a preto žiadna nehrá rovnakým štýlom. Link vie napríklad odstreľovať z diaľky šípmi a protivníkov si vie pritiahnuť svojím grappling hookom, a potom ich na blízko vie spacifikovať rýchlymi a obratnými útokmi. Bowser je na druhej strane zasa obrovský a neobratný a preferuje boj zblízka a keď vás raz schmatne, môžete si byť istí, že budete letieť z ringu ako handra. Tým, že ovládanie je na prvý pohľad jednoduché, vás v podstate nabáda skúšať hrať za nové postavy a učiť sa novým technikám. Neskôr však základné údery stačiť nebudú. Nejde však o frustrujúcu „povinnosť‘ trénovať, ale skôr o proces, ktorý vám príde úplne prirodzene popri hraní.
Noví hráči či skúsení veteráni, každý si v tejto hre príde na svoje. K tomu prispieva nielen škála postáv, ale aj herných módov. Gro tvorí, samozrejme, klasický Smash, v ktorom si až štyria hráči môžu dávať, ľudovo povedané, ‚do držky‘. Nastavenia sa tam dajú upraviť do posledných detailov, takže si môžete nastaviť stupeň náročnosti na každého protivníka, level, čas hrania a rôzne iné detaily, či už kvôli vašim preferenciám hrania, alebo aby ste si vytvorili ideálne podmienky na tréning. Popritom si môžete vybrať hru jeden na jedného alebo hrať tímovo dvaja na dvoch, ale úplným nováčikom je Smash ôsmich hráčov. Ak ste si doteraz mysleli, že už v štyroch hráčoch je Smash intenzívny, tak Smash s ôsmimi hráčmi je už totálne šialenstvo.
Z každej strany sa na vás budú rútiť údery a kopačky a je len na vás, či sa vám podarí nejaké rozdať. Smash so štyrmi hráčmi je viac prehľadný, ale alternatíva s ôsmimi hráčmi nie je o nič menej zábavná. Bohužiaľ, dá sa hrať iba proti počítačom alebo s kamošmi, ale nedá sa hrať online. Medzi ďalšími módmi je Event Match, v ktorom budete hrať rôzne tematické boje, napríklad keď kráľ Dedede vyzve Kirbyho na zápas, aby sa rozhodlo raz a navždy, kto z nich dvoch je lepší, alebo si môžete prejsť históriou Nintenda v Classic móde, alebo rovno poraziť každú postavu v All-Star móde. Náš obľúbený mód však bol Events, v ktorom si vždy môžete vybrať jednu z troch levelov, podľa stupňa náročnosti. Každý má nejako pozmenené pravidlá proti defaultných nastaveniam. Napríklad zmenená gravitácia alebo každá postava vie chrliť oheň atď. Nikdy neviete, čo vás prekvapí. V SBB je ešte ďalšie množstvo módov a minihier, ktoré sa dajú prechádzať so všetkými postavami a vždy je váš úspech založený na schopnosti urobiť čo najväčší damage (a niekedy v čo najkratšom čase). Samotné hranie je aj beztak zábavné, ale popritom sú tam ešte ďalšie motivačné prvky. V prvom rade je v hre nespočetne veľa challengov, za splnenie ktorých dostanete rôzne odmeny a najmä zlato, za ktoré si môžete buď kupovať rôzne veci či kustomizácie, alebo ním otvárať levely.
SSB je skoro dokonalá hra. Skoro hovoríme preto, že v SSB je jedno podstatné negatívum, a tým je online hranie. Môžete hrať módy jeden na jedného, dvaja na dvoch či klasický Smash. Môžete si zvoliť, či chcete hrať tzv. „priateľské“ hry, alebo sa môžete štverať hore súťaživým rebríčkom. Online hranie však občas trápia lagy. Nie je to vždy, avšak aj polsekundový lag znamená veľa v hre, kde sa všade okolo vás deje toho mnoho a všetko naraz. Ani občasné lagy nás nedokázali odradiť od tohto super návykového online hrania, avšak dokáže to niekedy poriadne vytočiť.
Úplnou novinkou sú tzv. Amiibos – malé plastové figúrky, ktoré si môžete dodatočne dokúpiť. Amiibos majú v sebe čip, ktorý môžete priložením k ovládaču načítať. Tým sa vaše Amiibo zobrazí v hre zo začiatku s neutrálnymi hodnotami, ktoré sa hraním budú meniť a ukladať. Za Amiiba nebudete hrať priamo, avšak môžete hrať proti nemu alebo si ho vložiť do tímu a hrať s ním. Amiibo sa bude učiť a prispôsobovať každou hrou. To znamená, že keď budete proti vášmu Amiibu používať určité kombinácie útokov, časom sa ich naučí rozpoznať, a tak úspešne sa im brániť a kontrovať ich. Čím viac Amiiba budete používať, tým viac sa bude levelovať až do maxima, čo je level 50. Ani potom sa Amiibo nebude prestávať učiť, a tak sa bude učiť a prispôsobovať sa neustále daným situáciám. Ďalej môžete vášho Amiiba vybaviť zbraňami či špeciálnymi útokmi, a tak z neho vyrobiť úplne unikátneho bojovníka. Okrem toho Amiiba vyzerajú veľmi pekne aj ako zberateľské kusy na poličke.
Hádam najsilnejšia stránka SSB je audiovizuálne spracovanie celej hry. A to nehovoríme len o grafike či soundtracku, ale o našej celkovej pozornosti, ktorá bola venovaná detailom. Na každom stagei sa stále niečo deje, čomu sa treba prispôsobiť. Či už je to pohyblivá plošinka s tým, že kto sa zabudne, vypadne z kola, prepadajúca sa zem alebo pretekajúce motokáry na dráhe pod vami na Mario Race stagei, na ktorú keď padnete, zrazia vás. Nielen levely, ale aj soundtrack tvoria v podstate originály alebo remixy starých známych zvučiek, ktoré potešia uši každého znalého gamera.
Verdikt
Už v našej recenzii na SBB 3DS sme sa tešili na Wii U verziu. Tá nielenže splnila naše očakávania, ale z ďaleka ich predčila. Wii U bola vždy určitá pocta všetkým nintendovým hrám a Wii U pokračuje v tomto dedičstve. SSB je hra, ktorú si môže hocikto zapnúť a vychutnať, a to či len rekreačne alebo aj s ambíciami súperiť s tými najlepšími online. Audiovizuálne je táto hra úplný skvost, graficky aj hudobne. Ako hra je SBB skoro dokonalá a nebyť menších nedokonalostí v multiplayeri, dostane plný počet bodov. Ani to však nie je taký problém, ktorý by prekryl všetky svetlé body tejto hry. Mali by ste si SSB zaobstarať? Určite áno! Jednoznačne ide o kandidáta za najlepšiu Wii U hru.
Informácie o hre
Žáner: Bitky
Výrobca: Nintendo
Distribútor v GB: Nintendo
Distribútor v SR: Conquest
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk