RECENZIA: Fire Emblem Engage - Taktické boje s prsteňmi moci

RECENZIA: Fire Emblem Engage - Taktické boje s prsteňmi moci

 

Obľúbená japonská RPG sága prichádza s novým pokračovaním. Odvážni anime bojovníci a bojovníčky sa v najnovšej hre mlátia s pomocou prsteňov, v ktorých sú ukrytí ďalší odvážni bojovníci a bojovníčky.

Tri prstene elfským kráľom vonku pod nebom,

Sedem pánom trpaslíkom v sieňach z kameňa,

Deväť mužom z ľudí, ktorých osudom je skon…

Žarty nabok, hoci sa aj táto fantasy sága točí okolo prsteňov, v ktorých je ukrytá prastará moc, s Tolkienom to veľa spoločného nemá. Protagonisti z nového Fire Emblem by solídne poslúžili ako módne ikony pre otaku magazín a mnohokrát som si povedal, že hrdinovia boli dizajnovaní dopredu s myšlienkou, že ich štýl budú fanúšikovia kopírovať pri tvorbe kostýmov na cosplay.

Po obrovskom úspechu Fire Emblem: Three Houses, ktorý vyšiel na Switch ešte v roku 2019, teraz Nintendo prichádza s ďalším dielom. Ten je poctou všetkým predošlým hrám série. Tvorcovia vymysleli rafinovaný spôsob, ktorým do hry pridali hrdinov z predchádzajúcich titulov – Fire Emblem má množstvo svetov a vesmírov a ich prepájanie až doteraz nebolo výraznou témou. Duchovia hrdinov minulých hier sa v najnovšom prírastku ukrývajú v prsteňoch s názvom Emblem Ring a jeho nositeľovi dokážu prepožičať svoje schopnosti.

Čo ale nový Fire Emblem ponúka okrem svalnatých bojovníkov a kawaii (japonský výraz pre niečo roztomilé) bojovníčok? Pod okúzľujúcim stredovekým vizuálom nájdeme klasickú formulu, ktorú fanúšikom série netreba predstavovať. Začnete s malou skupinkou bojovníkov, s ktorou sa presekávate klasickými ťahovými súbojmi na štvorcovom bojovom poli. Často sa vám stane, že vás súboj odmení novým bojovníkom, preto sa vaša utešená skupinka rozrastá a vy si budujete efektívnejšiu partiu postáv. Nad tým všetkým visí mechanizmu permadeath, čiže ak vám postava v boji padne, môžete sa s ňou rozlúčiť navždy.

Táto formula je tu vycibrená rokmi pokusov. Nový Fire Emblem funguje od prvej chvíle, tutoriál vás vrhne rovno do akcie a postupne vám servíruje nové mechanizmy s kúskami príbehu o novo prebudenom hrdinovi. Hra vás veľmi rýchlo naučí, ako na bojisku ovládať svoju skupinu bojovníkov a ktoré zbrane sú proti ktorým efektívne. Rovnako rýchlo vás zoznámi s príbehom. V kráľovstve sa začali objavovať nepriateľskí Corrupted a netrvá dlho, kým zistíte, že za všetkým stojí zlý Fel Dragon, ktorý bude hlavným záporákom. Titul je od začiatku svižný, jedna kapitola strieda druhú, noví bojovníci pribúdajú, vy sa učíte nové mechanizmy a obťažnosť pomaly, no adekvátne stúpa. Približne v polovici pre mňa hra jemne stratila dynamiku. Misie sú okrem náročnosti aj zdĺhavejšie, pribúdajú vám prstene a celý mikromanažment medzi misiami trvá dlhšie.

Mapy sú vizuálne zaujímavé, bitky sa odohrávajú na rôznych miestach kontinentu. Prechod medzi zobrazením mapy zvrchu a bojovou animáciou je pomerne plynulý, hra vás tak zbaví pocitu, že sa pozeráte na stolovú hru s občasnými klipmi, v ktorých sa bojovníci mlátia. Ak by vás ale animácie po dlhšom čase otravovali, viete ich preskočiť, čo je výborná funkcia hlavne vtedy, ak chcete rýchlo vedieť, ako dopadol konkrétny útok. Navyše, po prejdenej misii sa môžete prejsť po mape, porozprávať sa so svojimi spolubojovníkmi a pozbierať suroviny.

V boji nájdete na mape množstvo zaujímavých prekážok. V tutoriáli sa naučíte použiť políčko s kríkom, ak viete, že budete pod paľbou. Flóra na bojisku vám zároveň zabezpečí väčšiu šancu na vyhnutie sa útoku. Neskôr pribudnú políčka, ktoré liečia, iné pridávajú obranu, ďalšie prekážajú a dajú sa zničiť, po niektorých sa ťažšie pohybuje, ďalšie posilňujú nepriateľov a podobne. Na bojisku takisto nájdete obliehacie stroje ako balisty a delá, ktoré môžete obsadiť vy aj nepriateľ a útočiť za oveľa viac poškodenia na veľkú vzdialenosť.

Všetky boje sa delia na tri typy misií. Misie hlavnej príbehovej linky, ktoré sú nazývané aj kapitoly, sú tým najzaujímavejším, čo hra prináša a zvyčajne posúvajú dopredu príbeh. Okrem nich sa vám postupne budú otvárať aj tzv. Paralogues, čo sú výzvy, v ktorých sa obvykle postavíte duchom vašich prsteňov. Tieto boje sú náročnejšie, no prinášajú príbehovú hĺbku do mechanizmu s prsteňmi Emblem. Tretím typom sú tréningy, ktoré nemajú žiadny vplyv na príbeh a môžete sa v nich len vrátiť na konkrétnu mapu, aby ste v nej porazili pár nepriateľov. Môžete to využiť napr. vtedy, ak sa náhodou zaseknete a hlavná dejová línia bude pre vašich hrdinov príliš ťažká.

Medzi misiami trávite čas v pevnosti Somniel, ktorá sa vznáša nad kontinentom. Spolu s vami tam bývajú všetci vaši spolubojovníci, ktorí sa na tomto mieste venujú rôznym činnostiam. Kúpu sa v bazéne, obsluhujú v kaviarni či trénujú v posilňovni. Somniel je v podstate lobby, v ktorej nájdete všetky potrebné funkcie na manažovanie svojho tímu – obchody s vybavením, kováča, ktorý vám vylepší zbrane, nástenku, vďaka ktorej môžete sponzorovať jednotlivé krajiny na mape, aby ste z nich následne dostali lepšie odmeny, a komnatu s prsteňmi, kde skladujete všetky svoje Emblem Rings. Tam ich môžete priraďovať bojovníkom, vytvárať nové Bond Rings (čo sú prstene menej známych hrdinov, ktoré ponúkajú slabšie bonusy) alebo môžete svoje Emblem Rings „vyleštiť“. Ide o mechanizmus, aký by ste v hre od západného štúdia hľadali zbytočne a úplne sedí do ázijského anime univerza. Pomocou páčky viete prsteň vyleštiť handričkou a dostať tak malý bonus do ďalšieho súboja.

Nový Emblem Ring zvyčajne dostanete aj s bojovníkom, ku ktorému sa viaže príbeh o tom, prečo prsteň má. V záujme taktiky a efektivity vášho tímu ale môžete prsteň nasadiť ktorejkoľvek postave. To vytvára množstvo kombinácii bojovníkov a schopností prsteňov. Hlavnou funkciou prsteňov je (okrem štýlového ducha, ktorý sa vznáša nad vaším bojovníkom na bojisku), že umožnia postavám raz za misiu využiť schopnosť Engage, ktorou sa spoja so svojím pomocníkom z histórie a na tri kolá majú možnosť využiť jeho špeciálnu schopnosť, zbraň a ďalšie vlastnosti. Vizuál takto zmenených bojovníkov mi pripomínal niečo medzi hrdinami z Overwatch a technológiami z Legend of Zelda: Breath of the Wild. Celkovo je tento mechanizmus mimoriadne efektívny a ponúka vám možnosť siahnuť po extra sile. Podľa počtu prsteňov, ktorými disponujete, si tak viete vypočítať, v ktorých momentoch misie ju budete potrebovať. Väčšina týchto schopností silou naozaj vytŕča medzi ostatnými – s prsteňmi sa môžete teleportovať rovno k nepriateľovi, aby ste ho na jeden úder zabili, alebo vyliečite životy celému tímu a jednému svojmu bojovníkovi zredukujete zdravie na posledný bod života.

Čo sa týka technického spracovania hry, jednou z prvých vecí, ktorú si všimnete, je veľmi príjemné rozhranie. Fire Emblem je titul s množstvom atribútov, ktoré v istom momente potrebujete vidieť a budete ich hľadať v rôznych menu. Tvorcom sa podarilo vytvoriť funkčné a prehľadné rozhranie, ktorým budete po pár hodinách navigovať úplne intuitívne. Či už ide o prepínanie medzi jednotkami, výber zbraní a prsteňov pre charakter alebo zistenie, kam môže ktorá postava ísť. Rovnako veľa informácií môžete dostať aj o svojich súperoch. Vzdušná čiara medzi nepriateľom a charakterom, ktorým hýbete, vám rýchlo napovie, kedy sa dostanete nepriateľovi na dosah a môžete od neho čakať v budúcom ťahu úder. Navyše, potreba kontrolovať tieto informácie rastie priamo úmerne s obťažnosťou hry, takže ak na začiatku nebudete polovici tabuliek rozumieť, je to úplne v poriadku. Kým to skončí, pochopíte, o čo v nich ide a nájdete si všetko potrebné.

Medzi ďalšie zvýšenie komfortu patrí aj príbehovo odôvodnený Time Crystal, ktorý viete využívať neobmedzene. Vďaka nemu sa môžete v misii vrátiť o toľko ťahov dozadu, koľko potrebujete. Je to primárne odôvodnené tým, že ak by vám náhodou zahynul bojovník, na ktorom je postavený váš tím, pravdepodobne by ste hru vypli bez uloženia a začali misiu odznova. S Time Crystal takúto fatálnu situáciu viete zvrátiť. Aj napriek tejto možnosti som nechal niektoré postavy umrieť, aby som videl, aký dopad na príbeh a na silu môjho tímu to bude mať. A musím povedať, že na normálnej obťažnosti to vôbec neprekážalo. Okrem veľmi príjemného rozhrania sa Fire Emblem poučil od západného trhu aj v ďalšej veci. Výrazne znížil nevyhnutnosť potreby bonusov zo vzťahov medzi postavami a celkovo tento mechanizmus upravil tak, aby si ho mohli užiť všetci, ktorých baví, ale aby nenútil hráčov robiť zoznamku svojim bojovníkom, ak o to nestoja.

Aj napriek tomu, že Fire Emblem bol stále prevažne singleplayer ságou, tvorcovia sa snažili priblížiť trendom a pridať tu online možnosti. Tie sa v najnovšom prírastku do série otvárajú v Tower of Trials, ale nie je to taký multiplayer, aký by ste čakali. Môžete si vytvoriť svoj tím, umiestniť ho na mapu a nechať online hráčov, aby ho vyzvali na súboj. V ňom váš tím ovláda počítač, aby to netrvalo príliš dlho. Ďalším online módom je Relay Trials, v ktorom má každý hráč niekoľko kôl, kým celú hru posunie niekomu inému, kto ju ďalej hrá so svojim tímom. Akokoľvek zmätene to znie, ide o premyslený mód, ktorý si po niekoľkých pokusoch obľúbite. Naráža však na slabý balans a často sa môže stať, že je pre vás súboj príliš ťažký, alebo príliš jednoduchý.

Ak by som mal Fire Emblem Engage niečo vytknúť, určite je to biedny anglický dabing. Viem, že praví fanúšikovia japonských RPG titulov ich hrajú s japonským dabingom a anglickými titulkami, ale ak náhodou nie ste nadšencom, anglický dabing vás naozaj nepoteší. Je totiž je strnulý, plný prvoplánovo piskľavých hlasov a celkovo je nadmieru nezaujímavý. V dnešnej dobe sme zvyknutí na vyššiu kvalitu dabingu.

Ďalšiu výčitku by som smeroval k tempu hry a konkrétnych misií. Zatiaľ čo v prvej polovici všetko šľape a vy sa nestíhate čudovať, čo ďalšie sa vám odomklo, v tej druhej s nástupom vyššej obťažnosti už nastane čas aj na nejaký ten grind a opakovanie už prejdených misií, čo nie je obľúbeným mechanizmom. Problémom s tempom trpia aj niektoré misie, najmä tie, ktoré nekončia súbojom s bossom. V istom momente na bojisku jednoducho získate presilu a už len potrebujete upratať zvyšky nepriateľov. Vtedy už hra až taká zábavná nie je a niektoré ťahy len preskupujete armádu, aby sa dostala k nepriateľom. To je ale výčitka, ktorá by sa dala aplikovať na celý žáner ťahových RPG.

Tieto pripomienky sú ale len drobnými chybičkami krásy na výnimočnej hre, ktorá dokazuje, že Nintendo Switch má čo povedať aj v roku 2023. Fire Emblem novým pokračovaním potvrdil svoj status klasiky na poli ťahových RPG a je titulom, ktorý je dostupný nielen oddaným fanúšikom, ale aj novým hráčom. Som si istý, že Fire Emblem Engage nebol posledným dielom série a hra sa vráti na Switch, alebo na čokoľvek ďalšie, s čím Nintendo v budúcnosti príde.

Naše hodnotenie

Fire Emblem Engage spĺňa všetky požiadavky na ťahovú RPG v roku 2023. Drží sa osvedčenej formuly, ktorú nastolil pred tridsiatimi rokmi, a zároveň prináša množstvo noviniek, aby prekvapil skúsených harcovníkov aj ľudí, ktorí so žánrom začínajú. Čistý dizajn rozhrania a prehľad na bojisku je dôkazom posunu vo vývoji videohier za posledné roky. Pre fanúšikov anime a otaku ide o povinnú jazdu a pre všetkých fanúšikov ťahových RPG je to jednoznačne udalosť roka.

Klady

  • vizuál a prvotný dojem z hry
  • mechanizmus Engage funguje mechanicky, graficky aj príbehovo
  • funkčné a prehľadné používateľské rozhranie

Zápory

  • problémy s tempom hry
  • podpriemerný anglický dabing

Informácie o hre

FIRE EMBLEM: ENGAGE

FIRE EMBLEM: ENGAGE 2023

 

  • Platforma: Nintendo Switch
  • Žáner: Ťahová RPG
  • Vývojár: Nintendo
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Galéria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk