Stredoveké intrigy z Game of Thrones a pubertálna dráma ako z Gossip Girl - taký je Fire Emblem.
Sériu Fire Emblem netreba fanúšikom JRPG titulov vôbec predstavovať. Jej posledný prírastok Fire Emblem: Three Houses zožal na konzole Nintendo Switch skvelé recenzie. Primárne za to, že poskytoval neskutočné množstvo volieb - či už v taktickom boji, alebo mimo neho v dialógoch, ktoré výrazne ovplyvňovali príbeh plný intríg, no zároveň jemne pubertálnej drámy. Fire Emblem sa nehanbí za to, že je takmer ako vystrihnutý z nejakého shonen anime, takže ak je vám tento žáner blízky, máte najlepšie predpoklady si túto novinku užiť.
Fire Emblem Warriors: Three Hopes patrí do žánru „Warriors“, resp. „Musou“ titulov, ako tieto hry pozná východný trh. Vyznačujú sa obrovskými bitkami s masami protivníkov, ktorí sa vám silou ani zďaleka nevyrovnajú. Ak by som to mal s niečím porovnať, tak by to bol presný opak Dark Souls. Aj bossov tu zdoláte na jeden poriadne nabitý špeciálny útok. Pýtate sa, či je to zábava? Môže byť. V posledných rokoch prešli tieto tituly obrovskými zmenami a z menšinovej zábavky sa stáva obľúbený žáner, ktorý sa rád zakráda k veľkým značkám. Warriors hru tak máme zo sveta One Piece, Persona 5 aj Legend of Zelda.
Aby to nebolo len o bezduchom (a pritom ešte pomerne jednoduchom) mlátení, Musou hry si osvojili množstvo taktických mechanizmov. Taktika začína v momente, keď si vyberáte svoju štvorčlennú skupinu, ktorú povoláte do najbližšieho boja. Hra má dlhú fázu prípravy v kempe pred každým súbojom, pričom počas nej kupujete, vymieňate a vyrábate vybavenie, meníte povolania charakterov, varíte jedlo, trénujete hrdinov, alebo si zlepšujete reputáciu medzi členmi vášho rodu. Zvyšovanie reputácie prebieha prostredníctvom „support konverzácií“, ktoré majú ten pravý anime feeling. Zväčša ide o rozhovor medzi dvoma postavami, tie počas neho nájdu spoločnú reč a pripomenú si, prečo bojujú za ten istý rod napriek svojim individuálnym nezhodám. Ak sa chcete zapáčiť nejakej postave, môžete ju zobrať na krátku prechádzku na koňoch, čo vyzerá ako lacná verzia simulátora balenia. S postavou si vymeníte tri útržky rozhovoru a ak odpoviete správne, zlepšíte jej náladu. Tento mechanizmus síce do Fire Emblem tematicky sedí, ale nie až tak do Warriors hry, prišiel mi preto pomerne zbytočný.
V kempe je obrovské množstvo rôznych aktivít a ide o jeden z najprepracovanejších „domovov“, aké som v hrách videl. Okrem toho, že je dôležitým miestom, kde sa odohráva príbeh, je to hlavne obrovský živý talentový strom, kde má každá budova svoj význam pre celkový postup v hre. Hýbať sa po ňom môžete pomocou funkcie rýchleho cestovania, ale keď sa v ňom zorientujete, nebudete ju potrebovať. Môžete tu navštíviť všetkých členov svojho rodu a len tak sa s nimi porozprávať, pričom ak vám na ich priazni extra záleží, viete im venovať darček, ktorý ste im kúpili, prípadne doniesli z bojového ťaženia. Každá postava má rada iné darčeky a činnosti, takže sa musíte naučiť vyhovieť tým, s ktorými chcete vychádzať dobre. Jednotlivé charaktery majú povolanie, v ktorom by chceli vynikať a je len na vás, či doprajete každému prekvitať v jeho obľúbenom, alebo ho donútite plniť istú rolu v tíme, ktorú aktuálne potrebujete. Niektoré povolania majú navyše schopnosti umožňujúce špeciálnu mobilitu na niektorých mapách. Napríklad ťažkoodenci môžu rozbiť steny a jazdci na wyvernách dokážu niektoré lokality preletieť.
Veľmi dôležité pre príbeh je to, ktorý z troch rodov si po tutoriáli vyberiete. Dalo by sa povedať, že ak sa po dohraní rozhodnete pre iný rod, môžete zažiť odlišný príbeh, keďže kontinent Fódlan budete dobíjať z inej strany a vašimi súpermi budú iné dva rody. Výber rodu vám takisto otvorí skupinu charakterov, za ktoré budete môcť hrať okrem vašej hlavnej postavy. Všetky postavy majú pestré osobnosti a od prvej chvíle si v každom rode nájdete svojich obľúbencov. Každý rod má podobné archetypy, ako je napr. na slovo skúpy charakter s temnou minulosťou, dobrosrdečný snaživec držiaci tím pohromade, alebo introvert, ktorý má všetkých plné zuby. Príbeh hry je dôležitou súčasťou a okrem toho, že anglický dabing je veľmi kvalitný, rozhovorov si užijete naozaj dostatok. Ak desaťminútové cutscény, ktoré sú plné polemizovaní o taktike a intrigách, nie sú pre vás to pravé orechové, asi vám Fire Emblem Warriors: Three Hopes neodporúčam. Možno by stálo za pokus sústrediť sa len na súboje a ignorovať celý príbeh, ale to určite nie je spôsob, ktorý tvorcovia očakávali.
Ako som už spomenul, dej by som zaradil niekde medzi Game of Thrones a Gossip Girl. Čo pod touto zvláštnou kombináciou myslím? Je to historická fantasy, kde rody bojujú o nadvládu, po mape presúvajú armády, snažia sa verbovať zbehov - tu je inšpirácia celkom jasná. Väčšina hlavných hrdinov sú tínedžeri alebo čerstvo dospelí, takže mladí rytieri premýšľajú aj nad tým, či sa páčia zlodejke, s ktorou boli na poslednom vojnovom ťažení (spoiler: jasné, že sa jej páčia, ale ak nie, pár darčekov to napraví). Okrem toho rieši hlavná postava krízu identity spôsobenú démonom, ktorý ju posadol, preto absolvuje aj siahodlhé dialógy so svojím vnútorným ja. Príbeh je bohatý na zvraty a do dialógov viete často zasahovať výberom toho, čo vaša postava povie. Vaša voľba môže zdvihnúť vašu náklonnosť u konkrétnych charakterov, čo má priamy vplyv na to, akí efektívní sú v boji, takže to vôbec nie je zbytočné.
Príbeh je rozdelený do pätnástich kapitol a každá z nich končí veľkým súbojom. Na bojovej mape sa k nemu musíte prebiť cez jednotlivé súboje a misie tak, že za každý vyhratý súboj obsadíte územie, čo vám prináša nejakú výhodu. Či už sú to zdroje, vybavenie, alebo nové stratégie do finálneho súboja, všetko smeruje k tomu, že vaša postava, ktorá jedným úderom zabije dvadsať vojakov, môže medzi nepriateľmi rozosievať viac teroru. K finálnemu územiu sa viete dostať aj skôr, bez zabratia všetkých ostatných, pričom niekedy je to pre príbeh dokonca podstatné. Ak prejdete kapitolu bez toho, aby ste získali všetky územia, dostanete špeciálnu menu renown – s ňou viete nakúpiť predmety na trvalé zvýšenie schopností. Vyhnutie sa súbojom vás síce stojí body skúseností, ktoré by ste získali v bojoch, ale vaša hlavná postava bude o to silnejšia, takže koniec-koncov je to dobrá ponuka.
Toto je len zlomok taktických schopností, ktoré nájdete v hre a celkovo robia behanie po bojisku a relatívne bezduché mlátenie veľmi zaujímavým. Málokedy sa musíte báť, že vás zabije boss, no pri rôznych úlohách, kde máte ochrániť alebo eskortovať určitú jednotku, sa poriadne zapotíte. Tvorcovia odporúčajú titul hrať v „klasickom móde”, kde každá postava vášho rodu, ktorá padla v boji, zomrie nastálo. Čakal som, že na normálnej obťažnosti mi budem prichádzať o postavy častejšie, ale na to, aby k tomu došlo, musíte hrať naozaj veľmi zle, nesledovať mapu a mať nízke levely charakterov v boji. Nízku úroveň postáv môžete za zlato dohnať v tréningovom centre, ale len po úroveň postavy na najvyššom leveli.
V hre strávite približne rovnaký čas sekaním nepriateľov na bojisku ako plánovaním najbližšieho boja a rozhovormi. Tie sú koncentrované najmä na začiatku a na konci každej kapitoly, no takisto sú míľnikom každého zvýšenia sympatií medzi dvomi postavami. Po finálnom súboji vás môže reálne čakať 20 minút cutscén, takže niekedy máte naozaj pocit, že pozeráte anime a nie že hráte Warriors titul. K tomu si prirátajte aktivity v kempe, nákup vybavenia, výber schopností a povolaní pre postavy a zistíte, že naozaj trávite rovnako veľa času na bojisku ako mimo neho.
Keď už sme pri čase strávenom na bojisku, je naozaj veľmi príjemným zážitkom a pocit všemocnosti prichádza hneď s oboznámením sa so základným ovládaním postavy. Pri zbraniach funguje klasický kameň-papier-nožnice systém – bojovník s mečom je efektívny proti lukostrelcom, tí sa hodia proti protivníkom s halapartňami, pričom tých odporúčame pri masteniciach s bojovníkmi s mečmi. Postavy majú klasické útoky a pohyby, ktoré by ste od takejto hry čakali – rýchly, útok, silný útok, uhnutie sa, blok a sériu špeciálnych schopností. Nechýbajú útoky do diaľky, na blízko, podporné a liečivé kúzla, no hlavným bude stále poškodenie nepriateľov. Ak máte radi, keď vám po obrazovke lietajú obrovské čísla, ste na správnej adrese, pretože poškodenia tu budete počítať v miliónoch. Dôležitým bojovým mechanizmom je vyhodenie skupiny nepriateľov do vzduchu, kde do nich môžete ďalej mlátiť a oni sa už potom až tak veľmi nebránia. Mojou obľúbenou činnosťou určite bolo komandovanie môjho tímu. Zvyčajne som za hlavnú postavu išiel plniť jednu úlohu a zvyšní traja z tímu išli vďaka mojim rozkazom skompletizovať inú. Vo Fire Emblem Warriors: Three Hopes je k dispozícii aj kooperatívny mód, v ktorom môžete jednotlivé súboje hrať so spoluhráčom na rozdelenej obrazovke.
Po technickej stránke hra beží na Switchi plynule aj s ohľadom na to, že na obrazovke zvyknete mať desiatky nepriateľov. Menšiu pripomienku by som mal ku grafickému spracovaniu. Textúry, z ktorých sa skladajú vojaci a okolie, sú podstatne menej kvalitné ako hlavné postavy, pričom tento rozdiel zvykne výrazne biť do očí. Celkovo je však grafika hlavných postáv krásna a na bojisku sú ľahko rozpoznateľné.
Fire Emblem Warriors: Three Hopes je veľkým krokom pre Warriors žáner. Vývojári zo štúdia Omega Force prebrali zo sveta Fire Emblem množstvo mechanizmov, ktoré fungujú prekvapivo dobre aj tu. Teraz už stačí iba dúfať, že sa z toho poučia aj pri budúcich hrách.
Naše hodnotenie
Informácie o hre

Fire Emblem Warriors: Three Hopes 2022
- Platforma: Nintendo Switch
- Žáner: Warriors RPG
- Vývojár: Omega Force
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!