Keď som recenzoval Kirbyho naposledy (konkrétne to pred troma rokmi bolo Kirby’s Extra Epic Yam), svoju recenziu som poňal tak trocha experimentálne. Hra bola skrz-naskrz priemerná a málo zaujímavá, aby som sa preto pri písaní neunudil, rozhodol som sa ju napísať vo forme básničky. Keď sa na ňu pozerám dnes, nemôžem si nepovedať, že ten experiment skrátka vyšiel. Je milá, dokáže byť vtipná a celkovo je taká iná. Ono občas asi fakt netreba váhať a je treba popustiť uzdu spontánnosti, aby z toho vyšlo niečo nie až tak veľmi vídané.
Nintendo Switch už tiež niekoľkokrát dokázalo, že práve takýto prístup prináša ovocie. Ak je teda poňatý s umom a mierou. Spomeňme si na úžasný Breath of the Wild, ktorý posunul dopredu sériu The Legend of Zelda, na Super Mario Odyssey, ktorý žáner plošinoviek dokázal opäť posunúť o niečo vyšši, a to pritom séria Mario existuje už takmer 40 rokov (!), či naposledy na to, ako sa GameFreak dokázal s Pokémon Legends: Arceus oprostiť od tradičnej formuly Pokémona, aby pre sériu vytýčil nový smer. Čo ale taký Kirby, ktorý sa s Forgotten Land mohol potenciálne tiež zaradiť medzi vyššie menované hry? Podarilo sa? Nuž, nie. Kirby and the Forgotten Land na svoju škodu neexperimentuje a prináša tradičnejší plošinovkový zážitok, než v aký sme možno v kútiku duše dúfali.
To ale hneď neznamená, že keď hra neexperimentuje, tak automaticky robí niečo zlé. To ani náhodou. Kirby and the Forgotten Land je kvalitným a predovšetkým zábavným titulom, ktorý je sebaistý v tom, čo hráčovi ponúka. Chcem len povedať, že mu chýba ten moment, keď by ste si povedali „Tak toto ma teda úplne dostalo!“. Hra sa snaží a prináša nápad za nápadom, no nikdy nedosiahne ten bodu zlomu, ktorý oddeľuje v úvodzovkách len remeselne dobre zvládnutý kúsok od takého, ktorý sa oslobodil od okov tradičnosti a nastavil nový trend. Toto novému Kirbymu chýba.
Jeho hlavnou devízou je pre žáner plošinoviek dosť netradičné post-apokalyptické prostredie. To je síce podané hravou formou, avšak tie zničené cesty, rozbité domy, vyprázdnené budovy, rastliny prerastajúce cez betónové plochy, či rozbité kulisy zábavného parku v hráčovi predsa len dokážu vyvolať príjemné pocity samoty a stiesnenosti. Na tom má zásluhu aj parádne grafické spracovanie plné detailov, nádhernej farebnosti a očiam lahodiacej plynulosti. Ruka v ruke s neopozeraným prostredím ide aj hromada špeciálnych zbraní, ktoré môžete získať po zjedení určitých nepriateľov a ktoré si môžete aj vylepšovať. Prostredie a špeciálne schopnosti, to je na tejto hre to najlepšie.
Hoci som počas rôznych prezentačných videí mal pocit, že titul pôjde v stopách Super Mario Odyssey a prinesie otvorené lokality, pravdou je, že Forgotten Land je striktne lineárna hra, ktorá je postavená na presne nakoordinovanom dizajne levelov bez možnosti hlbšieho prieskumu a náročnejšieho odhaľovania skrytých lokalít. Niektoré svety pôsobia otvorenejšie ako napr. levely v Everbay Coast, no je to len vizuálny trik dosiahnutý tým, že všade vôkol vás sa rozprestiera otvorené more. V skutočnosti hra všade sleduje každý váš krok a obmedzuje vás rôznymi nezdolateľnými prekážkami. Nemôžem síce povedať, že neobsahuje skryté lokality, len ich objavenie nemá v lineárnom poňatí hry až taký efekt, ako keby ste tajné prostredie našli v otvorenom prostredí tým, že by ste si natáčali pozíciu kamery v rôznych uhloch. Tu je kamera fixná a nedá sa ňou točiť navôkol Kirbyho, pričom aj z toho dôvodu sú tajné lokality ľahko objaviteľné. Predsa len ich máte neustále na očiach, stačí si to len uvedomiť.
Levely sú prepchaté nepriateľmi i zákernými prekážkami vyplývajúcimi z prostredí. Vodné levely majú nebezpečné víry, tie s dominanciou ohňa obsahujú veľké lávové bomby a napr. úrovniam odohrávajúcim sa v zime dominuje klzký povrch. Škoda len, že hra je veľmi jednoduchá aj na tej vyššej obťažnosti. Nepriatelia nepredstavujú veľkú hrozbu a ani skákacie pasáže (s výnimkou úplne posledných parádnych levelov) vôbec nepotrápia. Dizajn úrovní a spôsob ich prechádzania vychádza z ich environmentálnej podstaty a titul to veľmi rád využíva. V spomínaných vodných leveloch budete často ovládať loďku, v zábavnom parku sa budete preháňať po húsenkovej dráhe, v iných úrovniach sa zas premeníte na auto, lietadlo či vodný vak pôsobiaci ako polievačka.
Kirby a jeho schopnosti závisia od toho, akého nepriateľa zje. Nie všetky typy poskytujú tejto ružovej guličke zvláštne ability, mnohé však áno a dohromady tak môžete získať až dvanásť rôznych zbraní. Budete môcť strieľať z pušky, ničiť všetko možné kladivom, budete sa môcť vyhodiť do povetria ako bomba, páliť ohnivé strely, vypúšťať lietajúce disky, oháňať sa mečom, hádzať bomby, zmeniť sa na tornádo, zmeniť sa na „krtka“ a útočiť spod zeme, zmeniť sa na pichliače a napichovať protivníkov, vypúšťať ľadové jazyky, či v neposlednom rade – a to už teda nie je zbraň – byť spáčom a spaním si doplňovať životy.
Každú jednu schopnosť môžete vylepšiť až dvakrát, ak k nej teda nájdete patričný návod a budete mať pri sebe dostatok dúhových hviezdičiek. A peňazí. O tie sa vlastne ani starať nemusíte, keďže ich čoskoro nájdete tisíce, avšak hviezdy, tie si už zaslúžia pár slov. Postupom hrou sa vám budú na vizuálne príťažlivej mape sveta odomykať tzv. Treasure Roads, čo sú krátke výzvy na čas preverujúce vašu šikovnosť s konkrétnymi zbraňami. To znamená, že niektoré si nebudete môcť zahrať, kým nebudete mať odomknutú konkrétnu úroveň zbrane. Týchto challengov je celá kopa, čím sa dostávame k veľkému kladu titulu – obsahu.
Kirby and the Forgotten Land má obsahu hádam aj za dve celé hry. Ak si k výzvam, ktorých tu nájdeme presne 57, pripočítate šesť rozličných svetov, ktoré majú dohromady 31 viacvrstvových úrovní a v ktorých sa nachádza celkom 300 Waddle Deeov čakajúcich na vaše záchranné koleso, vyjde vám, že titul za kúpu rozhodne stojí. A to som ešte nespomenul dedinku Waddle Dee Town, ktorá slúži ako váš hub. V nej si podľa počtu zachránených Deeov odomknete váš domček, reštauráciu a s ňou spojenú minihru s rozdávaním jedla, rybársku minihru, koloseum, poštové stredisko, minihru s guličkou, ktorú musíte pomocou pohybového ovládania dostať do cieľa, a taktiež obchod s powerupmi. Až na dosť fádnu rybársku minihru (schválne, ukážte mi jednu rybársku minihru, ktorá by bola dobrá – možno len tá vo Final Fantasy XV?) sú všetky tieto bonusy príjemným spestrením.
Záchrana malých bytostí Waddle Dee súvisí s príbehom o zvláštnom portáli, ktorý sa objaví na nebi v Kirbyho domovine a vcucne do seba všetko živé. A keďže vcucne aj Deeov, musíte ich zachrániť. Veď akí by ste to boli kamaráti? Každá úroveň má hneď niekoľko poskrývaných bytostí, na čom je zábavné to, že môžu byť hocikde. Nejde len o to, aby ste prešli level a oslobodili troch ďalších z klietky. Tí sa vám môžu pripočítať k skupine zachránených aj tým, že si pospíte v tajnom kúpalisku, zničíte niekoľko špeciálnych banerov či porazíte nejakého minibossa konkrétnou schopnosťou. Vtip je v tom, že tieto miniúlohy na začiatku levelu nikdy neviete a buď ich objavíte náhodou, alebo sa vám samé odhalia až po dokončení úrovne.
Poďme však späť k premene na rôzne veci. Kirby and the Forgotten Land obsahuje úplne nový prvok, tzv. Mouthful mód. Ten Kirbymu umožňuje do seba nasať rôzne predmety, pričom vďaka ním bude mať k dispozícii nové možnosti. Budete môcť nasať auto a jazdiť s ním, nasať koleso a pôsobiť ako plachta na lodi, nasať vodu a stať sa spomínanou polievačkou, nasať automat a vystreľovať plechovky, ale aj nasať okrasný umelecký oblúk a stať sa letiacim Kirbym. V úrovniach je presne dané, kde na tieto premeny môže dôjsť, čiže sa to nedá robiť ľubovoľne. S tým prichádza aj prispôsobený level design. Ak nájdete auto, neďaleko bude pretekárska dráha, v prípade schodov zasa platformy posadené vysoko, ktoré by ste bez umiestnenia schodov v ich blízkosti nikdy nedosiahli. Mouthful mód je veľmi zábavné spestrenie tradičnej Kirbyho hrateľnosti.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
KIRBY AND THE FORGOTTEN LAND 2022
- Platforma: Nintendo Switch
- Žáner: plošinovka
- Vývojár: HAL Labs
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest