RECENZIA: Monster Hunter Rise - Ulov príšeru, aby si ju v jej kabáte ulovil opäť

RECENZIA: Monster Hunter Rise - Ulov príšeru, aby si ju v jej kabáte ulovil opäť

 

Monster Hunter Rise bol najočakávanejším titulom na Switch v roku 2021. Nintendo si hráčov dôkladne pripravilo špeciálnym demom, v ktorom boli dostupné tri príšery a zástupca každej zbrane. Už táto skúšobná verzia rozvírila vodu a novými mechanizmami spustila vlnu kontroverzie medzi ostrieľanými MonHun hráčmi.

Skôr, než vás nový Monster Hunter začne baviť, si musíte prejsť dvomi hodinami (nežartujem) tutoriálov, v ktorých vám vysvetlia všetky staré aj nové mechanizmy. Keďže som dlhšiu dobu hral len ťahovky, toto vodenie za ruku – ktoré je inak pre túto sériu skôr výnimkou – som uvítal. Pripravte sa však na to, že si budete musieť prečítať obrovské bloky textu, ak chcete každý mechanizmus pochopiť hneď na začiatku (alebo to budete potom googliť, keď zistíte, že ostatným hráčom to ide oveľa lepšie než vám).

Prejdime si najprv všetky zmeny, na ktoré si musia zvyknúť hráči, ktorí skúšali minimálne Monster Hunter World. Na začiatok to najdôležitejšie – v Monster Hunter Rise chýba množstvo príšer, na ktoré boli ľudia zvyknutí z predošlých titulov, pričom tých pár nových túto dieru zatiaľ nezaplnilo. Dobrou správou je, že tvorcovia ohlásili viacero patchov, ktoré pridajú ako staré, tak aj nové monštrá. Okrem toho je sľúbená aj nová kapitola príbehu, takže sa hráči majú na čo tešiť.

Vlajkovou loďou novej hry, s ktorou si každý lámal hlavu od jej ohlásenia, sa stal Wirebug mechanizmus. Wirebug sú, ako už názov napovedá, chrobáky, ktoré lovci využívajú na pohyb po mape. Samozrejme, máte ich obmedzený počet a pomaly sa vám obnovujú. Vlákno chrobáka umožňuje lovcom nadobudnúť schopnosti, ktoré sa najlepšie dajú prirovnať k schopnosti Spidermanovej pavučiny. Priťahujete sa nimi na vyvýšené miesta, dovoľujú vám preskočiť väčšiu vzdialenosť, no využitie majú aj v boji. Každý druh zbrane má niekoľko útokov, ktoré na úspešnú realizáciu potrebujú Wirebug. Tieto ataky spôsobujú príšerám špeciálne poškodenie, ktoré ich môže dostať do „mountable“ stavu, čo je ďalšia novinka v sérii. Nepoznám veľa hier, ktorým by pridanie mechanizmu „grapling hooku“ uškodilo. Skákanie s Wirebugmi baví a je základom pre zaujímavejšie objavovanie tajných zákutí mapy. To isté platí pre boj, každý si nájde svoje kombo, do ktorého zahrnie nové útoky.

Počas lovu si môžete na každej príšere zajazdiť rodeo v podobe „wyvern riding“ a spôsobiť jej tak obrovské poškodenie. Aby ste monštrom len bezhlavo neútočili do steny, môžete ho priviesť k inej príšere a nechať ich proti sebe bojovať. To otvára nové taktické možnosti v boji s monštrami, proti ktorým sa ťažko bojuje s určitým typom zbrane. Namiesto priameho boja uvediete inú obludu do mountable stavu, prídete s ňou k príšere, ktorú lovíte a damage necháte na príšeru. Boje medzi monštrami sú pekne spracované a dajú vám ľahko pocítiť, že ste malý človiečik medzi obrovskými obludami.

Ďalšou „stávkou na istotu“ sú psí spoločníci. V prvom rade sú roztomilí a hráči začali vytvárať kópie svojich domácich miláčikov. Pre gameplay však znamenajú najmä mobilitu (pohyb po mape dostal v Monster Hunter Rise extra priestor, aby bol pre hráčov čo najpohodlnejší).

Novinkou v equipment slotoch je petalace, ktorý vám umožňuje zbierať spiritbirds, čo sú malé mušky. Tie vám na jeden lov trvalo zvýšia niektorý zo „statov“, čo niektorých „preparation“ hráčov vedie k tomu, aby najprv desať minút behali po mape a zbierali buffy a až potom sa odvážili priblížiť k príšere. Tento mechanizmus vie byť otravný hlavne v multiplayeri, keď sa polovica hráčov vydá „buffovať“ a tá druhá sa snaží loviť príšeru. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že tento problém sa častejšie dial v začiatkoch hry. V neskoršej fáze už malé zlepšenia schopností až tak nezavážia a ľudia vedia, čo majú robiť.

Novinky nájdeme aj medzi módmi. Okrem klasických lovov musíte v móde Rampage chrániť svoju dedinu. Tú totiž ohrozujú vlny príšer, pričom vy sa bránite v súboji s „tower defense“ prvkami. V prípravnej fáze rozložíte svoje jednotky a už len čakáte na prvú vlnu. S monštrami môžete klasicky bojovať, no efektívnejšie je ovládať jednu z veží a strieľať do nich. Názory na tento mód sa medzi fanúšikmi rôznia, no všeobecná zhoda hovorí, že v singleplayeri je trochu prázdny. V multiplayeri môžete občas mať pocit, že netušíte, čo sa deje a že dokopy nič nerobíte, ale rampage mód patrí medzi tie ľahšie časti nového prírastku do série, takže je pomerne ťažké zlyhať v ňom.

Ikonickým pre sériu Monster Hunter bolo vždy aj jedlo. S prázdnym žalúdkom sa loviť nedá a lovci si v predošlých častiach vedeli dopriať poriadnu hostinu. V Monster Hunter Rise je hlavným jedlom tradičný japonský recept Bunny Dango, ktorý sa skladá z troch ryžových guľôčok napichnutých na paličke. V hre vám každá guľka pridáva iný buff a vy sa pred lovom rozhodnete, čo na ňom budete potrebovať.

Keď konečne zvládnete všetky tutoriály, od roztomilých mačiek v dedine si kúpite Bunny Dango a rozhodnete sa pre zbraň, môžete sa vydať na svoj prvý poriadny lov. Úlohy sú rozdelené medzi Village a Hub questy. Hra vám jasne naznačí, že tie dedinské obsahujú hlavnú dejovú líniu a príbeh, zatiaľ čo tie druhé sú ťažšie a poskytujú výzvu pre tých skúsenejších. Každý lov musíte splniť do určitého časového limitu a počas toho sa nesmiete nechať trikrát zabiť. Po tretej smrti sa s potupou vraciate do dediny s pár zdrojmi, ktoré ste stihli počas boja nazbierať. Príbeh zaujme, no neprekvapí žiadnymi výraznejšími zápletkami. Odsýpa plynule, bez zdĺhavých cutscén a nekonečných dialógov. Aj v príbehovom móde máte „rank“, ktorý sa zvyšuje vždy, keď prejdete určitý počet úloh. Prechod medzi rankami sa udeje splnením takzvaného „urgent questu“, ktorý sa zväčša viaže na príbeh. Po dokončení príbehového módu (čo zaberie približne 20 až 30 hodín) vám hra ponúkne záverečné titulky, ktoré by mali znamenať, že sa skončila. Opak je však pravdou a až vtedy začnete objavovať nové mechanizmy, ako je napríklad tvorba talizmanov.

Medzi lovmi sa venujete klasickým RPG aktivitám – výrobe a vylepšovaniu brnenia a zbraní, zbieraniu bočných úloh, skrášľovaniu svojho príbytku a trénovaniu zvieracích spoločníkov. Tých môžete v Monster Hunter Rise posielať na špeciálne úlohy, odkiaľ vám môžu doniesť zdroje. Dedina Kamura je vizuálny skvost a je vyriešená pomerne kompaktne, hoci v nej máte k dispozícii fast travel, nie je problém si všetky aktivity medzi questami obehnúť po vlastných.

Hub questy sú ideálnym priestorom pre výzvy. Príšery sú oveľa ťažšie ako vo Village questoch, pričom hrať ich môžete online cez lokálny multiplayer alebo cez internet. Spoločnosť Nintendo je známa tým, že multiplayer cez internet nie je jej silnou stránkou aj napriek tomu, že stojí 20 eur ročne. Netvrdím, že je to veľa, ale platiť za niečo, nadávať na to, že to nefunguje a vedieť, že alternatíva neexistuje, je bezvýchodisková situácia. Pri Monster Hunter Rise som však väčšie problémy nezažil. Samozrejme, občas sa stalo, že som bol jediný na mape, kto sa hýbal (vrátane príšery) a už som vedel, že je zle. Titul je však, našťastie, pripravený na tieto chyby a hru vám po hlásení presunie do offline módu, aby ste náhodou neprišli o nafarmené zdroje. Pravidlo o smrti trikrát a dosť platí aj tu, no tu máte tri životy pre celý štvorčlenný tím. Ak sa niekto neskúsený – hlavne vo vyšších rankoch – dostane do pazúrov príšery trikrát za sebou, o 5 minút už v dedine vyberáte nový quest a modlíte sa za lepších spoluhráčov. Zvyčajne je ale multiplayer spôsobom, ako rýchlejšie plniť questy. Za každého hráča je síce príšera silnejšia, ale v tíme sa vám ju napríklad skôr podarí dostať do stavu, keď na nej môžete jazdiť alebo jej častejšie niekto dá stun. Ak pôjdete Hub quest sám, tak len preto, aby ste otestovali svoje schopnosti a uistili sa, že nie ste pre online tím príťažou. V multiplayeri s hráčmi komunikujete pomocou emotov, keďže Nintendo pri tvorbe konzoly úplne odignorovalo možnosť, že by niektoré hry chceli mať vlastný voice chat a verí, že na to stačí Nintendo online aplikácia pre smartfóny (nestačí). Celkovo vám spoluhráči najčastejšie dajú pocítiť hnev, keď ich náhodou potknete, čo sa pri niektorých útokoch stáva. Keď sa však má bežný hráč v zlomku sekundy rozhodnúť, či dá vyšší útok, alebo si dá pozor, či pri ňom niekomu nezmarí jeho útok, viete si predstaviť, ako to prebieha.

Jednou z hlavných výčitiek nového Monster Huntera je fakt, že momentálne neobsahuje legendárny G-rank mód, ktorý bol naozaj výzvou aj pre skúsených hráčov a fungoval ako endgame progres. Aj tento nedostatok možno vylieči sám čas, či už vo forme budúcich patchov, prípadne platenej expanzie, o ktorej sa už začína šuškať na fórach.

Celkovo je Monster Hunter Rise ďalšou ukážkou toho, že Nintendo Switch má ako hardvér čo ponúknuť aj v roku 2021. Grafika, samozrejme, nestíha vizuály next-gen konzol, ale hluk, ktorý tento titul spôsobil a 5 miliónov predaných kópií za prvý týždeň sú toho jasným dôkazom. To, že o tejto hre ešte budeme počuť, potvrdzuje aj ohlásený port na PC začiatkom roku 2022.

Naše hodnotenie

Osvedčená Monster Hunter formula sa konečne udomácnila na konzole Nintendo Switch a má všetko, čo by ste od nej čakali (to, čo nemá, je nasľubované v budúcich patchoch). Ak ste Monster Hunter nikdy nehrali, Rise vám ponúkne základ, ktorý potrebujete. Veteráni už dril poznajú. Hunt - loot - upgrade - repeat.

Klady

  • atmosféra
  • klasická formula, ktorá stále funguje
  • dobrý vstup do série pre začiatočníkov

Zápory

  • menšie problémy s multiplayerom
  • v čase vydania krátky príbeh (s prísľubom ďalšej kapitoly)
  • len pre jednu platformu (PC port sľúbený v roku 2022)

Informácie o hre

Monster Hunter Rise

Monster Hunter Rise 2021

 

  • Platforma: Nintendo Switch
  • Žáner: Akčné RPG
  • Vývojár: Capcom
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Galéria

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk