Ghost Recon je jednou z najtrvácnejších herných sérií zaštítených menom spisovateľa skvelých trilerov Toma Clancyho. Hry s jeho menom sa, podobne ako jeho knihy, zameriavajú na svet špeciálnych zásahových jednotiek, tajných agentov a fiktívnych vojnových konfliktov odohrávajúcich sa v súčasnosti a blízkej budúcnosti.
Tieto hry sa zameriavajú hlavne na taktiku, schopnosť spracovať všetky potrebné informácie o bojisku, mnoho krát dovoľujú zvoliť si vlastnú stratégiu postupu. Séria Ghost Recon nie je žiadnou výnimkou. Zvykli sme si už na third-person taktickú strieľačku, kde každá chyba a podcenenie protivníka môže znamenať koniec misie. Shadow Wars sa nesie v podobnom duchu. Až na jeden malý detail – zmenu žánru na ťahovú stratégiu.
Veru tak, čítate správne. Tento krát sa na moderné bojisko budete pozerať nie cez rameno špeciálne vytrénovaného vojaka, ale z vtáčej perspektívy. Celá hra tak, aj keď sa nesie v podobnom duchu, získava nový rozmer, ktorý výrazne odlišuje vreckovú verziu od veľkých bratov na stolných mašinách.
Nebudem spoilerovať príbeh, aj keď je vopred jasné, čo zhruba môžete čakať. Shadow Wars ale príbeh vlastne ani nepotrebuje a slúži len ako akési lepidlo medzi jednotlivými misiami – sám o sebe je dosť plytký a ani u jednotlivých charakterov, ktoré vám sú zverené, nečakajte veľkú originalitu či nebodaj hlbšiu psychologizáciu postáv. Koniec koncov, jedná sa o ťahovú stratégiu, kde na začiatku misie dostanete jasnú úlohu a musíte ju úspešne splniť – a verte mi, že je to dostatočne zábavné aj bez sofistikovaného príbehu.
Hra je vynikajúco prepracovaná a poriadne precvičí vaše strategické myslenie. Ovládate tím pozostávajúci zo šiestich členov (vrátane dvoch žien), v ktorom každý má svoju špecifickú úlohu a schopnosti potrebné na splnenie misie. Treba si dať pozor na každý detail – aj levelovanie postáv môže mať negatívny dopad. Napríklad s lepším obrnením bojovníka sa zároveň znižuje počet políčok o koľko sa môže v danom kole presunúť.
Systém bojov je síce komplexný, ale hra vás nové veci učí postupne a tak sa nikdy nestane, že by ste boli zavalení kvantami nových informácií. K tomu si ešte na začiatku každej misie vyberáte úroveň náročnosti (máte na výber z troch), ktoré ovplyvňujú úroveň agresie vašich protivníkov ako aj počet balíčkov s muníciou a medkitov na mape.
Pri taktike boja musíte dbať na viacero detailov. Je dôležité rozlišovať medzi vzdialenosťou, ktorú môžete v jednom kole prejsť a vzdialenosťou s tým, že ešte zaútočíte. K tomu sa zíde vedieť aký má daná postava dostrel, či ju na cieľovom mieste môže vidieť nepriateľ, či sa nachádzate vyššie alebo nižšie ako váš protivník… Z vyvýšenej pozície je váš útok silnejší, za stromom vás protivník ťažšie zbadá a keď už na vás zaútočí, nejaké tie guľky vychytá aj strom, múry vás kryjú pred útokmi, ale len z niektorých strán a vedieť si spočítať, koľko políčok vám ostáva do tej malej budovy na druhej strane mapky môže znamenať rozdiel medzi „bezpečným úkrytom bez škrabanca“ a „plazením sa v polomŕtvom stave po mape pod guľometnou paľbou protivníkov“.
A skoro som vynechal informáciu, že keď vám zabijú jedného z členov tímu, misia končí neúspechom a musíte si ju prejsť znovu od začiatku. Vtedy neostáva nič iné ako len dúfať, že ste si uložili pozíciu, aby ste nemuseli všetko prechádzať úplne od začiatku.
Čo sa týka multiplayeru, na online funkcie môžete rovno zabudnúť. Našťastie hra ponúka aspoň hot-seat versus mód, kde si s kamarátom podávate 3DS a bojujete proti sebe. Niečo podobné, ako keď ste hrali starých dobrých Worms u kamaráta doma a striedali ste sa na klávesnici po jednotlivých ťahoch.
Vizuálne spracovanie je celkom jednoduché, ale účelné a plné potrebných detailov. Spodný display vás informuje o stave členov vášho tímu, ale poskytuje aj základné informácie o protivníkoch a o špeciálnych útokoch, ktoré sa nabíjajú postupne počas hry (pozor, môžu ich využívať aj protivníci). 3D efekt pomáha sprehľadniť situáciu na bojisku, analógovou páčkou môžete meniť uhol kamery a získať tak ďalšie potrebné informácie.
Celkovo je Shadow Wars veľmi podarená ťahová stratégia, ktorá ponúkne takmer 40 hodín zábavy. Je to jeden z mála originálnych titulov momentálne dostupných na 3DS a zároveň jeden z najkvalitnejších. Môžem len odporúčať.