V neveľkom množstve uvádzacích titulov nab sa objavili aj dve pretekárske hry – Ridge Racer 3D a Asphalt 3D. Tú druhú, arkádovejšiu, som sa rozhodol zrecenzovať.
Pre hráčov na cestách nebude pretekárska séria Asphalt ničím neznámym. To, čo začalo ako jedna z najvydarenejších pretekárskych hier v Jave na všetky bežné telefóny sa dnes prepracovalo pod licenciou Ubisoftu až medzi prvé hry vôbec vydané pre 3DS. A evolúcia to bola poriadna, aj keď oproti poslednej reinkarnácii na iOS sa na prvý pohľad zmenilo len málo.
Asphalt 3D ponúka to, čo by sme od slušných pretekov čakali, ale ničím nevyniká. Pretekať budete na 17 rozmanitých tratiach, ktoré sú umiestnené v skutočných lokalitách – napríklad Las Vegas alebo Rím. Solídny je aj vozový park, kde nájdete 42 vozidiel od rôznych známych značiek (BMW, Ford, Mercedes, Aston Martin, Maserati,…) ale aj pár kuriozít (napríklad trojkolesové vozidielko Can-Am Spyder). K tomu pridajte pár zaujímavých herných módov (ale s výhradami), multiplayer, základné možnosti tuningu… a máte celkom bežné preteky. Až na to, že tento krát je to v 3D.
Vzhľadom na arkádové zameranie celej série je fyzikálny model upravený tak, aby jazda na poskytovaných vozidlách bola zábavná a realizmus je potlačený do úzadia. Ale kto si chce užiť rýchlu jazdu, ešte viac umocnenú 3D efektom, ten si príde na svoje.
Asphalt 3D stojí a padá na snahe podobať sa známej adrenalínovej sérii Burnout. Samotné naháňačky v krkolomnej rýchlosti stoja za to, avšak hra kladie priveľký dôraz na kolízie, ktoré sú dosť katastrofálne spracované. Okrem toho, že vyzerajú hnusne, spomaľujú hru, dejú sa prakticky náhodne a bez nejakého jasnejšieho systému sa objavujú až príliš často. Mnohokrát sa kamera v spomalenom zábere zameria na niečo úplne iné a samotná kolízia sa odohráva mimo obrazovku.
Hnusné kolízie by ani tak neboli problém, keby na nich nestáli niektoré herné módy. Všeobecne všetky módy, v ktorých nejde o to dostať sa čo najrýchlejšie do cieľa, nestoja za veľa a niektoré sú vyslovene nedopracované. V režime „high-speed chase“ vás neustále naháňajú policajti a snažia sa vás vyraziť z trate, čo však pri mechanike kolízií poriadne nefunguje. Režim „vigilante“ sa zase spolieha na to, že sa vám počas preteku podarí vyraziť z trate istý počet súperov – znovu je to však skôr dielom náhody ako premyslenej stratégie. A potom sú tu ešte dva módy, ktoré sú úplne „rozbité“ a esenciálne takmer rovnaké. V jednom musíte čo najviac driftovať a nazbierať dostatok bodov, v druhom zase zbierate peniaze na trati a rovnako musíte získať isté skóre, aby ste uspeli. Obidva módy začínajú ako klasický pretek s AI oponentmi, ale s tým detailom, že je úplne jedno na akej pozícii dorazíte do cieľa, len musíte mať dostatok bodov. Takže ak pred cieľovom čiarou zistíte, že ste toho nenazbierali dosť, môžete sa pokojne otočiť o 180 stupňov a ísť si ďalej zbierať body.
Pretekárska časť hry je ale zábavná a rozmanitá. S autami sa jazdí vynikajúco, všetko beží hladko a plynulo a celkovo je hrateľnosť pekne vyladená. Na každej trati nájdete zaujímavé skratky, niekedy aj dve, ktoré sú vyznačené na mapke, a tak ich ľahko nájdete. Skratky sú mnohokrát vizuálne zaujímavo spracované a stojí za to ich využívať.
Napriek arkádovosti je hra dosť náročná a poraziť AI oponentov nie je vždy tak ľahké. Využívajú skratky a občas sa pokúšajú vytlačiť vás z trate. Každý pretek má dve „výzvy“, ktoré síce splniť nemusíte, ale budete za ne lepšie bodovo ohodnotení. Plniť výzvy je zábavné a náročné zároveň a dodáva každému preteku príchuť unikátnosti.
Kampaň vás prevedie cez 14 líg, v každej sú 4 základné preteky a piaty odomykateľný. Odomknúť si všetkých 42 áut znamená prejsť celú kampaň a dostať sa na level 60. Prakticky s každým novým levelom sa vám odomknú nové autá alebo súčiastky na tuning, čím vás hra motivuje napredovať v postupe.
Okrem kampane vám hra v režime pre jedného hráča ponúka možnosť samostatných pretekov s autami, ktoré ste si už predtým stihli odomknúť, rovnako aj súperiť s „duchom“ vozidla náhodných hráčov, okolo ktorých ste prešli na ulici. Nintendo 3DS sa pomocou funkcie StreetPass synchronizuje so zariadeniami v dosahu a otvára tak ďalšie možnosti v hrách. Vzhľadom na nulový počet 3DS konzol v mojom okolí som však túto funkciu ešte nemal možnosť vyskúšať, rovnako ako ani multiplayer, ktorý funguje len po lokálnej sieti a podporuje hru pre maximálne 6 hráčov. Tam si však treba dávať pozor, každý môže hrať len s vozidlami, ktoré si predtým v kampani odomkol, takže hra môže byť značne nevyvážená.
Asphalt 3D je vcelku zábavná a rýchla, aj keď priemerná pretekárska hra. Zaujme hlavne slušným 3D spracovaním, rýchlymi pretekmi, bohatým vozovým parkom a peknými i rozmanitými traťami. No hru strháva príliš silný dôraz na zle spracované kolízie, ktoré sa po počiatočnom nadšení zmenia na otravu.