Ak existuje niekto, kto dokáže poňať RPG úplne svojským a originálnym spôsobom, tak sú to práve Japonci. Tí síce tento žáner nevymysleli, no dokonale si ho osvojili a pridali do neho niekoľko vlastných bodov, vďaka ktorým vzniklo mnoho pozoruhodných sérií. Medzi ne sa radí aj Inazuma Eleven, futbalové RPG známe kvôli svojim šialeným špeciálnym útokom meniacich klasické zápasy na videohernú verziu filmového snímku Šaolinský futbal. Inazuma Eleven je už od svojich počiatkov jeden veľký trip, jeden veľký rozkošný trip s hĺbkou, ktorú by jej závidela aj Mariánska priekopa.
Osobne sa priznám, že z tejto série mám odohratý len prvý diel, no ten ma svojho času v určitých veciach príliš nepotešil. Zvyšné diely som síce sledoval, no veľký záujem o skutočné hranie som ani nemal. V Európe zatiaľ posledný vydaný diel s divokým názvom Inazuma Eleven GO: Chrono Stones Thunderflash (ďalej len Chrono Stones) sa mi dostal do rúk v podstate náhodou a veľa som od toho ani nečakal. O to väčšie prekvapenie pre mňa bolo, keď som zistil, že pod kapotou tejto hry sa schováva veľmi slušná mašina. V základe obsahuje to, čo úplne prvý titul (Chrono Stones je v poradí piaty), no to, čo robí, robí ináč, robí to lepšie a pôsobí pri tom úplne prirodzene.
Do samotnej hry som sa dostal prakticky okamžite, pretože už od prvých minút ma zaujal svižne odsypávajúci a prekvapivo kvalitný príbeh (áno kvalitný, a to aj napriek tomu, že trénerom vášho mužstva je veľký modrý hovoriaci plyšový medveď z budúcnosti). Je totiž správne trafený, obsahuje veľkú dávku humoru a nechýbajú ani dramatické situácie vykreslené v špičkových animovaných „anime" sekvenciách. Čo ma na ňom hlavne zaujalo, je jeho citlivosť a spôsob, akým prepája nové problémy s tými, ktoré sa odohrali v minulých dieloch. Dej sa totiž dotkne cestovania v čase a kvôli tomu bude hráč v niektorých situáciách atakovaný veľkými dávkami nostalgie. Tie však fungujú, našťastie, presne tak, ako majú a nevyznievajú prvoplánovo.
Hlavnú úlohu tu znovu zohráva sympatický Arion Sherwind, ktorý sa vracia na svoju športovú strednú školu Raimon Junior High School, aby s hrôzou (počas fantasticky roztomilej animácie) zistil, že jeho milovaný futbal z nej proste vymizol. Ba čo viac, ľudia tu futbal úplne nenávidia. Po určitej dobe, venovanej vyšetrovaniu, vysvitne, že za všetkým stojí tajomná skupina z budúcnosti, ktorá prišla vymazať zo sveta futbal raz a navždy. Dej je v skutočnosti o niečo zložitejší a dotkne sa aj vetvenia času, paralelných svetov alebo aj rôznych časových paradoxov.
Arionovou úlohou bude dať dokopy svoj starý tím Raimon, navštíviť minulosť, zmeniť priebeh niektorých dejov, a tak sa pomaly dostať na koreň veci. Príbeh je síce poriadne trafený, no ani to mu nebráni, aby obsahoval množstvo krásnych postáv, otvorene a so zápalom hovoriacich o svojich snoch či topiacich sa vo svojich vlastných vnútorných problémoch. Postavy rastú, nestagnujú a pomaly sa rozvíjajú. Zažívajú intímne chvíle, i chvíle, keď musia dať do svojho výkonu úplne všetko. Vďaka citlivému spojeniu rôznych chuťových prímesí sa tak príbeh stáva jedným z najväčších ťahúňov Chrono Stones.
Hrateľnosť sa nesie v klasickom duchu série. Je lineárna, vždy viete, kam máte ísť a výplň medzi jednotlivými príbehovými časťami tvorí levelovanie, nakupovanie nového oblečenia (kopačky, rukavice, atď.) a najímanie nových hráčov. Škoda, že táto časť nedokázala prísť s viac zaujímavejšími vedľajšími činnosťami než len s jednou, ktorou je tzv. Competition Routres. Niektoré postavy vám po predložení špeciálneho lístka umožnia prechádzať súťažnými dráhami, na ktorých budete môcť stretnúť unikátne tímy, získať bonusové body alebo rôzne veci. Okrem toho tu nie je v podstate nič, čo by vás nútilo skúmať zákutia, žiadne postranné úlohy, žiadne iné minihry, len neustále sa opakujúce mini zápasy o zlatý gól s rôznymi amatérskymi spolkami. Je to škoda, pretože hra sa, čo do veľkosti prostredia (i časových období!) pekne otvorí, a tak jej plocha začne pôsobiť, bohužiaľ, dosť nevyužito.
Gro hrateľnosti, a teda zápasy sú tu dvojakého druhu, t.j. príbehové s jedenástimi hráčmi na oboch stranách a mini zápasy 5 na 5 proti bežným ľuďom o zlatý gól, ktoré slúžia ako prostriedok pre levelovanie hráčov. Rečou klasického RPG, druhé menované tu slúžia ako boje proti radovým nepriateľom, ktorých mlátite kvôli expom. V jednom i druhom prípade si môžete nastaviť formácie, rozložiť hráčov na jednotlivé pozície podľa ich špecifikácií, nastavovať im špeciálne útoky alebo ich navliekať do kvalitnejších vecí. Hráčov si taktiež môžete priblížiť a poobzerať si ich zo všetkých strán. Niežeby to na niečo bolo, ale takáto možnosť, samozrejme, poteší.
Zápasy sa odohrávajú na spodnej, dotykovej obrazovke handheldu 3DS a vo svojej podstate sú real-time stratégiami s taktickými prvkami. Ak si viete predstaviť taký Blitzball z Final Fantasy X, budete mať veľmi dobrú predstavu. Na rozdiel od Blitzballu však neobsahuje toľko otravných štatistických údajov, vďaka čomu sú zápasy v Chrono Stones oveľa zábavnejšie a zbytočne nefrustrujú. Na ihrisko sa dívate zhora a po hvizde sa postavy pohybujú úplne samy na území im prislúchajúcich pozícií. Vy ako hráči ale môžete/musíte stylusom zasahovať do hry a hráčom jednoduchou nakreslenou čiarou dať pokyn na pohyb určitým smerom, k streľbe alebo k nahrávke.
Hru si môžete aj zastaviť a bez náhlenia porozdávať príkazy. Celkom nerozumiem tomu, prečo sa to nedá stále, pretože znovu stopnúť hru si hráč môže až po určitom čase. Keďže sú zápasy dosť rýchle a všetkých pobehujúcich hráčov sa kvôli tomu dokonale sledovať nedá, tak také obmedzenie príde dosť frustrujúce. Keď dôjde k stretu dvoch hráčov, na vrchnej obrazovke sa vám po novom zjavia hráči čeliaci proti sebe a vy si musíte vybrať z ľavej alebo pravej strany, odhadujúc, do akej strany sa protihráč vydá. Táto funkcia je v sérii úplnou novinkou a až po nej dôjde v ďalšej animácii k samotnému stretu, v ktorom sa vám podľa určitého vzorca vypočítajú prislúchajúce štatistické údaje a porovnajú sa s protivníkovými. Práve od nich závisí úspešnosť stretov, kľučiek, bránenia či chytenia lopty brankárom.
Po vyhratých zápasoch nedostanete len tradičné skúsenostné body, ale taktiež tzv. Prestige a Friendship Points. Prvé menované sú body, za ktoré si nakupujete rôzne veci alebo ich využívate na znovunadobudnutie stratených síl na špeciálnych miestach a druhými si nakupujete hráčov. Získavanie nových futbalistov je tu pomerne zložité. Nedajú sa len tak kúpiť, pretože predtým ešte musíte spraviť kopu vecí. Najprv si musíte zaobstarať PalPack – kartu hráča, ďalej musíte splniť všetky požiadavky (ich počet sa líši, no najviac štyri) a až potom ho môžete pozvať do svojich radov.
Vrcholom hry sú tu už spomínané príbehové zápasy hrané na dva polčasy po 30 minút herného času. Tie svojím spôsobom suplujú boss fighty v hrách s klasickejším poňatím žánru. Sú veľkolepé, náročné, dlhé a hráč musí pri nich skutočne zapojiť mozog. Novinkou tu je špecifická mierka, ktorú musíte držaním lopty, strelami alebo nahrávkami naplniť, aby sa spustil dôležitý príbehový skript. Tieto veľké zápasy v podstate pravidelne prerušujú rozhovory a s príbehom späté záležitosti, no to absolútne vôbec nevadí. Všetko je to navrhnuté tak krásne dynamicky, že ani na okamih nebudete mat pocit, že sa tým hra nejako kúskuje. Osobne v hrách nemám rád, keď ich plynulosť prerušujú cutscény, no tu je to spravené tak s citom a rozumne, že som ani na chvíľu nezapochyboval.
Zápasy obsahujú aj niekoľko noviniek. Prvú som už spomenul (výber z ľavej a pravej strany stojac tvárou v tvár protihráčovi), no okrem nej sú tu ešte ďalšie dva, t.j. Miximax a Armourfied Spirit. Miximax umožňuje prepožičať si auru inej osoby a získať tak jej charakteristiky. Nefunguje to len na hráčov ako takých, ale napríklad aj na zvieratá alebo aj dinosaury (je to japonská hra, nečudujte sa). Armourfied Spirit zase hráča obdarí výnimočným pancierom, vďaka čomu sa stane prakticky supermanom. Tieto nové prvky dodávajú zápasom veľkú šťavu, je zábavné ich používať a skvelo vyzerajú. Sú síce mnohokrát overpowered, no zase nevydržia dlho, a mnohokrát po nich ostane váš hráč vyčerpaný, čo znamená, že sú jeho schopnosti ako aj pohyb po ihrisku značne obmedzené. Preto je treba presne odhadnúť správny okamih ich použitia, pretože sa to môže rýchlo otočiť proti vám.
Technická stránka hry je na vysokej úrovni. Grafika je detailná, hravá a plná farieb. Pri určitých stretoch na ihrisku, keď je vidieť postavy zblízka, sa dajú poznať určité nedokonalosti, no nestáva sa to len v tomto prípade. Fenomenálne sú hlavne animované cutscény, ktoré posúvajú príbeh a je ich radosť sledovať. Ako by ste pozerali na animovaný film. Hudobnú stránku mal znova na starosti Jasunori Mitsuda (Chrono Cross, Shadow Hearts, Xenosaga), ktorý opäť dokázal, prečo patrí medzi japonskú hudobnú špičku. Spomeniem napríklad chytľavé prvky v skladbe počas zápasov, ktoré by sa nestratili ani vo filmovom Pánovi prsteňov. Je plne orchestrálny, náladový, atmosférický a kompozične na tej najvyššej možnej úrovni.
Informácie o hre

Inazuma Eleven GO: Chrono Stones Thunderflash 2015
Rovnako ako pri ostatných Inazuma Eleven tituloch, úspech na ihrisku znamená maximalizovanie schopností každého hráča v základnej zostave s možnosťou navrhnutia špeciálnej taktickej tímovej hry, ovplyvňujúcej celý tím a systém reťazového strieľania na bránku, kedy hráči môžu kombinovať špeciálne pohyby rôznych spoluhráčov. Arion Sherwind musí so svojim tímom cestovať naprieč časom, aby zachránil futbal ako taký a porazil zlú organizáciu El Dorado.
- Platforma: Nintendo 3DS
- Žáner: JRPG
- Výrobca: Level-5
- Distribútor v GB: Nintendo
- Distribútor v SR: Conquest
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest
Naše hodnotenie
Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám!