Úprimne, čakal som, že sa konečne prebudia.
Máme za sebou „najväčšiu prezentáciu hier v histórii Xboxu“ a konečne si s miernym odstupom času môžem zosumarizovať výsledok. Za tých pár dní po akcii som prebehol rôzne fóra, diskusie a názory hráčov, takže je ideálny čas to spojiť do súhrnného článku, ktorý je predovšetkým mojim krátkym sumárom.
Začnem jednoducho – Microsoft ostal vo svojom vlastnom tieni, ktorý si so sebou nesie od začiatku tejto generácie. Posunul sa len jednou nohou, ktorá nesie nálepku Game Pass, ostatok je už klasika v podaní Microsoftu. Ich najväčším problémom je snaha komentovať a nafukovať akúkoľvek vec, ktorá sa podľa ich názoru môže zdať super.
Halo Infinite – sklamanie výkladnej skrine Xboxu
Skvelým príkladom je výkladná skriňa Xboxu – hra Halo. Ten epický fail v podaní prezentácie Halo Infinite je do neba volajúci hriech, ktorý tu bude rezonovať ešte dlho. Phil Spencer deklaroval titul ako výkladnú skriňu novej generácie Xboxu, ktorý „mal rozmetať tohtoročnú E3“. Nechcem sa príliš zaoberať samotnou hrou, keďže do tejto série až tak nevidím. Ale o komentár na vizuál sa rád podelím. Ja osobne som videl hru, ktorá prezentovala vizuál pri štarte Xbox One. Kde máme tú konskú silu o hodnote 12TFLOPs? Lákanie fanúšikov na „odfúknutie dekla“ sa proste nekonalo.
Hráči ostali sklamaní, fanúšikovia sa pýtajú či dobre videli a internet sa baví na novom memečku. Anglická odnož pizzerie Domino si dokonca dovolila menší žart na prezentovaný vizuál. Prosím, toto nie je zbieranie bordelu na hru samotnú, toto je proste fakt. Fakt, ktorý hovorí, že Microsoft si v PR kampani nevedie dobre a ťahá Xbox strmhlav dole. Problémom vizuálu môže byť dokonca enormná snaha vývojárov cieliť hru na 4K rozlíšenie a 60 fps. Známe Digital Foundry už naznačilo, že to nemusí byť najlepšia voľba.
Don’t worry Chief, Domino’s always delivers 🎮 #HaloInfinite pic.twitter.com/IBbRD6Fh4n
— Domino’s Pizza UK (@Dominos_UK) July 27, 2020
A čo ray-tracing? Čudujme sa, ale dočkáme sa ho až po vydaní hry. Potrebuje toto vôbec nejaký komentár? Pošramotenú reputáciu vývojárov z 343 industries podčiarkuje aj zahmlievanie informácií o split-screene. O ňom sa hovorilo už pred rokom a sľuboval štvorčlennú zábavu naprieč celou kampaňou. Po prezentácii však prichádza sprcha vo forme spresnenia. „…split-screen bude pre dvoch hráčov lokálne a pre štyroch v online režime.“, spresnil Jerry Hook, hlavný dizajnér hry. Ospravedlnil sa za mylné podanie v minulosti a verí, že si hru hráči aj tak užijú naplno.
{embed_video //www.youtube.com/watch?v=KnQd6W9BxLg&feature=emb_title}
Všetky first-party hry od Microsoftu zamieria na Xbox One – nezamieria
Jasne deklarované a predsa nie. Zástupcovia Xboxu opakovane sľúbili, že v najbližších rokoch budú ich first.party hry vydávať aj na Xbox One – „nechceme exkluzivitami ničiť podstatu hrania“. Ďalšie klamstvo. Už v samom počiatku som si vravel, že toto nemôžu myslieť vážne. Obmedzenie na neskutočne archaický hardvér a kompatibilita do najbližších rokov? Tu sa plne ukázala sila spojenia – urobiť z prebytočnej veci super vymoženosť. Iste, je super podporovať v úvode novej generácie aj dosluhujúcu platformu, ale to nemusí nevyhnutne znamenať podporu starého systému v najbližších rokoch. Microsoft investoval nemalé prostriedky do spätnej kompatibility, a toto by bohate stačilo.
Miesto toho sme počas Xbox Games Show videli, že nie všetky first-party hry zamieria aj na Xbox One. Forza Motorsport, Avowed, Fable, Everwild či State of Decay 3 majú doraziť len na Xbox Series X a PC. Iste, niektoré hry môžu prísť až za 3-4 roky a toto už môže byť mimo deklaráciu „podporovať Xbox One v najbližších rokoch“. Čo potom napríklad Everwild, ktorý má doraziť už čoskoro?
Samozrejme prišli na rad zmeny. Microsoft sa pokúša zachrániť situáciu zmenou pôvodného vyhlásenia. Podľa ich slov sú všetky tituly od Xbox Game Studios vyvíjané primárne pre Xbox Series X a podpora staršieho Xbox One je v kompetencii konkrétneho štúdia. „Vývojári sa rozhodnú čo je z hľadiska podpory najlepšie pre ich hru“, spresnil magazín The Verge, ktorý obdržal toto oficiálne aktualizované vyjadrenie. Aj preto sa napríklad stránka hry Everwild rozrástla aj o platformu Xbox One.
Next-gen exkluzivity idú proti zmyslu hrania – Xbox Games Show však prekvitala niečím úplne iným
Šéf Xboxu posledné týždne hovorí, že „exkluzivity idú proti zmyslu hrania“, takže razia cestu, že si ich hry zahráte naprieč všetkými dostupnými platformami. Už odsek nad naznačuje problémy a tým ďalším je, že Xbox svoju poslednú prezentáciu mieril na „Console Launch Exclusive“ a jasne poprel ideu, ktorú marketing Xboxu razil doteraz. Dokonca sa dozvedáme, že tam nájdeme hry, ktoré sú časovou exkluzivitou a neskôr zamieria napríklad aj na PlayStation 5. Aj časové exkluzivity boli terčom kritiky Phila Spencera. Opäť zle zvolené formulácie, opäť starý Microsoft.
Xbox Game Pass – jediná skutočne pozitívna vec, ale len na Xboxe
Nemôžem povedať, že by mi Game Pass učaroval, ale páči sa mi jeho myšlienka a celkom určite poteší zberateľov hier. Cielenie je na masy a beriem to ako konzum. Žánrové portfólio je rôznorodé a prísun hier v deň vydania je skvelý. Problém vidím hlavne v Game Passe, ktorý je určený pre PC hráčov. Microsoft Store je peklo a obmedzenie v modovaní hier je kríž na čelo. Ak v tomto Microsoft zapracuje, tak rozhodne poteší ďalšie osadenstvo. Problém môže byť budúca absencia nových AAA hier, takže ľudia bažiaci po tom „formáte“ majú asi smolu. Navyše nečakám, že sa do tohto programu dostanú hry ako FIFA, NHL či Call of Duty, takže tie skutočne konzolové ťaháky absentujú. Ale za tých pár drobných mesačne…
Ultimátny výkon 12TFLOP – a čo potom Lockhart?
Dookola počúvame o možnosti, že Microsoft potajme kutí ďalší, menej výkonný, Xbox, ktorý má cieliť nižšou cenovkou na nenáročných hráčov. Aj v tomto prípade vidím problém s prezentáciou, vlastne nulovou informovanosťou. V zákulisí sa o tomto Xboxe hovorí ako o hotovej veci, ale hráči nevedia vlastne nič. Všetky propagačné materiály, akcie a vyhlásenia promujú nekompromisný Xbox Series X, ale „Lockhart“ chýba. To akože zrazu niekedy v auguste sa dozvieme, že tu bude ďalší Xbox a vlastne všetko čo sme na Xbox Series X videli bude dostupné aj na „tom druhom stroji“? Zrazu sa nálepka 4K/60 fps zmení na niečo iné a ultimátny stroj zatieni slabšia verzia Xboxu? Rozumiem, že správnym podaním sa s týmto môže Microsoft postaviť pred hráčov, ale prečo toľko zbytočností?
4K a 60 fps – nie je 4K a 60 fps
Ako som už naznačil, Xbox razí dominantu, že prakticky všetky hry na Xbox Series X budú v natívnom 4K rozlíšení a ukážu jeho nekompromisný výkon. Je nad slnko jasné, že nie všetky hry, hlavne tie v ďalších rokoch, to budú podporovať. Hlavným problémom je však fakt, že ani hry počas štartu si toto označenie neudržia. Hororovka The Medium od poľského štúdia Bloober Team pobeží v 4K ale „len“ pri 30 fps. Rovnako tomu bude aj v prípade chystaného Assassin’s Creed Valhalla. Nie je to chyba Xboxu, toto je chyba marketingu a takmer agresívnej rétoriky Phila Spencera. A to tu ešte nemáme detailné porovnania a benchmarky.
Nech sa na celú vec pozeráte akokoľvek, tak musíte uznať, že posledné mesiace to marketing Xboxu občas preháňa a zbytočne veci nafukuje. Vyhli sa kolosálnym chybám z obdobia štartu Xbox One, ktoré tu stále rezonujú, ale zo svojho tieňa jednoducho nevystúpili. Stále je to o sľuboch a silných vyhláseniach, ktoré dlhodobo poškodzujú značku Xbox. Ak sa to nezmení v tomto smere, tak ten nákup first-party štúdií bude len pozlátkom do Game Passu. Ak ide Microsoftu len o predplatený program a služby, čo je vlastne synonymom tejto korporácie, tak to môžeme vnímať úplne inak.
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor redakcie alebo webu Gamesite.sk.