Zvláštnosti sa dejú aj v hernom biznise.
Vždy som obdivoval tú drzosť (v dobrom slova zmysle) Bethesdy, ktorá bola schopná bez hypu ohlásiť Fallout 4 na E3 a následne na jeseň už bola hra vonku. Mal som v hlave zakotvené, že čím dlhšia marketingová kampaň, tým lepšie. Teda, to bol aspoň môj názor. No minulý rok a začiatok tohto dokazujú, že to nemusí vždy tak byť. Hlavne keď celú marketingovú kampaň pokašlete.
Som si vedomý toho, že v biznis časti herného priemyslu existujú inteligentní ľudia, alebo minimálne takí, ktorí sa snažia z hovna upliesť bič. A prakticky to sa stalo teraz, prostredníctvom free-to-play hry Apex Legends, ktorú pripravili vývojári série Titanfall. Je to hra, pri ktorej ide všetko proti nej a napriek tomu naberá na popularite. A aj keď dlhodobý úspech alebo neúspech sa z toho vyčítať nedá, marketingový tím si môže potľapkať po pleci, pretože toto im vyšlo.
Aj keď osobne si myslím, že to tak nebolo plánované.
Je to obrovský kontrast v porovnaní s Battlefieldom V. Dnes som pri brázdení Twitterom narazil na tweet od Youtubera SkillUpa, ktorý hovorí o tom, že EA investovalo milióny dolárov do marketingu Battlefieldu V a za to získali 7 miliónov predaných kópií a naproti tomu im stačilo spraviť jeden „Twitch push“ (EA sa dohodlo so streamermi, že budú hru v deň vydania streamovať) a vydanie hry prakticky bez marketingu a Apex Legends má 10 miliónov hráčov. Áno, beriem do úvahy, že jedna z nich je AAA hra za 60 dolárov a druhá free-to-play hra, ale pointa zostáva.
It took EA many months and millions of dollars in marketing to sell 7 million copies of #BFV over the peak sales season.
— Skill Up playing #TheDivision2Beta! (@SkillUpYT) 8. februára 2019
It took EA two days and a Twitch reveal to push put 10m copies of #ApexLegends in a Feb that is already packed with incredible games.
Crazy.
Najvtipnejšie na tom je odôvodnenie, prečo sa Respawn a EA rozhodli pre tento štýl predstavenia hry. Pretože kombinácia EA, odkúpenie Respawnu, free-to-play Battle Royale hra, nie Titanfall hra, mikrotransakcie a lootboxy je marketingové kombo, ktoré by nezvládla žiadna firma a výsledkom toho by bol plač a nariekanie:
- „Jasné…EA ich odkúpilo a už ich šupli robiť trápny Battle Royale klon, pretože im voňajú Fortnite peniaze.“
- „R.I.P Respawn“
- „Hajzli zabili Titanfall značku.“
- „Ďalšia Battle Royale hra?“
Komentáre podobného rázu by boli prakticky po všetkých sociálnych sieťach, keby sa EA a Respawn rozhodli urobiť hre klasickú marketingovú kampaň. To vám garantujem. Namiesto toho sa tejto situácii elegantne vyhli a so zdravou drzosťou nechali hru hovoriť samú za seba bez toho, aby bola ovplyvnená predpojatosťou, ktorá by sa okolo nej pri bežnom marketingovom cykle vytvorila. A bol to geniálny nápad. Nie som fanúšik Battle Royale hier, to v žiadnom prípade. A faktom zostáva, že radšej by som chcel Titanfall 3 ako Apex Legends. Ale keď tento projekt pomôže eventuálnej existencii tretieho dielu Titanfallu, tak kľudne som ochotní obetovať svoje čakanie.
Zároveň, ak je pravda, že myšlienka Apex Legends bola viac myšlienkou Respawnu ako EA, tak o to viac sa teším, že vývojári majú možnosť dupnúť si a presadiť svoje myšlienky na projekt bez toho, aby boli do niečoho nútení. Osobne si myslím, že skôr či neskôr sa budú chcieť do sveta Titánov vrátiť a v rámci neho zužitkujú svoje skúsenosti z tejto hry. Pretože si úprimne myslím, že Respawn má jedno z najtalentovanejších vývojárskych tímov na tejto planéte.
Naproti tomu bol Battlefield V oznámený niekoľko mesiacov pred vydaním a podľa mňa marketingový prístup EA k tejto hre viac ľudí odradil, ako presvedčil, aby si hru kúpili. Čo je obrovská škoda, ale na druhej strane si musíme uvedomiť, že hráči si tiež nenechajú s*ať na hlavu a niektoré vyjadrenia boli absolútne nevhodné, čo sa marketingových postupov týka. Hlavne keď vás jeden z popredných predstaviteľov spoločnosti obviní, že nepoznáte históriu a že si hru nemáte kupovať, keď sa vám nepáči. Škoda bola narobená a hru nezachránilo ani to, že DICE v mnohých aspektoch ustúpilo komunite. BFV bude v histórii braná ako hra, ktorá rozdelila komunitu na tých, ktorí budú tvrdiť že „DICE podporuje SJW“ a na tých, ktorí budú poukazovať na to, že Battlefield nebol nikdy historickým simulátorom. A nečaká sa, že Apex Legends budú všetci zbožňovať. Predsa len, nefanúšikovia BR hier existujú, no zároveň sa hra nestala kontroverznou. Tí ktorí sa nezaujímajú ju neriešia a tí, ktorí sa zaujímajú ju hrajú. A nemusíme riešiť vyslovene toxické problémy vo vnútri komunity a vo vzťahu vývojár-hráč.
A viete čo? Napriek tomu si myslím, že EA malo ruku v tomto celom, teda v zmysle, že ovplyvnili dátum vydania. Totižto, pred niekoľkými dňami sa uskutočnilo zverejnenie finančných výsledkov spoločnosti EA za posledný štvrťrok a myslím si, že firma hru vydala v takýto divný deň práve preto. Samozrejme, toto je čisto moja špekulácia. Nemám to podložené faktami, ale niekoľko indícií existuje.
- EA muselo vedieť, že ani zďaleka sa nepriblížili plánovaným tržbám zo svojich hier
- Taktiež vedeli, že Battlefield V sa nepredával tak dobre, ako chceli a tým pádom vedeli, že akcionári sa nepotešia
- Podľa mňa nedáva veľký zmysel, vydávať Battle Royale mesiac predtým, ako má prísť Battle Royale mód do Battlefield V a zároveň niekoľko týždňov predtým, ako má prísť Anthem, čo je hra, na ktorú EA vsádza veľa nádejí
- Myslím si, že vzhľadom na horeuvedené fakty vedenie firmy vedelo, že potrebuje niečo. Niečo vďaka čomu budú môcť pri konferenčnom hovore s akcionármi povedať: „Tento štvrťrok nám síce nevyšiel, ale pozrite sa na túto mega epickú hru, ktorá mala za 24 hodín 2,5 milióna hráčov a keď to takto pôjde ďalej, tak možno bude taká populárna ako Fortnite.“ Samozrejme, nepovedali by to takým štýlom, ale asi chytáte pointu toho, čo sa snažím povedať
- Vedeli, že Apex je v dobrom stave na vydanie, preto narýchlo zbúchali pozvánky pre influencerov a streamerov, aby im ukázali hru a dohodli sa s nimi na tom, aby v deň vydania hru streamovali a pritiahli tak k hre oči veľkej časti hernej komunity
- Prakticky stavili všetko na to, že tento plán vyjde. A voila. Vyšiel. Akcionári sú menej nasraní, nakoľko plán síce nevyšiel, no príde im hlúposť niečo so svojimi investíciami robiť, pretože sa javí, že EA našlo konečne recept na to, ako preniknúť do najziskovejšieho trendu v hernom priemysle.
- Profit?
Presne preto si osobne myslím, že toto bol skôr zúfalý plán, ako zlepšiť vyhliadky spoločnosti do blízkej budúcnosti. Možno sa mýlim a možno nie. Paradoxné je, že to fungovalo. A fungovalo to preto, lebo minimálne Respawn si uvedomil, akú toxickú povesť má medzi mnohými hráčmi EA a že keby išli vpred tradičnou marketingovou metódou, možno by bola hra „Dead on Arrival.“
Samozrejme, netreba sa tváriť, že tento plán by fungoval v prípade, že by bol Apex Legends klasickým Early Access titulom, kde viac vecí nefunguje ako funguje, ale to je zas záležitosťou majstrovstva Respawnu a tento článok bol skôr zameraný na marketing. Preto len na konci poviem: Good Job Respawn!
Prečítajte si tiež
Fortnite, PUBG a Black Ops 4, traste sa! Prichádza Apex Legends
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.