Mnohými milované, inými nenávidené, pre niektorých zbytočné. Tituly určené primárne len pre jeden systém sú dlhé roky búrlivá téma, ale je vôbec niečo také potrebné?
Nemám teraz na mysli vojnu medzi Epic Games a Valve a ich Steamom. To je trošku iná téma, ktorej sa už venoval náš “šéfko” v nižšie priloženom článku. Ja mám na mysli tie pôvodné exkluzivity, tvorené výhradne pre jednu konzolu, či priamo na PC. Epic aj Valve sú oba PC klienti a ľudia nie sú obmedzovaní tým, že ak majú jeden, druhý nemôžu mať. Práve naopak. Oba sú voľne dostupné, takže hráč, ak chce, môže hrať všetko, čo ponúkajú títo dvaja kohúti a môže im byť jedno, čo majú medzi sebou, k hrám ako takým sa dostanú vždy.
Prečítajte si tiež
Epic Games…Chceme konkurenciu, ale toto je trochu svinstvo…
Ako vyvolať hádku na internete? Začnite s tým, že rozmiešate PC Master Race, do toho nalejete Console Peasant a celé necháte vykysnúť. Akonáhle to krásne naberie na objeme, posypeme exkluzívnymi hrami a vložíme do vopred vyhriatej rúry. Asi o 5 minúť môžeme vytiahnuť a servírovať, pretože nedočkavý dav už drží vidličky a nože v rukách a nevie sa dočkať, aby si každý odrezal svoj kúsok.
Večný problém, ktorý nikdy nezmizne je, že ľudia sa potrebujú hádať. Preto je na internete toľko trollov, vždy sa nájde niekto, kto sa chytí. First-party tituly patria k základu týchto hádok (ak sa celý čas bavíme o hernom priemysle, politiku, orientácie či pohlavia vynechajme). Zvyčajne to začína tak, že nejaká spoločnosť ohlási buď úplnú, alebo časovú exkluzivitku. V závislosti od kvality samotného projektu to nahnevá tábory, ktoré si musia počkať, či sa nedočkajú vôbec. Urážkami sa nešetrí, vyťahujú sa čísla, prečo sú títo lepší, tamtí horší, ba aj prečo je daná hra už dopredu zlá a upadne do zabudnutia. Tí, čo majú viac rozumu, pochvália (ak projekt stojí za to a dodajú, aká je škoda, že si to sami nemôžu zahrať). Zatiaľ, čo sa hráči hádajú medzi sebou, vývojár si mydlí ruky. Je to totiž skvelá reklama, ako sa dostane ich titul do širšieho povedomia a navyše, všetko zadarmo.
Otázka teda znie, prečo sa takto hry vydávajú a či v dnešnej dobe, kedy sa všetci chcú spájať a držať za ruky, má zmysel vytvárať exkluzívny obsah pre nejakú konzolu alebo PC? Odpoveď znie: áno.
Dôvodov je mnoho, tak sa poďme pozrieť na tie najzakladanejšie.
1. ZVÝŠENIE PREDAJA SYSTÉMU
Tento príklad krásne vidno na Sony a Nintende. Microsoft túto generáciu podcenil čo mohol a to malo za následok, že skončili poslední s predajmi ich súčasnej konzoly. Tí, čo sa ohrádzajú, že Nintendo Switch má predsa menej predaných kusov, tak ich zastavím, pretože Switch prišiel na trh skoro o 3 a pol roka neskôr a predáva sa momentálne rýchlejšie, ako sa predávala PS4. Ešte tento rok, podľa všetkého, predbehnú Xbox One a to vzhľadom na náskok, ktorý mal, je ozaj trošku hanba. A to píšem ako hrdý majiteľ Xbox 360. Jednoducho Sony a Nintendo majú nálož exkluzívnych hier a to od malých, po obrovské, cenami ovešané projekty, pri ktorých vyšli aj špeciálne edície konzol, a tie sa samozrejme predávali ako teplé rožky. Čo to znamená? Že v oboch táboroch sa naďalej vo veľkom investuje na pokračovaniach overených značiek, či budovanie nových. Microsoft si to konečne uvedomil a nakúpil štúdia, trošku neskoro, no lepšie, ako nikdy.
2. BUDOVANIE MENA SPOLOČNOSTI
Niekto sa možno bude hádať, no sú ľudia, ktorí nevidia rozdiel, medzi Xboxom a PlayStation, jednoducho videli nejakú hru a chcú si ju zahrať, preto siahnu po systéme, ktorý danú hru podporuje. Tak ako Séria Halo, Gears of War či Forza tvorili Xbox, alebo Uncharted, Crash Bandicoot, Killzone a God of War boli neoddeliteľnou súčasťou PlayStation, tak Mário, Zelda a Pokémoni definovali Nintendo. Lenže to sa mierne zmenilo. Microsoft z dôvodu, že chcú podporiť predaje Windowsu povoľujú hranie svojich hier na PC (dosť, že ich je málo, tých exkluzivít), takže hráči nemajú dôvod kúpiť si konzolu. Oni nie a nie to pochopiť. Keď sa povie Mario, každý si predstaví Nintendo, keď sa povie Kratos, či Nathan, všetci vidia PlayStation, no keď sa povie Forza, ľudia vidia Microsoft, lebo si to môžu zahrať, kde chcú. Oni sa stále ohrádzajú, že nevidia dôvod, prečo by nejaká hra mala bežať len na Xboxe. Môj názor je, že to majú jednoducho prikázané, tak to rozprávajú, lebo nikto nie je taký blbý, aby nevidel pravdu. Čísla alarmujúco bijú do očí, exkluzívne hry, pokiaľ sú kvalitné, budujú značku a to nemyslím Sony, či Microsoft ale konkrétne PlayStation či Xbox. Konzola od Nintenda vždy bude pre všetkých Nintendo, nech ju pomenujú akokoľvek. Čím viac máte výborných a výnimočných projektov priamo pre svoju konzolu, tým silnejší sa systém stáva a to nie len teraz, no aj v budúcnosti. Ľudia si 3x rozmyslia, či si kúpia nový Xbox, aj keď Microsoft nakúpil štúdia, pretože ak majú doma kvalitný počítač a ich exkluzívne tituly pôjdu aj tam, tak… načo?
3. KONKURENČNÝ BOJ A TVORBA NOVÝCH PROJEKTOV
Kvalitná hra = dobrý predaj. To chápe skoro každý. Či už ide o overené značky, alebo nové, začínajúce hviezdy. Nedá sa nejaká séria žmýkať donekonečna (teda ak tá séria nie je Zelda). V dobe, kedy je recyklácia na dennom poriadku, nie len čo sa smetí týka, ale aj hier (niektoré od smetí ozaj nemajú ďaleko), je každé nové IP (intelectual property – čo je skratka pre niečo ako nový herný projekt) veľmi vítané. Vždy trošku s obavami, ako to celé nakoniec bude vyzerať, no osvieži to trh a ak sa podarí, posilni značku, zvýši predaje. Samozrejme, na začiatku sa nečaká, že to prekoná všetky rekordy predaja, no pokiaľ je titul naozaj kvalitný a zábavný, môže sa z neho stať nová séria, po ktorej budú davy šalieť a ďalšie pokračovania môžu tieto rekordy trhať. Viď taký Horizon: Zero Dawn. Od štúdia, ktoré robil koridorové FPS tu máme nádherný otvorený svet a príbeh tak dobrý a napínavý, že mnohí začali behať po mape až po jeho dokončení, pretože sa od neho nemohli odtrhnúť (to bol aj môj prípad). Žiaľ, neviem, koľko sa celkovo predalo kusov, no za prvý rok sa predalo takmer 8 miliónov kusov, čo je na novú hru, robenú na jeden systém krásne číslo. Pravdou však je, že dnes by sme sa bavili o úplne inom počte. Možno sa práve rozprávame o titule, ktorý bude definovať počiatky PS5, pretože pokračovanie by teoreticky malo vyjsť už na túto konzolu. V skratke Sony aj Nintendo investujú do toho, aby ich konzoly boli výnimočné. Možno nie po vizuálnej či praktickej stránke (Sony), no obsahovej. Veď ako inak donútite hráčov, kúpiť si váš produkt? Ponúknite niečo výnimočné, unikátne, niečo, čo inde nenájdu. To je jednoduchá matematika. Navyše, každé nové IP donúti konkurenciu pracovať na niečom novom vo svojom tábore.
V konečnom dôsledku, či sa to ľuďom páči, alebo nie, práve tieto tituly tvoria a definujú herný priemysel. Nie tá istá FiFa každý rok, či Call of Duty alebo Battlefield. Ctrl+c a ctrl+v. Takto ja vnímam tieto hry. Okej, možno nie úplne, uznávam nejaký malý progres, ale ozaj malý. Preto som vždy prekvapený, že práve tieto projekty sú najviac predávané každý rok. Podporujú spoločnosti, ktoré sa už ani nesnažia ukázať niečo nové a len ryžujú na tom jednoduchom kopírovaní, pridávaní minimálneho množstva noviniek a samozrejme s množstvom mikrotranzakcií. Som rád, že sú stále vývojári, pre ktorých je viac bojovať o hru roka, ako o bohapustý zisk. Treba len dúfať, že to ostane tak aj naďalej a že konečne aj Microsoft sa pridá do tejto vojny, aby sa každým rokom posúvali hranice kvalitných hier, nech prídu nové značky. Série, veľké či malé, také, ktoré si budeme navzájom závidieť a hádať sa kvôli nim. Pretože to je znak toho, že to ozaj vyšlo.
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.