Peniaze však nesmrdia.
Pozrite. Som prvým človekom, ktorý kritizuje Valve a Steam. Ich alibizmus a zameranie na nepodstatné blbosti ma vytočil do takej miery, že som presedlal na konzolu. Z jednoduchého dôvodu. Steam bol PC hranie. Minimálne teda 2-3 roky dozadu. Nemyslím si, že k poriadku vo svojom obchode pristupujú dobre a taktiež si nemyslím, že ich zameranie v minulosti ich teraz kope do zadku, keď sa objavila konkurencia. Pretože tá prišla a aj keď som za ňu vďačný, tak jej niektoré prejavy nie sú práve ideálne.
Osobne si myslím, že mnoho PC hráčov je jemne uplakaných (prosím vás, neberte to osobne). Otvorenosť PC trhu, mnoho klientov a služieb je esenciou PC hrania. Ak sa mi nepáči uzatvorený systém iOS, tak prejdem na Android. Ak chcete tvrdý, ale pohodlný režim, nech sa páči, sú tu konzoly. Argumentovať štýlom: „Nechcem si do PC inštalovať ďalší spúšťač hier,“ je podľa mňa prinajlepšom detinský. Áno, súčasné počínanie Epic Games je hodné kritizovania, ale nie z tohto triviálneho dôvodu. Ale z dôvodu oveľa podlejšieho.
Vybudovať v dnešnej dobe digitálnu distribučnú službu nie je jednoduché. Jednak vás všetci Steam používatelia budú kritizovať za to, že nemáte všetky fíčurky, ktoré má Steam (aj keď Steamu trvalo 14 rokov, pokiaľ ich vybudoval…ale toto nikto nerieši) a zároveň nájdete mnoho ľudí s postojom „keď to nie je na Steame, tak si to nekúpim.“ A ako takýto ľudí získať? Predsa hrami, ktoré si inde kúpiť nemôžete, popritom vyvíjať službu, aby bola aspoň na akej-takej akceptovateľnej úrovni a o niekoľko rokov síce nie ste druhý Steam, ale máte stabilnú základňu hráčov, ktorým minimálne nevadíte.
A to si povedali aj v Epic Games. Fortnite im dal hromadu peňazí a základné publikum. Unreal Engine im dáva ďalšie peniaze navyše a tie teraz môžu rozhadzovať medzi vývojárov a vydavateľov na rôzne exkluzívne spolupráce. S tým vo všeobecnosti problém nemám. Myslím si, že hráči, ktorí sú ochotní pripraviť sa o dobrú hru, pretože si nechcú nainštalovať jeden klient majú problém sami so sebou a preto je dôležité sústrediť sa na tých, ktorí sú ochotní si Epic Games Store nainštalovať a minimálne ho zvažovať pri kúpe ďalších hier. PR spoločnosti určite pomáha aj to, že si berú z predaja menší podiel ako Valve a hráč pri kúpe hry môže mať pocit, že viac ich peňazí ide vývojárom, ktorý ich najviac potrebujú.
Je slobodným rozhodnutím vývojárov publikovať buď exkluzívne, ale čiastočne (časovo) exkluzívne prostredníctvom jednej služby. S tým nemám absolútne žiadny problém. Útočiť na vývojárov za to, že sa rozhodnú prijať peniaze od Epicu a tým si zabezpečiť strechu nad hlavou nie je úplne normálne a ak hráči nie sú ochotní obetovať jedno konto a o dva kliky naviac je to jednoducho trápne. Ale Ok. Tak ako má vývojár právo publikovať hru exkluzívne v jednom obchode, má zákazník právo si ju kvôli tomu nekúpiť. Zároveň si však myslím, že o niekoľko mesiacov bude Epic Games Store patriť k základnej výbave každého hráča, či sa nám to páči, alebo nie, rovnako ako je teraz Steam, uPlay, Origin, Battle.net, Discord a GOG.
Úprimne ma však celá situácia ohľadom Metra skutočne naštvala. Pretože je iná. Je iná v tom, že napríklad Hades vyšiel od začiatku na Epic Games Store. Lenže Metro nie. Metro a jeho vydavateľ Deep Silver si užívali už rok pred vydaním predobjednávky a marketing zo strany Steamu a následne, niekoľko dní pred vydaním zmenili distribučnú platformu. A to sa jednoducho nerobí. Je to ako keď Nintendo vyvíjalo v spolupráci so Sony rozšírenie pre SNES konzolu a následne sa na ňu vykašľalo a prešlo k Phillipsu. Viem že je to biznis, ale toto trochu smrdí. A úprimne sa nedivím Valve, že sú nasraní, pretože toto sa inak ako podraz kvalifikovať nedá. A čo je horšie, namiesto budovania dobrej vôle smerom k zákazníkom Epic Games ešte viac páli mosty.
Ocitli sme sa teda v situácii, kedy sme do dnešného rána napríklad nevedeli, či v krabicových verziách hry bude kľúč k Steamu alebo Epic Games Store (druhá možnosť je správna). Ocitli sme sa v neistote, kde hráči nevedeli, čo bude s ich predobjednávkami a s prípadnými DLC. A na otázku: Kde si budem môcť zahrať túto hru?,“ by sme nemali hľadať odpoveď 2 týždne pred vydaním, pretože to je podraz. A ja viem, že biznis je biznis a pravdepodobne je toto partnerstvo výhodné pre obe strany a taktiež viem, že drvivá väčšina hráčov to buď nerieši, alebo na to časom zabudne, ale faktom zostáva, že aj keď vítam konkurenciu voči ľahostajnosti Steamu, tak určite nie v takejto podobe. Chceme konkurenciu v podobe cenovej vojny a vojny služieb, nie v podobe toho, kto koho skôr podrazí a kto dá hráčom pod nohy väčší klát.
Aj keď tlieskam spoločnosti Epic Games za odvahu konkurovať molochu s názvom Steam, tak si nemyslím, že tento konkrétny krok je tým správnym do budúcnosti. Dobrú vôľu hráčov si treba vybojovať a vždy je lepšie, ak hráči použijú vašu digitálnu distribučnú platformu s radosťou, ako s otravou a hnevom. Pretože tam to všetko smeruje…
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.