„Let’s hear me out…“
Predpokladám, že keď ste videli nadpis, tak ste si pomysleli, že som šialený. „Čo za retarda sa sťažuje na to, že dostáva obsah zdarma a chce aby si za neho mohol opäť platiť?“ Alebo: „Čo za idiotský nápad zase má?“ Možno mi skutočne preskakuje, ale vyskúšam vám vysvetliť moju argumentáciu a keď si aj po tom budete myslieť, že som sa zbláznil, tak ok. Brániť vám nebudem.
Mám rád istoty. Nie tie od našich politikov, ale také herné. Mám rád, keď hra, na ktorú sa teším, dopadne dobre. Mám rád komfortnú zónu, ktorú majú niektoré hry a nie som rád keď sa narúša. Ak mi ponúknete v jednom diely hry nejakú cool fíčuru a následne mi ju zoberiete v druhom diely, tak sa naštvem. Anyway…kde tým všetkým smerujem?
K Season Passom. Premium Passom. Black Ops Passom a rôznym ďalším takýmto označeniam obsahu. A teraz na chvíľu zabudnime na špekulácie, že množstvo tohto obsahu bolo vystrihnutého z pôvodnej hry za účelom vyššieho zárobku a poďme rozoberať čisto systém, ako fungovali a to, koľko obsahu to prinieslo hráčom.
Season Passy som mal rád z jedného veľmi jednoduchého dôvodu. Vedeli sme čo dostaneme. Keď vyšiel Premium pre Battlefield 1 tak hneď pri jeho oznámení (a to ešte ani hra nevyšla) bolo ohlásené, že v priebehu roka od vydania hry dostanú hráči 16 nových máp do multiplayeru, 20 nových zbraní, nové operácie a nové herné módy. Ak som si teda kúpil základnú hru a páčila sa mi, tak som si kúpil Premium, lebo som vedel presne to, čo dostanem. Áno, stálo to dosť peňazí, ale na oplátku som mal niečo, čomu som jasne rozumel.
Prejdime k Battlefield V. Ten opustil systém Premium v prospech tzv. Tides of War live service systému. Vrámci neho sľubujú autori podporovanie hry prostredníctvom nových máp, nových zbraní, nových módov a nového obsahu. Vidíte ten rozdiel? Nikde žiadne číslo, nikde žiadne podrobnosti. A áno, rozumiem, že technicky je tento obsah zdarma a je preto neporovnateľný.
Ale problémom pre mňa je presne toto „neznáme.“ To, že podobne ako v prípade Battlefrontu II v prípade komerčného neúspechu hry jednoducho vydavateľ oreže podporu hry na nutné minimum, aby komunita sklapla a ide ďalej. To, že ako fanúšik hry nemám tušenie, či za svoju finančnú podporu hry v podobe nákupu mikrotransakcií vôbec niečo relevantné dostanem.
Zoberme si napríklad práve Battlefront. Viem, že fanúšikovia veľmi nemuseli ani prvý Battlefront a to kvôli tomu, že to bola čisto MP hra, ktorá bola dosť osekaná, ale okay. Sústreďme sa na obsah po vydaní, pretože o tom je tento článok.
Prvý Battlefront dostal počas roka 2016 (niečo viac ako jeden rok od vydania pôvodnej hry) 4 veľké DLC balíčky. V rámci týchto balíčkov sme sa dočkali 17 nových máp v rôznorodých módoch hry, 8 nových hrdinov, a veľkého množstva nových zbraní a výbavy a herných módov. Battlefront II rok po vydaní? To máme jednu kapitolu kampane, 4 nových hrdinov, 5 nových máp a 4 nové módy
- Nová Kapitola kampane: Ressurection
- Hrdinovia: Finn, Phasma, General Grievous, Obi-Wan Kenobi,
- Mapy: Crait, D’Qar, Jabba’s Palace, Kessel: Coaxium Mine, Geonosis,
- Mód: Ewok Hunt, Hero Showdown, Extraction, Hero Starfighters,
Vývoj sa viac sústreďuje na stupídne skiny, emotes a blbosti bez toho, aby sa tvoril reálny obsah, ktorý pritiahne hráčov späť. A viete čo? Stavil by som sa o čokoľvek, že EA a aj DICE mali ohľadom Battlefrontu II oveľa väčšie plány, čo sa post-launch podpory týka, no po celom fiasku s lootboxami nechali hru na prístrojoch s minimom vývojárov, ktorí sa jej venujú. A to je presne ten problém, o ktorom hovorím.
A vlastne posledné špekulácie mi dávajú za pravdu. Predaje Battlefieldu V neboli ideálne a EA „znižuje“ množstvo vývojárov, ktorí sa budú venovať post launch obsahu. Keby mali sľúbený season pass s konkrétnym množstvom obsahu, tak by ho dodali, aj keby padali z neba traktory. Tým, že nič o obsahu nekonkretizovali sa však budú jednoducho tváriť, že takýto plán obsahu bol od začiatku.
Pod novinkou, kde som túto špekuláciu oznamoval sa vyskytol komentár: „Tak potom nech vrátia prachy za to, čo si ľudia predobjednali hru so sľúbeným rozsahom.“ No problém je v tom, že nikomu nič nesľúbili. Teda, nič konkrétne. Sľúbili im nový obsah, nie to, koľko a aký obsah to bude. A to je podľa mňa horšia varianta. Nehovoriac o tom, že ich monetizácia je cez kozmetickú úpravu, takže musia produkovať oveľa viac predmetov tohto rázu, aby mali hráči čo kupovať a o to menej „reálneho“ obsahu dostaneme.
To isté sa podľa mňa bude týkať aj Falloutu 76. Možno boli v pláne veľké rozšírenia, nové príbehové kapitoly, nové questy, predmety, zbrane. A možno to bolo a už nie je, pretože hra bola tak komerčným neúspechom, že Bethesda fixne bugy, pridá zopár predmetov ktoré predajú cez Atom shop, aby čo-to zarobili a na zvyšok sa vykašlú a vývojárov presunú k ďalším projektom. A mnoho z vás si povie „chvalabohu,“ pretože aspoň budú pracovať na Starfield a TES VI. Ale tých zopár fanúšikov to ešte viac naštve. Pretože dostali sľúbený celý svet a nedostali ani zlomok toho.
Predstavte si, že vyšiel Borderlands 2. A ten mal oznámený Season Pass. V ňom boli sľúbené štyri príbehové rozšírenia a tie sme aj dostali. A teraz si predstavte, že by bola hra vydaná v dnešnej dobe a nedajbože by bola komerčne neúspešná. Gearbox by síce sľúbil, že vydá nový obsah, ale namiesto toho, aby vydal štyri príbehové rozšírenia, tak by jednoducho roztiahol obsah z jedného na dlhšie obdobie a tváril by sa, že tak to má byť.
A presne toho sa napríklad obávam pri Anthem. Že očakávania predajov budú obrovské a nenaplnené. Že mesiac po vydaní hry si sadne producent a povie, že namiesto troch veľkých rozšírení sa spraví len jedno a natiahne sa na dlhšie obdobie. A že na podpore hry nebude pracovať 50 vývojárov ale len 10. Pretože, pokiaľ nemáte niečo sľúbené, tak sa kľudne môže stať, že to vôbec nedostanete.
Dúfam, že tento trápny text dáva zmysel. Že som správnym spôsobom vyjadril podstatu môjho problému s live service hrami. Neočakávam, že so mnou budete súhlasiť, pretože drvivá väčšina z vás si povie, že radšej menej obsahu a zadarmo, ako viac obsahu za peniaze. Úprimne si však nie som istý, či toto je spôsob ako ďalej. Pretože sa musím spoliehať na to, že hra sa bude páčiť nie len mne, ale aj ďalším naokolo a že bude komerčne úspešná, aby som dostal obsah, ktorý ma pri hre udrží. A to nie je správne. Ale zas podľa mňa mnohí poviete, že „čo oči nevidia, to srdce nebolí.“ Pretože, keby vám bolo povedané, že v rámci Live Service dostanete v prvý rok od vydania 10 máp a dostali by ste 5, tak by ste žiadali o vrátenie peňazí. No to, že vám nikto nepovie nahlas, aký obsah dostanete znamená, že si s ním môžu robiť čo chcú.
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.